چهارشنبه, ۱ اسفند , ۱۴۰۳ Wednesday, 19 February , 2025 ساعت ×

تازه ها

اعضای دبیرخانه کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی با آیت‌­الله شب‌­زنده‌­دار دیدار کردند آیین رونمایی از احیای کتاب گرانسنگ «عبقات الأنوار» برگزار می‌شود نشست تخصصی «انگیزه‌های کلامی مستبصرین در گرایش به تشیع» برگزار شد نشست پایانی “سلسله گفتارهایی در باورداشت مهدویت” برگزار می‌گردد مقاله «بازخوانی و آسیب‌شناسی پروژه‌های تقریبی» تقدیر شد نشست علمی “خطاب الامامة: نموذج معرفی فی تقریب و وحدة” برگزار می‌گردد همایش علمی ” مرجعیت علمی قرآن و اهل بیت علیهم السلام در اندیشه اسلامی ” برگزار می‌گردد مدرسه زمستانه حدیث حاضر غائب برگزار می‌گردد نشست سوم از سلسله نشست‌های فاطمی با موضوع بررسی فضائل اختصاصی حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها) در قرآن از منظر احادیث امامیه برگزار شد تفاهم‌نامه همکاری برای تدوین موسوعه کاربردی امامت امضا شد دومین مجمع عمومی انجمن علمی امامت حوزه برگزار شد دفاع از امامت و ولایت نه تنها یک وظیفه دینی، بلکه یک ضرورت اجتماعی و فرهنگی است انجمن علمی امامت حوزه گام‌های مؤثری در توسعه معارف امامت برداشته است دوره مجازی «مشکات ولایت» برگزار می‌شود دیدار سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره با رئیس بنیاد بین المللی امامت از ترویج مکتب فاطمی تا تربیت پژوهشگران امامتی تقویت فرهنگ امامت در قلب ایران اسلامی نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» برگزار شد نوآوری‌ها، تلاش‌ها و دستاوردهای موسسات معارف اهل بیت، بنیاد بین‌المللی امامت و موسسه البیان برگزاری نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» نشست نوزدهم ماه امامت برگزار شد مصاحبه با دکتر رضوانی یکی از نویسندگان کتاب الشیعة الإمامیه و عقائدهم الاجماعیة نخستین کارگاه تخصصی امام‌شناسی در دانشگاه فرهنگیان شیراز به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد نگاهی به کتاب «الشیعه الامامیه و عقائدهم الاجماعیه» میزبانی بنیاد بین‌المللی امامت از طلاب لرستان حوزه  علمیه آیت الله بروجردی(ره) اعضای شورای علمی و دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی با آیت‌الله العظمی کریمی جهرمی دیدار کردند کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار شد جلسه علمی نقد و بررسی کتاب «الشيعة الامامية و عقائدهم الاجماعية» برگزار می‌گردد هجدهمین نشست ماه امامت با موضوع «الگوهای مطالعاتی تاریخ امامت» برگزار شد نشست علمی با عنوان «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام در مذاهب اسلامی» برگزار شد هجدهمین نشست ماه امامت برگزار می‌گردد کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار می‌گردد نشست علمی با عنوان «احیای عبقات‌الانوار پس از یک قرن انتظار» برگزار شد. سلسله نشست‌های فاطمی با موضوع «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله علیها)» برگزار می‌‌گردد. نشست علمی با عنوان «تبیین جامع نظام کلامی خطبه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» برگزار شد آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت واکاوی منهج میرحامد حسین در نقد و بررسی تواتر احادیث در کتاب عبقات الانوار معیارهای صحیح فهم آیات «امامت» از دیدگاه علامه میرحامدحسین با تأکید بر آیه تطهیر روش میرحامد حسین در اثبات امامت امیرالمومنین علیه‌السلام از حدیث ولایت در عبقات الانوار «عبقات الأنوار» و علامه میرحامد حسین کتاب شناسی «دلائل الصدق» از محمد حسن مظفر مرجعیت دینی اهل‌بیت علیهم السلام از منظر امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج‌البلاغه نقش خوف در چرایی غیبت امام زمان عج الله تعالی فرجه

نقش خوف در چرایی غیبت امام زمان عج الله تعالی فرجه
۲۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
شناسه : 12563
2
یادداشت؛ سوال از چرایی و علت غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه نیز در موارد زیادی از خود ائمه اطهار علیهم السلام مورد سوال قرار گفته و پاسخ های گوناگونی نسبت به آن بیان شده است.
نویسنده : حجت الاسلام والمسلمین سید محمدصادق قماشی منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

نقش خوف در چرایی غیبت امام زمان عج الله تعالی فرجه

شما سوالات چرایی را با چه رویکردهایی مطرح می کنید؟ کجاها «چرا» می گویید؟ چرا «چرا» می گویید؟ دقت کنید که طرح سوالات چرایی در شما چه احساسی را ایجاد می کند؟ به عنوان مثال به این پرسش دقت کنید:

چرا امام زمان در غیبت به سر می برند؟

گاهی هدف از چرایی، فهم حقیقت و علیت یک واقعه خواهد بود و گاهی اهداف دیگری چون بی اهمیت جلوه دادن آن و به راحتی عبور کردن از آن را در پی خواهد داشت. بنابراین پاسخ از این پرسش نیز بسیار مهم و با توجه به هدف متفاوت خواهد بود.

سوال از چرایی و علت غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه نیز در موارد زیادی از خود ائمه اطهار علیهم السلام مورد سوال قرار گرفته و پاسخ های گوناگونی نسبت به آن بیان شده است.

شما می دانید چرا؟

این سوال به خودی خود عاری از اشکال بوده و پرسشی است که باید در میان روایات و متون دینی به دنبال پاسخ آن گشت اما از آنجا که مخالفان همیشه برای ضربه زدن به اعتقادات شیعی از هر خدعه و روشی استفاده نموده‌اند، نسبت به این مقوله مهم نیز بی کار ننشسته و شبهاتی مطرح کرده‌اند.

مخالفین شیعه برای از بین بردن این اعتقاد مهم که سبب پویایی و امید شیعه است، از ابتدا به دنبال یکی از پاسخ های چرایی غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه رفته و آن را به عنوان علت اصلی غیبت نشان داده و از غیبت حضرت به فرار حضرت به دلیل ترس از کشته شدن، تعبیر کرده‌اند.

آنان در حقیقت با این بیان انتظار فرج را یک امر بیهوده که نهایتی ندارد جلوه داده و خواستار ناامیدی شیعیان نسبت به فرج و در آخر کنار گذاشتن این امر مهم شده‌اند.

نظر شما در این مورد چیست؟

آیا به راستی علت غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه همین است؟

معنای غیبت چیست؟

آیا معنای غیبت همان فرار است؟

اهل بیت علیهم السلام دلیل غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه را چه چیزی بیان نموده‌اند؟

غیبت تنها مخصوص شیعه است یا در ادیان دیگر نیز غیبت اتفاق افتاده است؟

اول: غیبت سنت انبیاء الهی:

غیبت حجت الهی یک امر نوظهور و تازه‌ای نبوده و تنها اختصاص به دین اسلام در این برهه‌ی تاریخی ندارد، بلکه با نگاهی گذرا در منابع تاریخی مذهبی، می توان پی برد که این امر یکی از سنت های دیرینه‌ی الهی بوده و در میان امت های قبل از اسلام نیز رخ داده است. مرحوم شیخ صدوق به طور مبسوط در کتاب کمال الدین و تمام النعمه به دستور خود امام عصر عجل الله تعالی فرجه، به غیبت انبیاء الهی پرداخته‌ است.

  1. غیبت حضرت موسی علیه السلام: به تصریح قرآن کریم، حضرت موسی علیه السلام چهل روز تمام از بنی اسرائیل دوری گزید تا این که این مدت سپری شد و دوباره به سوی قومش باز گشت.[۱]
  2. غیبت حضرت ابراهیم علیه السلام: ابراهیم خلیل الله نیز مانند امام زمان عجل الله تعالی فرجه دارای غیبتی بوده خداوند تبارک و تعالی اثر حمل حضرت ابراهيم را در شکم مادر پنهان داشت و تولدش نيز به سبب اوضاع اختناق آور نمرودی پنهان بود. ابراهيم از هنگام تولد در پنهانى و غيبت بود تا زمانی که مدت غيبت او به سر آمد و ظهور کرد.[۲]
  3. غیبت حضرت عیسی علیه السلام: خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم به غیبت آن حضرت به آسمان در آیات ۱۵۷ و ۱۵۸ سوره نساء اشاره فرموده‌اند. همچنین رسول اکرم صلی الله علیه و آله در روایتی فرمودند: مهدی عجل الله تعالی فرجه متوجه می شود که عیسی فرزند مریم از آسمان فرود آمده و گویی از موهای سر و صورتش آب می ریزد. مهدی عجل الله تعالی فرجه به او می فرماید: جلو بایست و با مردم نماز بخوان حضرت عیسی علیه السلام می گوید نماز باید به وسیله شما اقامه شود سپس عیسی پشت سر مردی از فرزندان من ایستاده و نماز می خواند.[۳]

نکته‌‌ی قابل توجه آن است که خلیفه دوم، عمر بن خطاب نیز در برهه‌ای کوتاه مدت قائل بر غیبت رسول الله صلی الله علیه و آله شده است. تاریخ نویسان در اخبار پس از شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله آورده‌اند که عمر در آن هنگام برای عملی نمودن نقشه غصب خلافت امیرمومنان علی علیه السلام، از آنجا که ابوبکر در آن هنگام خارج از مدینه بود، برای جلوگیری از بیعت مردم با حضرت علی علیه السلام، ادعا کرد که پیامبر صلی الله علیه و آله نمرده و تنها از دیدگان غایب شده همچنان که موسی بن عمران به سوی پروردگارش رفت و چهل شب غایب شد و پس از آنکه گفته شد وفات کرده، بازگشت.

اگر چه این ادعای او کوتاه مدت بوده و بلافاصله پس از رسیدن به هدف خود یعنی ورود ابوبکر به مدینه و سخن گفتن او با عمر، از ادعای خود بازگشت، اما از این سخن او می توان فهمید که غیبت حجت الهی برای مسلمانان آن زمان نیز امر ناشناخته و غیر قابل تصوری نبود، چرا که در این صورت عمر نمی توانست چنین ادعایی را در پیش برد اهداف نادرست خود مطرح کند.[۴]

دوم: معنای غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه:

از دیدگاه لغت شناسان غیبت اسم مصدر از ثلاثی مجرد و ماده‌ی «غیب» بوده و به معنای ناپدید شدن و پنهان شدن از دیدگان است. غایب به کسی گفته می شود که ظاهر نیست.[۵] با توجه به بیان معصومین علیهم السلام نسبت به بیان واژه غیبت، می توان گفت سه قول نسبت به این واژه وجود دارد:

  1. غیبت به معنای اختفای جسمی و یا پنهان بودن شخص که در روایات به آن اشاره شده است: «…الخامس من ولد السابع یغیب عنکم شخصه…»[۶] لایری جسمه ولایسمی بسمه.[۷]
  2. غیبت به معنای دیدن و نشناختن امام علیه السلام و یا پنهان بودن عنوان: ولکن الحجة یعرف الناس ولا یعرفونه کما کان یوسف یعرف الناس وهم له منکرون ثم تلا یا حسرة علی العبادة ما یأتیهم من رسول الا کانو به یستهزئون.[۸] وأما من سنة من یوسف فالستر یجعل الله بینه و بین الخلق حجاب یرونه ولایعرفونه.[۹]
  3. جمع بین دو معنای اول به این صورت که در مواردی جسم امام دوازدهم از دید مردم پنهان است و در مواردی توسط مردم دیده می‌شود، اما شناخته نمی‌شود.[۱۰]

با توجه به معانی بیان شده روشن است که در صورت اتخاذ هر یک از معانی تصریح شده، شبهه‌ی بیان شده قابل پذیرش نخواهد بود، چرا که غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه، هرگز به معنای فرار و عدم حضور ایشان در بین مردم و یا کناره گیری ایشان و عزلت گرفتن در غار یا صحرا و رها نمودن امت به حال خویش نخواهد بود؛ بلکه به تصریح روایات آن حضرت در بین مردم حاضرند و به حسب شرایط و مصلحت الهی، مردم ایشان را نمی ‌بینند و یا آن حضرت را دیده و نمی شناسند. در نتیجه در درون معنای غیبت، حضور آن حضرت در میان مردم قرار دارد.

سوم: نقش خوف در غیبت امام زمان عج الله تعالی فرجه:

مواردی در پاسخ به چرایی غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه بر زبان امامان معصوم علیهم السلام بیان شده که از این قرار است:

  1. نبود بیعت ستمگر بر گردن حضرت مهدی عجل الله تعلی فرجه.[۱۱] ۲٫ غضب خداوند تبارک و تعالی بر امت.[۱۲] ۳٫ امتحان مردم.[۱۳] ۴٫ حفظ جان امام (خوف قتل)[۱۴] ۵٫ پنهان بودن و از اسرار الهی بودن.[۱۵]

از مجموع آنچه به عنوان دلیل غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه در کلام نورانی اهل بیت علیهم السلام بیان گردید، فهمیده شد که علت تامه و اصلی غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه مخفی بوده و سری از اسرار الهی به شمار آمده است و آنچه در پاسخ به چرایی غیبت آن حضرت بیان گردیده، از حکمت های غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه به شمار می رود، لذا هیچ یک از موارد شمرده شده را نمی توان علت تامه غیبت امام عصر دانست.

در نتیجه نمی توان علت تامه غیبت را خوف از قتل دانست و غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه را فرار از ترس کشته شدن تلقی نمود، چراکه خوف یکی از حکمت ها بوده نه علت و علت اصلی غیبت از اسرار الهی بیان شده است.

معنای خوف در غیبت: نکته مهم دیگر در این سخن فهم صحیح واژه «خوف» است، زیرا فهم نادرست و ترجمه غیر صحیح این واژه سبب سوء استفاده جاهلان و نسبت دادن سخنان بی اساس به امام زمان عج الله تعالی فرجه گشته است. پس باید دید معنای صحیح واژه «خوف» با توجه به کاربرد آن چیست و مقصود از این کلمه در پاسخ به چرایی غیبت چیست؟

واژه «خوف» در مقابل امنیت و امید است، به این بیان که فرد دارای این ویژگی از روی نشانه‌های معلوم احتمال وقوع امری ناپسند را می دهد و به تعبیر امروزی نگران آن اتفاق نا خوشایند است.[۱۶]

در سخن مشهور حضرت علی علیه السلام نیز که فرمودند: «أیّها النّاس! إنّ أخوف ما أخاف علیکم اثنان: اتّباع الهوی و طول الأمل، فأمّا اتّباع الهوی فیصدّ عن الحقّ، و أمّا طول الأمل فینسی الآخره»[۱۷] همین معنا به روشنی نمایان است چرا که حضرت می فرمایند: ای مردم، همانا بزرگترین نگرانی که نسبت به شما دارم دو چیز است: پيروى از هواى (نفس) و آرزوى دراز، امّا پيروى از هوا (انسان را) از حق باز مى دارد، و امّا آرزوى دراز موجب فراموشى آخرت مى شود.

قرآن نیز نسبت به حضرت موسی علیه السلام این واژه به این معنا به کار رفته است. در آیه ۱۸ سوره قصص بیان شده است: «فَأَصْبَحَ فِي الْمَدِينَةِ خَائِفًا يَتَرَقَّبُ» «پس [موسی آن شب را] در آن شهر با حالت بیم و نگرانی صبح کرد»

در نتیجه خوف یک رفتار عاقلانه در مقابل یک خطر است و به معنای ایمن نبودن و یا دلواپسی و نگرانی از خطر است.[۱۸] بنابراین واژه «خوف» در روایات غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه نیز به همین معنای نگرانی و دلواپسی است نه معنای ترس نفسانی مذموم، چراکه معادل ترس مذموم در لغت عربی واژه «جبن» بیان شده است که در روایات نیز مورد مذمت قرار گرفته است.[۱۹]

از دیگر نکات قابل توجه آن است که در روایات غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه از اوامر الهی شمرده شده و به انتخاب و خواسته‌ی امام زمان عجل الله تعالی فرجه نیست که گفته شود حضرت به دلیل ترس از جان خود غیبت نموده است.

بنابر آنچه بیان شد روشن گردید که غیبت سنت انبیاء الهی بوده که معنای آن پنهان شدن از دیدگان است و هرگز به معنای فرار نخواهد بود. همچنین فهمیده شد دلیل اصلی غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه پنهان بوده و آنچه به عنوان «خوف از جان» در روایات بیان شده است از حکمت‌های غیبت امام عصر به شمار می رود که بر فرض دلیل دانستن آن، خوف به معنای نگرانی و ناایمن بودن است نه ترس مذموم، بنابراین به هیچ وجه نمی توان غیبت امام زمان عج الله تعالی فرجه را به منزله فرار ایشان از ترس جان معنا کرد.

 

 

[۱] . سوره بقره، آیه۱۵۲؛ سوره اعراف، آیه۱۴۲؛ شیخ صدوق، کمال الدین، ج۱، ص۱۴۵، باب سادس: باب فی غیبة موسی.

[۲] . سوره اعراف ۷۶-۷۷؛ شیخ صدوق، کمال الدین، ج۱، ص۱۳۷٫

[۳] . شافعی، عقد الدرر فی اخبار المنتظر، ص۳۸.

[۴] . الطبری، تاریخ الطبری، ج۳، ص۲۰۰؛ الطبرانی، المعجم الکبیر، ج۷، ص۵۶؛ ابن الاثیر، الکامل فی التاریخ، ج۲، ص ۱۸۵؛ . وإنما تغیب کما غاب موسی بن عمران اربعین لیلة ثم یعود. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۱۴.

 

[۵] . طریحی، مجمع البحرین، ج۲، ص۱۳۴؛ ابن منظور، لسان العرب، ج۱، ص۶۵۴.

[۶] . بحارالانوار، ج۵۱، ص۳۲، ح۴٫

[۷] . شیخ صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۶۴۸، ح۲٫

[۸] . النعمانی، الغیبه، ص ۱۴۱، ح۲٫

[۹] . شیخ صدوق، کمال الدین، ج۲، ص ۳۵۰، ح۴۶٫

[۱۰] . صافی گلپایگانی، پاسخ ده پرسش، ص۷۰.

[۱۱] . کمال الدین ، صدوق، ج۲، ص۴۸۵؛ شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۲۴۵، ح۶٫

[۱۲] . تَبَ إِلَيَّ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِذَا غَضِبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ. کلینی، کافی، ج۱، ص۳۴۳، ح۳۱٫

[۱۳] . إن  الله یحب أن یمتحن الشیعه. کلینی، کافی، ج۱، ص۳۳۷، حدیث ۵٫

[۱۴] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا بُدَّ لِلْغُلَامِ مِنْ غَيْبَةٍ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ يَخَافُ الْقَتْلَ. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج ‏۱، ص ۲۴۳٫

[۱۵] . شیخ صدوق، علل الشرائع ، ج۱، ص۲۶۴.

[۱۶] . الخَوْف: توقّع مكروه عن أمارة مظنونة، أو معلومة، كما أنّ الرّجاء والطمع توقّع محبوب عن أمارة مظنونة، أو معلومة، ويضادّ الخوف الأمن، ويستعمل ذلك في الأمور الدنيوية والأخروية. راغب اصفهانی، مفردات، ص۳۰۳٫

[۱۷] . نهج البلاغه، خطبه۴۲٫

[۱۸] . سوره قصص، آیه۱۵ الی ۲۱٫

[۱۹] . الجُبنُ مَنْقَصةٌ. نهج البلاغه، حکمت۳؛ شِدّةُ الجُبنِ، مِن عَجْزِ النَّفْسِ و ضَعفِ اليقينِ. غرر الحکم، ص۴۱۴، ح۱۹٫

 

 

 

چرایی تعبیر «بعثت» برای قیام حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف» در روایات فریقین

علت غیبت امام زمان در کلام شیخ طوسی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.