معاونت فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی و انجمن امامت
دومین نشست بزرگداشت احیاگران فرهنگ امامت را به مناسبت گرامیداشت ۱۲۵مین سالگشت رحلت محدث نوری (قدس سره) درمورد این عالم بزرگ شیعه برگزار کرد.
در این آئین که حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی نماینده ولی فقیه در بنگلادش،
حجت الاسلام والمسلمین زینلی استاد و پژوهشگر حوزه امامت و جناب آقای زمانی نژاد پژوهشگر حوزه کتابشناسی حضور داشتند،
در ابتدای جلسه دکتر عبدالحسین طالعی به شخصیت شناسی محدث نوری و معرفی اجمالی آثار امامتی پرداختند.
ایشان با استناد به حدیث امام هادي (عليه السلام) :
« لَولا مَن يَبقى بَعدَ غَيبَةِ قائمِنا عليه السلام مِنَ العُلَماءِ الدّاعينَ إلَيهِ ، و الدالّينَ عَلَيهِ ، و الذابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّه ِ ،
و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّه ِ مِن شِباكِ إبليسَ و مَرَدَتِهِ ،
و مِن فِخاخِ النَّواصِبِ ، لَما بَقِيَ أحَدٌ إلاّ ارتَدَّ عَن دينِ اللّه»،
مرحوم محدث نوری را مصداق کامل این حدیث دانستند و از بیمهریها و بی وفایی و بدگوییها، عدم برگزاری مجلس به یاد ایشان
و احیانا به سخره گرفتن ایشان از روی ناآشنایی گله کردند.
ایشان در ادامه بررسی زندگی علمی این اندیشمند شیعه گفتند:
«درباره امامت ما میتوانیم دو کار انجام دهیم اول: اینکه امامت را اثبات کنیم (درباره مخالفین)؛
به این معنا که دست انسانها را تا در خانه اهلبیت علیهم السلام بیاوریم. دوم:
اینکه امامت را تثبیت کنیم (درباره موافقین)؛ به این معنا که محبین و دوستداران اهل بیت علیهم السلام را داخل خانه ایشان بیاوریم و با آنها آشنا کنیم.
بیشترین فعالیت علمی و عملی که محدث نوری انجام دادند، بخش دوم یعنی تثبیت امامت بود.
دکتر طالعی خاطر نشان کردند در این بخش محدث نوری سه کار عمده انجام دادند
۱٫ آثار قلمی ایشان ۲٫ تربیت شاگردان بزرگ و تاثیرگذاری مانند آقابزرگ تهرانی، شیخ عباس قمی، محمدحسین کاشفالغطاء،
عبدالحسین شرفالدین عاملی، میرزا جواد ملکی تبریزی، شیخ فضلالله نوری، شیخ محمدتقی بافقی، میرزا حسین فقیه سبزواری
و… ۳٫ مبارزه با سطحی نگری درباره جایگاه امام و امامت و ارتقاء این جایگاه در جامعه.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم در بخشی از سخنان خود تعابیر بزرگان درباره مقام محدث نوری را نقل و در این زمینه کلام آقابزرگ تهرانی را بازگو کردند
که در کتاب الذریعه درباره ایشان می فرماید:
«ارتعش القلم بيدي عندما كتبت هذا الاسم ، واستوفقني الفكر عندما رأيت نفسي عازماً على ترجمة استاذي النوري…» .
ایشان با اشاره به عمر کوتاه ۶۶ ساله ایشان، این عمر را پر از خیرات و برکات و با ثمر دانستند.
در ادامه این آیین بزرگداشت، حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری به جایگاه علمی محدث نوری و انگیزه های تعامل ایشان
با اندیشمندان مدرسه لکهنو پرداختند.
ایشان علامه محدث نوری را با وجود عمر نسبتا کوتاه و مشکلات بسیار
و فروان از جمله علمای موفق در علم و عمل و دارای آثار قلمی و شاگردان با برکت دانستند.
محدث نوری با وجود اینکه که در دو علم فقه و اصول صاحب نظر بودند، در علم رجال و درایه نیز هم حرف های جدید و مبتکرانه دارند
که در خاتمه مستدرک الوسایل آمده است و آیت الله العظمی شبیری زنجانی، که متخصص در علم رجال هستند،
از مطالب آن تعریف و تمجید زیاد میکنند و آن را تحسین برانگیز می دانند.
رئیس موسسه کتابشناسی شیعه در ادامه افزودند:
« علامه میرحامدحسین و علامه محدث نوری با وجود اشتغالات علمی زیادی که داشتند ارتباط تنگاتنگ داشتند؛
از جمله آن ها می توان به چاپ کتاب «کلمه طیبه» علامه محدث نوری در هند اشاره کرد
و دیگر اینکه بخش های از کتاب عبقات الانوار نتیجه تلاش های مستقیم و غیرمستقیم محدث نوری در این زمینه است.
در مجله نور علم ۷۱ نامه از این دو بزرگوار به چاپ رسیده است که نشان دهنده ارتباط وسیع ایشان با یکدیگر است.»
سومین کارشناس این نشست، حجت الاسلام والمسلمین مهدی اسفندیاری درباره موضوع داد و ستدهای علمی_فرهنگی خاندان عبقات
و محدث نوری
و پیامدهای تاثیرگذار آن پرداختند و با اشاره به ۱۵۰ سال قدمت مکتب کلامی و فقهی و مقام علمی علامه میرحامدحسین،
از وجود ۴۰ هزار نسخه خطی ازعلمای شبه قاره خبر دادند و افزودند:
«فعلا در ابتدای راه قرار داریم و باید تلاش زیادی به کار گیریم تا آثار علامه میرحامدحسین و دیگر عالمان لکهنو احیا، تحقیق و چاپ شود.
مدیر گروه امامت تطبیقی پژوهشکده امامت و دبیر علمی کنگره میرحامدحسین لکهنوی رحمه الله در مورد ارتباط علمی محدث نوری
با خاندان عبقات به منابعی چون کتاب اسفارالانوار (سفرنامه حج و عتبات عالیات صاحب عبقات)،
مجموعه مکاتبات خاندان عبقات به نام های “درر السنیه” و “لآلی البهیه”، سواطع الانوار فی تقریظات عبقات الانوار
که هشت نامه از محدث نوری در این کتاب آمده است و ضیاءالعین در شرح زندگانی علامه میرحامدحسین اشاره نموده
و از ارتباط مستقیم و کمک های علمی محدث نوری به علامه میرحامدحسین
و اینکه در این زمینه این دو عالم از یکدیگر تاثیر و تاثر داشتند و کتابخانه همدیگر را تجهیز میکردند و کمک شایانی به فرهنگ امامت شیعه کرده اند، سخن گفتند.
جریانشناسی راویان روایات خلقت نوری اهل بیت(علیهم السلام) در دو مدرسه کوفه و قم
ثبت دیدگاه