چکیده مقاله عقل گرایی و نص گرایی در تشیع (با بررسی تطبیقی دیدگاه های شیخ صدوق و شیخ مفید):
با آغاز غیبت امام دوازدهم دوره حیرت در جامعه شیعی آغاز می شود؛
از سویی جامعه شیعی از درون با پرسش هایی مواجه است و از سوی مقابل نیز شیعیان با شبهات و پرسش هایی از
طرف فرقه ها و مکاتب دیگر به ویژه زیدی ها و معتزله مواجه شده اند.
توجه به این فضای فکری است که دو مکتب قم و بغداد با دو رویکرد نص گرایانه و عقل گرایانه دو منظومه معرفتی شیعه را شکل داده اند.
با توجه به بحران های دوره حیرت است که شیخ صدوق و شیخ مفید تلاش می کنند با
نوآوری های خود در دایره دو رویکرد عقل گرایی و نص گرایی در تشیع ، جامعه شیعی را از این بحران خارج سازند.
درباره عقل گرایی شیخ صدوق و متکلم بودن او در اینجا بخوانید
با توجه به آنچه گفته شد، نوشتار حاضر تلاش دارد به این پرسش بپردازد که در یک بررسی تطبیقی، عقل چه جایگاهی در
منظومه معارف مکتب عقل گرای بغداد و نص گرای قم داشته است و نوآوری های شیخ صدوق و شیخ مفید در جایگاه عقل چیست.
در پاسخ به این پرسش تلاش خواهد شد تا نشان داده شود که جایگاه عقل در معارف شیعی و صورت بندی نص گرا و عقل گرا در
دو مکتب قم و بغداد (پس از عصر غیبت معصوم )به دلیل آموزه های اهل بیت با شکاف عمیقی که در کلام و فقه اهل سنت با
دو رویکرد اشعری و معتزلی به وجود آمد، مواجه نشد و پس از آغاز عصر غیبت و نیازهای جوامع شیعی در این عصر، شیخ صدوق و شیخ مفید با
نوآوری های خود در
حدیث شناسی و علم کلام جایگاه عقل در معارف شیعی را رشد دادند که تأثیرات آن از حدیث شناسی به علم کلام و
سپس به فقه و اصول فقه انتقال یافت و عقل به عنوان ادله چهارم در فقه جای گرفت.
برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید
ثبت دیدگاه