شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 11 May , 2024 ساعت ×

تازه ها

کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت پیش‌نشست «جایگاه فقاهت و اجتهاد در اندیشه کلامی علامه میرحامدحسین» در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد حضرت معصومه (سلام الله علیها) در جمع بانوان محدثه پنجمین نشست احیاگران فرهنگ امامت  با موضوع «نکوداشت شرف‌الاسلام ابن بطریق حلی» سخنان کمتر شنیده شده از حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها ایدۀ «نفی صفات از ذات» یا «نیابت» در آثار عالمان نامیِ امامیه زندگی ابن بطریق ابن بِطرِیق حِلِّی نخستین مستدرک نویس امامیّه پنجمین نشست احیاگران فرهنگ امامت برگزار می‌گردد

تبیین مقام اصطفاء حضرت زهرا(سلام الله علیها) با تکیه بر آیات و روایات
۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
شناسه : 6922
2
مقاله پژوهشی؛ آیات و روایات، همه گویای این مطلب‌اند که اهل‌بیت(علیهم السلام)، ازجمله حضرت زهرا(سلام الله علیها)، برگزیدهٔ خداوند و مصطفای اویند. این موضوع از جهت بیان جایگاه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در عالم وجود و برگزیدگی وی از سوی پرودگار در برابر همسران و زنان پیامبر(صلی الله علیه وآله) و دیگر زنان عصر خویش، اهمیت آشکاری دارد.
نویسنده : سید علی احمدی فروشانی منبع : امامت پژوهی دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 22؛مهر 1396صفحه 7-33
پ
پ

چکیده

براساس آیات و روایات اهل‌بیت (علیهم السلام) و روایات مشترک بین شیعه و اهل سنت، اهل‌بیت پیامبر(صلی الله علیه وآله) از سوی خداوند به مقام «اصطفاء» نائل شده و با این مقام معرفی شده‌اند.

این معرفی از جانب خدا، گاه در قرآن -مثل آیات «مباهله»، «تطهیر»، «اصطفاء حضرت مریم» و «وراثت کتاب» و سوره‌های «کوثر» و «انسان»- صورت گرفته و گاه از زبان رسول خدا(صلی الله علیه وآله)-در قالب احادیثی همچون «ثقلین»، «سفینه»، «رضا و غضب حضرت زهرا(سلام الله علیها)» و «بضعة منی»- بوده است.

آیات و روایات، همه گویای این مطلب‌اند که اهل‌بیت(علیهم السلام)، ازجمله حضرت زهرا(ع)، برگزیدهٔ خداوند و مصطفای اویند. این موضوع از جهت بیان جایگاه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در عالم وجود و برگزیدگی وی از سوی پرودگار در برابر همسران و زنان پیامبر(صلی الله علیه وآله) و دیگر زنان عصر خویش، اهمیت آشکاری دارد.

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید:

 

حدیث سدالابواب و روات آن

 

امامت در آیه مباهله از دیدگاه امامیه و اشاعره

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.