عاشورا مکتب دینداری است و شاخصی دقیق برای بازشناسی حق از باطل. این رویداد، در تداومِ راهِ پیامبران و اولیای الهی گام برداشته و طریقِ عبودیت را به تمامی انسانها آموخته است؛ و از همینروست که همواره حیّ و حاضر است.
اهلبیت علیهمالسلام از عالم نور و پیش از این عالم شناخته شدهاند، و در عالم ذر، ولایت و امامت ایشان بر خلق عرضه شده است. در این جهان نیز پذیرش دین و عمل، بدون معرفت و ولایت ایشان پذیرفته نیست. افزون بر این، در قیامت نیز مقام شفاعت، حاکمیت و داوری به اذن الهی در اختیار آنان است. پس جایگاه ایشان صرفاً یک جایگاه تاریخی یا اخلاقی نیست، بلکه مقامی قدسی، الهی و منحصر بهفرد است.
مدرسه علمی بهاره با موضوع «نصوص امامت؛ از دلالت تا کاربست هدایتی» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن سبزواری، دکتر عصام العماد، ره یافته از جریان وهابیت و محمد علی موحدی و با حضور آیت الله سید علی اصغر هاشمی علیا و حجت الاسلام والمسلمین سید محمدجواد هاشمی علیا و به همت مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر تهران و با همکاری بنیاد بینالمللی امامت و معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران، امروز ۲۰ خرداد ماه در مدرسه علمیه قائم (ع) تهران برگزار شد.
بازخوانی دوباره شاخصه های غلو، ضرورتی است تا روشن گردد که در بطن اعتقادات شیعیان نسبت به اهل بیت علیهم السلام، فارغ از جریان ها و اشخاصِ تندرو، غلوی وجود ندارد.
چنانکه اهل معرفت نیک میدانند، یکی از آفات دیرینهی عرصه دیانت، پدیدهی غلو است؛ غالیانی که در هر عصری با چهرهای تازه پدید آمدهاند و با افراط در مقامبخشی، حقیقت ناب دین را به گرداب انحراف کشاندهاند.
تبیین جایگاه امام در خلقت، نقش ایشان در فیض رسانی الهی و ارتباط ان با سعادت دنیا و آخرت
ایستادگی امام صادق (ع) را نباید صرفاً در قالب مقاومت ظاهری تحلیل کرد، بلکه ایشان نوعی «مقاومت نرم و عمیق» را سامان دادند؛ مقاومتی که در قالب تربیت شاگردان، تبیین معارف و مقابله علمی با انحرافات بروز یافت.
تجربه کوتاه پروژه تقریب امامت محور نشان داد که الگوی معرفتی و گفت و گو در ریشه های اختلاف بیش از هر روش دیگری کارساز است و میتواند به نتایج مطلوب ختم شود.
ایام فاطمیه همواره با فراز و فرودهایی همراه است؛ در این ایام، موافقان و مخالفان شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها به طرح دیدگاههای گوناگون میپردازند. یکی از رخدادهای فاطمیه امسال، مناظره میان آقایان حامد کاشانی و سلیمانی اردستانی بود. هدف این یادداشت، ارزیابی و تحلیل آن مناظره نیست...
اعتقاد به این که امام زمان(عج) در شب قدر به دعاهای بندگان توجه میکند و برای آنها استغفار میکند و سرنوشت آنها را به بهترین شکل رقم میزند که این امر به افراد احساس خوشبینی و امید به آینده میدهد.