جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
تحلیل سند و محتوای دو حدیث رضوی درباره خلقت نوری
۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
شناسه : 1830
6
مقاله روایات دال بر خلقت نوری اهل بیت (علیهم السلام) در منابع حدیثی شیعه به تعداد زیاد و با طرق مختلف و مضامین مشابه از پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامام معصوم (علیهم السلام) نقل شده است. با وجود کثرت نقل این احادیث از دیگر معصومان، از امام رضا (علیه السلام) تنها دو روایت در این باره نقل شده است.
نویسنده : امداد توران منبع : فرهنگ رضوی، سال پنجم زمستان 1396شماره 20
پ
پ

چکیده

روایات دال بر خلقت نوری اهل بیت (علیهم السلام) در منابع حدیثی شیعه به تعداد زیاد و با طرق مختلف و مضامین مشابه از پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامام معصوم (علیهم السلام) نقل شده است. با وجود کثرت نقل این احادیث از دیگر معصومان، از امام رضا (علیه السلام) تنها دو روایت در این باره نقل شده است.

در این مقاله این دو روایت نخست از نظر سندی، اعتبارسنجی رجالی شده و نیز تلاش شده با یافتن نخستین منابع مکتوب مشتمل بر آنها، تاریخ نقلشان پیگیری و کهن‌ترین زمان نقل آنها شناسایی شود. همچنین، این مقاله مضمون این دو روایت را با دیگر روایات احیانا صحیح درباره خلقت نوری می‌سنجد تا میزان انطباق یا سازگاری آنها را مشخص کند. این مقاله در نهایت نتیجه می‌گیرد که دو حدیث منقول از امام رضا(علیه السلام) به رغم ضعف سند با توجه به مجموع شواهد تاریخی و مضمونی قابل قبول است.

 

 

جهت دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.