جمعه, ۵ بهمن , ۱۴۰۳ Friday, 24 January , 2025 ساعت ×

تازه ها

دومین مجمع عمومی انجمن علمی امامت حوزه برگزار شد دفاع از امامت و ولایت نه تنها یک وظیفه دینی، بلکه یک ضرورت اجتماعی و فرهنگی است انجمن علمی امامت حوزه گام‌های مؤثری در توسعه معارف امامت برداشته است دوره مجازی «مشکات ولایت» برگزار می‌شود دیدار سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره با رئیس بنیاد بین المللی امامت از ترویج مکتب فاطمی تا تربیت پژوهشگران امامتی تقویت فرهنگ امامت در قلب ایران اسلامی نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» برگزار شد نوآوری‌ها، تلاش‌ها و دستاوردهای موسسات معارف اهل بیت، بنیاد بین‌المللی امامت و موسسه البیان برگزاری نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» نشست نوزدهم ماه امامت برگزار شد مصاحبه با دکتر رضوانی یکی از نویسندگان کتاب الشیعة الإمامیه و عقائدهم الاجماعیة نخستین کارگاه تخصصی امام‌شناسی در دانشگاه فرهنگیان شیراز به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد نگاهی به کتاب «الشیعه الامامیه و عقائدهم الاجماعیه» میزبانی بنیاد بین‌المللی امامت از طلاب لرستان حوزه  علمیه آیت الله بروجردی(ره) اعضای شورای علمی و دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی با آیت‌الله العظمی کریمی جهرمی دیدار کردند کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار شد جلسه علمی نقد و بررسی کتاب «الشيعة الامامية و عقائدهم الاجماعية» برگزار می‌گردد هجدهمین نشست ماه امامت با موضوع «الگوهای مطالعاتی تاریخ امامت» برگزار شد نشست علمی با عنوان «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام در مذاهب اسلامی» برگزار شد هجدهمین نشست ماه امامت برگزار می‌گردد کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار می‌گردد نشست علمی با عنوان «احیای عبقات‌الانوار پس از یک قرن انتظار» برگزار شد. سلسله نشست‌های فاطمی با موضوع «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله علیها)» برگزار می‌‌گردد. نشست علمی با عنوان «تبیین جامع نظام کلامی خطبه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» برگزار شد آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت پژوهشی درباره گزارش‌های زندان امام کاظم علیه‌السلام؛ سجن، حبس یا حصر؟ دوره های کاربردی «مهارت پاسخگویی به شبهات امامت و مهدویت» در استان کرمانشاه برگزار شد خوانش آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) از آموزه انتظار فرج امام کاظم(علیه السلام) چند سال را در زندان بغداد سپری کردند و به چه علت؟ پژوهشی در جایگاه کلامی بزنطی و منزلت وی نزد امام رضا علیه‌السلام و امام جواد علیه‌السلام بررسی تطبیقی شخصیت معاویه در تاریخ و ویژگی‌های منافقان در قرآن کریم

پژوهشی درباره گزارش‌های زندان امام کاظم علیه‌السلام؛ سجن، حبس یا حصر؟
۰۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
شناسه : 12278
0
مقاله علمی؛ در این پژوهش در پی آنیم که با بررسی و تحلیل گزارش‌های تاریخی روشن کنیم کدام یک از تعابیر «سجن»، «حبس» یا «حصر» درباره سالهای پایانی عمر حضرت که دربند دستگاه جبار خلافت بودند درست است؟
نویسنده : علی امین‌رستمی منبع : تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال 20 پاییز و زمستان 1402 شماره 2
پ
پ

چکیده مقاله«پژوهشی درباره گزارش‌های زندان امام کاظم علیه‌السلام؛ سجن، حبس یا حصر؟»

یکی از مسائل مهم در زندگی امام کاظم(ع)، محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی متعددی است که حضرت در سال‌های پایانی عمر خویش متحمل شده‌اند.

اینکه ماهیت این محدودیت‌ها چگونه بوده و سختگیری بر حضرت به چه میزان بوده است، برای برخی پژوهش‌گران ابهام‌هایی ایجاد کرده، به گونه‌ای که برخی منکر زندانی بودن حضرت شده‌اند و محدودیت‌های حضرت را تنها در حد حصر خانگی دانسته‌اند.

پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه‌ای، به بررسی گزارش‌های تاریخی مربوط به ماهیت و چگونگی این محدودیت‌ها می‌پردازد.

دستاورد این پژوهش ما را به این نتیجه رهنمون می‌سازد که محدودیت‌های اعمال شده، در مواردی بنا بر تصریح نقل‌های تاریخی، زندان (سجن) بوده و در مواردی هم که از لفظ عام حبس استفاده شده، با توجه به قرائن متعدد، معنای زندان اراده شده است.

افزون برآن، در مواردی نیز با شکنجه، توهین و غل و زنجیر همراه بوده، که در گذشته در زندان‌ها متداول بوده است.

مقدمه

امام موسی بن جعفر که از مشهورترین القاب ایشان «کاظم» است در سال ۱۲۸ ق به دنیا آمدند امامت ایشان از سال ۱۳۸ق آغاز شد و آن حضرت در دوره امامت خود با چهار خلیفه عباسی (منصور، مهدی، هادی و هارون) معاصر بود.

آن حضرت همواره از جانب دستگاه خلافت مورد آزار و اذیت واقع می‌شدند.

براساس گزارشهای تاریخی، بخش مهمی از سالهای پایانی عمر مبارک امام کاظم به صورت طبیعی و در شهر مدینه و در منزل شخصی ایشان نبوده است .

برخی از خلفای عباسی معاصر حضرت از جمله مهدی عباسی و هارون عباسی، زندگی آزادانه را از امام کاظم سلب کردند و ایشان را از مدینه احضار یا دستگیر نمودند و در شهرهای بصره و بغداد تحت نظر شدید خود قرار دادند؛

اما درباره اینکه ماهیت این محدودیت ها از نظر تاریخی چه بوده، ممکن است دیدگاههای مختلفی مطرح شود؛ زیرا وجود تعابیر مختلف گزارشهای تاریخی چون «سجن»، «حبس» و نیز «حبس در خانه» که محدودیت مختصر و حصر خانگی تحت اشراف برخی از عوامل حکومت عباسی را به ذهن متبادر میکند سبب شد ماهیت محدودیتهای حضرت در هاله ای از ابهام بماند.

نگارنده تا آنجا که در حد وسع خود جست وجو کرده کتاب یا مقاله ای به این موضوع نپرداخته است.

در این پژوهش در پی آنیم که با بررسی و تحلیل گزارشهای تاریخی روشن کنیم کدام یک از تعابیر «سجن»، «حبس» یا «حصر» درباره سالهای پایانی عمر حضرت که دربند دستگاه جبار خلافت بودند درست است؟

بدین منظور نخست معنای سه واژهٔ «سجن» حبس» و «حصر» را بررسی میکنیم؛ سپس به زمینه های سیاسی و فرهنگی دستگیری امام میپردازیم و در ادامه گزارشهای تاریخی درباره پنج مورد از زندانهای حضرت را تحلیل و بررسی میکنیم.

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

جُستاری در آسیب شناسی چالش های آغاز امامت امام کاظم علیه السلام

امام کاظم(علیه السلام) چند سال را در زندان بغداد سپری کردند و به چه علت؟

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.