جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024 ساعت ×

تازه ها

آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت نشست علمی- معرفتی معارف فاطمی برگزار شد. نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی ویژه طلاب و مبلغات برگزار شد نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید تحلیل انتقادی، مقایسه‌ای مواجهه اهل سنت و ابن تیمیه با فضایل فاطمه زهرا سلام الله علیها اعتبارسنجی حدیث کساء (به روایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها)

هشام بن حکم و نظریه عصمت امام
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
شناسه : 788
17
نقد یک نظریه؛ برخی معتقدند که نظریه عصمت امامان علیهم السلام در قرن دوم هجرى به وسیله هشام بن حکم (179ق) متکلّم بزرگ شیعه پیشنهاد گردید و پیش از آن مطرح نبوده است...
پ
پ

 

 

برخی معتقدند که نظریه عصمت امامان علیهم السلام در قرن دوم هجرى به وسیله هشام بن حکم (۱۷۹ق) متکلّم بزرگ شیعه پیشنهاد گردید و پیش از آن مطرح نبوده است.

نقد:

یک. عصمت داراى دلایل فراوان و متعدّدى است.

افزون بر دلایل عقلى و آنچه از قرآن استنباط مى شود روایات صریح و روشنى از پیامبر صلى الله علیه و آله و امامانى چون حضرت على علیه السلام و… در این باره وجود داشته است.

بنابراین با توجّه به روایات صدر اول اسلام چگونه مى توان پذیرفت که تا زمان هشام خبرى از عصمت نبوده است.

دو. نویسنده در این مورد به هیچ یک از منابع شیعى یا سنّى ارجاع نداده و مستند خود را تنها سخنى از یک مستشرق غربى به نام آلفرد مادلونگ قرار داده است.

در حالى که از اصول مسلّم تحقیق علمى این است که براى استناد مطلبى به یک شخص یا گروه باید به منابع درجه اول و معتبر خود آنان رجوع کرد.

عصمت در قرآن

سه. مادلونگ بر آن است که مفهوم عصمت در قرآن و سنّت معتبر هیچ سابقه اى نداشته و هشام بن حکم این نظریه را در قرن دوم مطرح کرده است.

او مى گفت چون بر پیامبر وحى فرود مى آید و او را هشدار مى دهد عصمت در او لازم نیست، ولى چون وحى بر امام نازل نمى شود

و فرشتگان بر او فرود نمى آیند، باید معصوم باشد.۳

پنداره فوق صرفا بافته هایى ذهنى است که احتمالاً مادلونگ از پاره اى سخنان ابوالحسن اشعرى (۳۲۶ق) در مقالات الاسلامیین برگرفته و هیچ شاهدى در منابع معتبر قدیم و جدید شیعه ندارد.

شیخ مفید که در اوائل المقالات به صورت ریز و جزیى دیدگاه هاى معتزله، امامیه و شخصیت هاى کلامى شیعه را بیان کرده، هیچ اشاره اى به این دیدگاه نکرده است.

شیخ صدوق نیز – که بنا به اعتراف نویسنده در مبارزه با هرگونه غلو مى کوشیده است – در هیچ یک از آثارش سخنى درباره دیدگاه هشام و رد و نقد آن دیده نشده است.

چهار. حتّى برخى از محقّقان غربى نیز نظریه عصمت را مربوط به قبل از امام صادق علیه السلام (۱۱۴ق) مى دانند۴

و برآنند که هشام، نخست عصمت امام و مفهوم آن را از امام صادق علیه السلام آموخته است.

رونالدسن مى نویسد: «پیدایش عقیده به عصمت، پس از رحلت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله تا زمان غیبت حضرت مهدى(عج) ادامه یافته است و در زمان آل بویه که کلینى، مفید و صدوق در آن دوران مى زیستند، به رشد کامل خود رسیده است»۵٫

هشام و نظریه عصمت

پنج. آنچه قابل استناد به هشام است نه پیشنهاد اصل نظریه عصمت، که چگونگى شرح، تبیین و تحلیل آن بوده است.

براى مثال گفته شده است که استدلال وى بر عصمت امام به آیه شریفه «لاینال عهدى الظّالمین» در میان متکلمان شیعى، بى سابقه بوده است.۶

شش. اگر مسئله عصمت ساخته و پرداخته هشام و فاقد بنیان اصیل دینى بود، حتما امامان اهل بیت علیهم السلام با صراحت تمام با آن مخالفت مى کردند و نظر درست را بیان مى فرمودند.

این شیوه قاطع و همیشگى آنان در برابر اندیشه هاى انحرافى، به ویژه در میان نزدیکان و اصحابشان بوده است.۷

جالب اینجا است که دقیقا این رویکرد را امامان علیهم السلام در خصوص هشام بن حکم داشته و آن گاه که وى در مقابل حشویه و مجسِّمه از تعبیر «جسم لا کالاَجسام» استفاده کرد، به شدّت اعتراض کردند؛ با این که غرض هشام صرف اطلاق لفظ «جسم» بود، نه معنى تجسیم.۸

این در حالى است که در هیچ منبعى از امام صادق علیه السلام و امامان بعدى مطلبى در رد و نقد نظریه عصمت گزارش نشده و حتى هیچ یک از یاران امامان علیهم السلام درباره آن چیزى نپرسیده اند.۹

نتیجه این که نظریه عصمت امام، عقیده اى قطعى است و از زمان پیامبر صلى الله علیه و آله مطرح بوده است.

البتّه ممکن است به دلیل پاره اى از عوامل مجال تبیین و تبلیغ گسترده آن نبوده و چه بسا تا زمان امام صادق علیه السلام بر برخى از شیعیان به خوبى آشکار نبوده است.

سپس در سطح عمومى تر و با تبیین و تفصیل روشن ترى مطرح شده و بیش از همه، هشام بن حکم به تبیین آن همت گماشت.۱۰

 

منابع

۱٫ مکتب در فرایند تکامل، سید حسین مدرسى طباطبایى ؛

۲٫ نظرى بر تطور مبانى فکرى تشیع در سه قرن نخستین، ترجمه: هاشم ایزدپناه، تهران، کویر ۱۳۸۶٫ ص۳۷

۳٫ بنگرید: دائرة المعارف اسلام انگلیسى، ج۴، ص ۱۸۲ ۱۸۴، چاپ جدید، ماده «عصمت».

۴٫ نخستین اندیشه هاى شیعى «تعالیم امام محمد باقر»، ارزینا لالانى، ترجمه: دکتر فریدون بدره اى، ص ۱۰۹، تهران: فرزان، ۱۳۸۱٫

۵٫ عقیده الشیعه، ر. وایت رونالدسن، ص۳۲۹، بیروت، الدار العالمیه، ۱۴۱۰ ق.

۶٫ هشام بن الحکم، عبداللّه نعمه، ۱۴۰۵، بیروت، دارالفکر اللبنانى، الثانیه، ص ۲۰۴٫

۷٫ ر.ک: معرفه الناقلین، الکشى ؛ اختیار معرفة الرجال، شیخ طوسى، تصحیح و تعلیق: حسن مصطفوى. ۱۳۲۴ق، ص ۲۶۸٫

۸٫ ر.ک: مقولة «جسم لاکالأجسام» بین موقف هشام بن الحکم و مواقف سائر اهل الکلام، السید محمدرضا الجلالى الحسینى، تراثنا مجلّه فصلیه، قم، موسسة آل البیت، ۱۴۱۰ق، العدد ۱۹، ص ۷ ج ۱۰۷٫

۹٫ ر.ک: همان: کشى، ۲۶۸، ۵۴۱٫

۱۰٫ جهت آگاهى بیشتر بنگرید: تأملى در «مکتب در فرایند تکامل»، محمد صفر جبرییلى، مقاله، قبسات (فصلنامه)، ش ۴۵، پاییز ۱۳۸۶٫ منبع: www.porseman.org

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.