چکیده مقاله«تحلیل انتقادی، مقایسهای مواجهه اهل سنت و ابن تیمیه با فضایل فاطمه زهرا سلام الله علیها»
جایگاه اهل بیت پیامبر به ویژه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از مسائلی است که همه مسلمانان آن را پذیرفتهاند، اما ابن تیمیه در آثارش نسبت به اهل بیت دیدگاه متفاوتی با اهل سنت دارد؛
همین امر باعث شده برخی او را دوستدار اهل بیت و بعضی نیز وی را ناصبی قلمداد کنند.
با توجه به نفوذ اندیشههای ابن تیمیه در میان جوانان اهل سنت(به ویژه ایران) جهت آگاهی بخشی، ضروری است دیدگاه واقعی وی نسبت به اهل بیت تبیین گردد.
بنابراین در این نوشتار با کوششی توصیفی- تحلیلی به بررسی جایگاه و فضایل حضرت فاطمه سلام الله علیها در سامانه فکری ابنتیمیه بر پایه منابع اصیل اهل سنت و مبانی علمی وی و اختلاف نظر وی با دانشمندان اهل سنت پرداخته شده است.
پاسخ به این پرسش که آیا ابن تیمیه ناصبی است؟
نیازمند سطح بندی و رتبه بندی دیدگاههای وی درباره اهل بیت و حضرت فاطمه سلام الله علیها است، به این بیان که ابنتیمیه دارای سخنان متشابه و محکم است و اگر در جایی از فاطمه زهرا به بزرگی و اجلال یاد میکند سخنان متشابه و دیدگاه فرعی اوست و اگر به تنقیص و انکار فضایل مسلّم ایشان میپردازد از نظرات اصلی و محکمات عقیدتی خود پرده برمیدارد.
در واقع، ابن تیمیه با سخنان متشابه اقدام به ایجاد یک جریان فکری نقابدارانه در دشمنی با اهل بیت در آثارش نموده است.
مقدمه
ابن تیمیه از جمله متفکرانی است که در یک موضوع واحد، دیدگاههای متفاوت و گاهاً متعارض از خود برجای گذاشته است.
همین امر پژوهشگران را در کسب دیدگاه صریح و شفاف وی دچار حیرت و سردرگمی نموده است؛
به عنوان نمونه میتوان از دیدگاه وی در باب تصوف نام برد.
برخی او را از اقطاب صوفیه و بعضی وی را از دشمنان تصوف برشمردهاند.
نمونه دیگر، نقطه نظر ابنتیمیه در خصوص اهل بیت به ویژه حضرت فاطمه زهرا عليه السلام است.
وی گاهی محبت آنان را واجب میداند و گاهی با انکار یا تحقیر فضایل مسلم آنان به این ادعای بزرگ پشت پا میزند و از دشمنان اهل بیت تجلیل میکند به صدیقه طاهره عليه السلام نسبت نفاق میدهد و گاهی نیز ایشان را سیدة النساء العالمین مینامد با این توضیح میتوان پرسش اصلی تحقیق را این گونه طرح کرد:
آیا میتوان ابنتیمیه را ناصبی و دشمن اهل بیت نامید؟
اگر او ناصبی نیست پس تنقیص و توهینهای وی به دختر پیامبر را چگونه تفسیر کنیم؟
تکلیف ما با جملاتی که در تقدیر و تجلیل از ایشان در آثار وی وجود دارد،چه کنیم؟
از میان این طیف از سخنان کدام یک اصل و کدام فرع است؟ جمع میان این دو دسته از سخنان چگونه است؟
برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید
تحلیل و نقد پیش فرض های کلامی فریقین در ترجمه آیات امامت و فضایل حضرت علی (علیه السلام)
عصمت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از دیدگاه آیات و روایات
ثبت دیدگاه