سه شنبه, ۶ آذر , ۱۴۰۳ Tuesday, 26 November , 2024 ساعت ×

تازه ها

آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت راهبردها و راهکارهای الگوی بانوان در حمایت از امام علی علیه السلام با تأکید بر خطبه فدکیه روش شناسی احتجاجات حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه در تبیین امامت کارگاه معرفتی با عنوان «کارگاه معارف فاطمی» برگزار گردید نقد دیدگاه شارل ویرولود درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نشست علمی- معرفتی معارف فاطمی برگزار شد. نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی ویژه طلاب و مبلغات برگزار شد نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید

اهمیت شناخت امام در هر عصری چقدر است؟
۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
شناسه : 1783
22
پاسخ به پرسش روایاتی پیرامون ضرورت شناخت امام در منابع روایی فریقین نقل شده است؛ و به عبارتی مورد پذیرش تمام مسلمانان‌ بوده و از چنان تواتری برخوردار است که در اصل آن نمی‌توان تردید کرد، با این توضیح که شیعیان آنها ‌را به ضرورت بیعت با امام معصوم(علیه السلام) دانسته، اما برخی از اهل‌سنت، دایره آن‌ها را گسترش داده و این روایات را شامل افراد غیر معصوم نیز می‌دانند.
پ
پ

پرسش:

اهمیت شناخت امام در هر عصری چقدر است؟

پاسخ:

روایاتی پیرامون ضرورت شناخت امام در منابع روایی فریقین نقل شده است؛[۱] و به عبارتی مورد پذیرش تمام مسلمانان‌ بوده[۲] و از چنان تواتری برخوردار است که در اصل آن نمی‌توان تردید کرد، با این توضیح که شیعیان آنها ‌را به ضرورت بیعت با امام معصوم(علیه السلام) دانسته، اما برخی از اهل‌سنت، دایره آن‌ها را گسترش داده و این روایات را شامل افراد غیر معصوم نیز می‌دانند.

بر اساس این روایات شناخت امام در هر عصری از چنان اهمیتی برخوردار است که اگر شخصی امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت که همان مرگ به کفر، نفاق و ضلالت است خواهد مرد.

برخی از این روایات عبارتند از:

۱- «مَنْ‏ مَاتَ‏ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ‏ زَمَانِهِ‏ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً»؛[۳] هر کس امام زمانش را نشناسد و در همان حال بمیرد، به مرگ جاهلى مرده است‏.

۲- «مَن ماتَ و لَیسَ فى عُنُقِهِ بَیعَةٌ، ماتَ میتَةً جاهِلِیَّةً»؛[۴] کسى که بمیرد و در گردن او بیعتى نباشد، به مرگ جاهلى مرده است.

در این حدیث که از طریق اهل‌سنت از عبدالله بن عمر نقل شده، لفظ «امام» وجود ندارد. اما در منابع شیعه، همین عبارت، با لفظ «امام» نقل شده است.[۵]

۳- «مَن مات بِغَیرِ إمامٍ ماتَ میتَةً جاهِلِیَّة»؛[۶] هر کس بدون داشتن امام بمیرد، به مرگ جاهلى مرده است.

 

منابع:

[۱] ر. ک: شوشتری، قاضى نور الله، إحقاق الحق و إزهاق الباطل‏، ج ‏۲، ص ۳۰۶ – ۳۰۹، قم، مکتبة آیة الله المرعشى النجفى‏، چاپ اوّل‏، ۱۴۰۹ق.

[۲] موسوی شفتی‏، سید اسد الله، الامامة، ص ۲۶، اصفهان، مکتبة حجة الاسلام الشفتی‏، ۱۴۱۱ق‏.

[۳] این حدیث به نقل از پیامبر اکرم(ص) در بیشتر منابع کهن شیعی آمده است؛ مانند: صدوق، محمد بن على‏، کمال الدین و تمام النعمة، ج ‏۲، ص ۴۰۹، تهران، اسلامیه، چاپ دوم‏، ۱۳۹۵ق؛ مفید، محمد بن محمد، الفصول المختارة، ص ۳۲۵، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول‏، ۱۴۱۳ق؛ ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على‏، مناقب آل أبی‌طالب(ع)‏، قم، علامه، چاپ اول‏، ۱۳۷۹ق.   ‏

[۴] ابن بطریق، یحیى بن حسن،‏ عمدة عیون صحاح الأخبار فی مناقب إمام الأبرار، ص ۳۱۹، قم، مؤسسة النشر الاسلامی‏، چاپ اول‏، ۱۴۰۷ق؛ ابن عطیه، جمیل حمود، أبهى المراد فی شرح مؤتمر علماء بغداد، ج ‏۱، ص ۱۳۳، بیروت، مؤسسة الأعلمی‏، چاپ اول‏، ۱۴۲۳ق؛ ابن قانع بغدادى، عبد الباقى،‏ معجم الصحابة، ج ‏۸، ص ۲۹۶۳، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، ۱۴۲۴ق؛ ابن کثیر دمشقى، اسماعیل بن عمر، تفسیر القرآن العظیم، ج ‏۲، ص ۳۰۲، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، ۱۴۱۹ق.

[۵] الفصول المختارة، ص ۲۴۵؛ کراجکى، محمد بن على،‏ کنز الفوائد، ج ‏۱، ص ۳۲۸، قم، دارالذخائر، چاپ اول‏، ۱۴۱۰ق؛ ابن طاووس، على بن موسى،‏ الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، ج ‏۱، ص ۲۱۰، قم، خیام‏، چاپ اول‏، ۱۴۰۰ق.

[۶] عیاشى، محمد بن مسعود، تفسیر العیاشی، ج ‏۲، ص ۳۰۳، تهران، المطبعة العلمیة، چاپ اول‏، ۱۳۸۰ق؛ مسعودى، على بن حسین‏، اثبات الوصیة، ص ۱۹۴، قم، انصاریان‏، چاپ سوم‏، ۱۴۲۶ق؛ ابن طاووس، على بن موسى،‏ التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن، ص ۳۲۷، قم، مؤسسة صاحب الأمر، چاپ اول‏، ۱۴۱۶ق.

ثبت دیدگاه

2 دیدگاه برای “اهمیت شناخت امام در هر عصری چقدر است؟”
  1. گزینه۱

    پاسخ
    • پاسخ های مسابقه را در ایتا و تلگرام به
      @vir_admin
      ارسال کنید

      پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.