چکیده مقاله«امامت در سیره و سخن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها»
بررسی و بازخوانی رخدادهای پس از رحلت رسول اکرم(ص) از نگاه اعتقادی و کلامی به روشن شدن بسیاری از حقایق امامت و جانشینی پیامبر اکرم(ص) کمک خواهد کرد؛ زیرا به گواه گزارشهای تاریخی، رویدادهای آن مقطع تاریخ اسلام نقطه عطفی در مسیر آینده جامعه اسلامی شد و بسیاری از حوادث و جریانهای امروز جامعه اسلامی، در آن مقطع تاریخی ریشه دارد.
در این میان تأمل در سیره و سخنان صدیقه طاهره به لحاظ جایگاه ایشان در نزد پیامبر به روایت فریقین و شخصیت والای علمی و معنوی ایشان بسیار راه گشا خواهد بود.
از نگاه صدیقه طاهره، امامت امری الهی بوده و مانع از شکاف در صفوف امت اسلامی و پراکندگی آنان است.
عدالت گستری، هدایت انسان ها، ضرورت برخورداری از علم لازم، سبب تعین یافتن امر امامت در افراد خاصی می شود، که با توجه به سوابق جهادی امیرمؤمنان علی(ع) و جایگاه وی نزد رسول خدا(ص) و برخورداری از ویژگی های پیش گفته، امامت در وی تعین می یابد.
همچنین امامت منحصر در عصر امام علی(ع) نبوده و براساس حدیث لوح جابر، امامت یازده نفر از فرزندان علی(ع) هم به امر خداوند ثابت می شود.
پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی و با مراجعه به منابع حدیثی و تاریخی فریقین و آثار نویسندگان معاصر با هدف تبیین جایگاه و ضرورت امامت و روشن سازی حقیقت و مصداق واقعی امامت به این نتایج دست یافته است.
مقدمه
امامت به عنوان اصلی از اصول اعتقادات اسلامی مورد پژوهش
متکلمان اسلامی بوده است.
هرچند در منظومه اعتقادی شیعه از
جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و به منزلهٔ قلب تپنده جامعه است.
امامت عهدی الهی است که به روایت ،قرآن به ستمگران نخواهد رسید؛ «لا يَنالُ عَهْدِى الظَّالِمِين» (بقره: (۱۲۴).
آیه یادشده و آیات مشابه دیگر که از موضوع امامت سخن گفته اند از اهمیت و جایگاه والای آن حکایت دارند.
امامت افزون بر اینکه در آموزههای وحیانی
آمده در گفتار معصومان نیز که بازگوکننده کلام وحی هستند،
میدان وسیعی را به خود اختصاص داده است .
چنان که عموم مذاهب اسلامی هم بر ضرورت آن به عنوان جانشینی پیامبر اکرم صلى الله عليه وسلم اتفاق
نظر دارند.
حضرت زهرا که پرورش یافته در دامان نبوت و پاره تن رسول خدا است از شخصیت ویژه ای در نزد فریقین برخوردار
است.
که در رفتار و گفتار اسوهای نیکوست اما به رغم این امر
آن گونه که بایسته و شایسته است جایگاه ایشان در بیان معارف الهی شناخته نشده است.
برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید
عصمت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از دیدگاه آیات و روایات
ثبت دیدگاه