دوشنبه, ۲۵ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 15 July , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت تحلیل شخصیت ایمانی حضرت عباس(علیه السلام) بر اساس زیارتنامه ایشان بررسی تاریخی حضور و شهادت حضرت علی اکبر(علیه السلام) در مقتل های عاشورا بازتاب شهادت حضرت علی اصغر (علیه السلام) در تاریخ نگاری عاشورا عاشورا روز عید یا عزا؟ پژوهشی در چگونگی شهادت حضرت قاسم (علیه السلام) عبدالله بن حسن بن علی حضرت عبدالله بن حسن، بزرگمردی کوچک ناحیه مقدسه؛ خیلی دور خیلی نزدیک

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد
۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۹
شناسه : 9743
7
گزارش نشست سالانه امامت؛ نشست سالانه امامت به مناسبت عید غدیر خم با حضور حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری رئیس موسسه کتاب شناسی شیعه، احد فرامرز قراملکی رئیس بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، معاونتهای آموزش و پژوهش بنیاد بین المللی امامت و مدیر نشر معارف اهل بیت الطاهرین علیهم السلام  برگزار گردید.
منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

نشست سالانه امامت به مناسبت عید غدیر خم با حضور حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری رئیس موسسه کتاب شناسی شیعه،

احد فرامرز قراملکی رئیس بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، معاونتهای آموزش و پژوهش بنیاد بین المللی امامت و

مدیر نشر معارف اهل بیت الطاهرین علیهم السلام  برگزار گردید.

رئیس بنیاد بین المللی امامت در نشست سالانه امامت به مناسبت عید غدیر خم

از آغاز انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت در حوزه و دانشگاه  خبر داد.

افزایش ارتباط و هماهنگی نخبگانی علمی

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس بنیاد بین المللی امامت امروز در نشست خبری سالانه امامت به مناسبت عید غدیر خم گفت: در سال های گذشته ارتباط و هماهنگی های علمی میان نخبگان افزایش پیدا کرده است، امیدواریم با همفکری و هم آوایی از کارهای تکراری جلوگیری شده و کارهای بزرگ در قالب این هم افزایی ها و روابط شبکه ای میان سازمان ها شکل می گیرد.

وی با اشاره به فعالیت های مختلف بنیاد بین المللی امامت گفت: امروز تمام مراتب نظام آموزشی امامت در حوزه علمیه تصویب و اجرا شده است، در سطوح ۲ و ۳ و ۴ امامت که مصوبه رسمی حوزه علمیه را دارد در سطح ملی به عنوان نهاد بزرگ آموزشی در کل کشور در حال اجراست و از نظر گستره جغرافیایی کم نظیر و بی نظیر بوده است.

درسنامه تخصصی نظام آموزشی امامت

حجت الاسلام سبحانی به درسنامه های تخصصی امامت اشاره کرد و با بیان این که برای نخستین بار نظام آموزشی امامت در سطح سه نگاشته می شود،گفت: ۲۲ درسنامه علمی در حال تدوین است، امروز در استان های متعدد کشور پروژه امامتی به صورت قوی شروع و تا کنون ۱۲۰ پایان نامه امامتی در حوزه و دانشگاه در حال تدوین است.

تدوین دانشنامه امامت

وی گزارشی از تولید دانش نامه ها و فرهنگ نامه های تخصصی امامت ارائه و امامت را اصل اساسی اندیشه امامت برشمرد که فاقد دانش نامه، دایره المعارف وفرهنگ نامه تخصصی است و گفت: نخستین دانش نامه امامت در حال تدوین بوده، امیدواریم تا مبتنی بر رویکردهای بین المللی از ان رونمایی کنیم.

کنگره علامه میرحامد حسین

رئیس بنیاد بین المللی امامت با اشاره به کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین و علامه سید دلدار علی، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین، احیای حوزه فرهنگی و تمدنی بزرگ در شمال هندوستان را از رویدادهای بزرگ و از آرزوهای علما در طول ۱۵۰ سال گذشته توصیف کرد و اذعان داشت: شخصیت های بزرگی چون امام خمینی (ره) به دنبال احیای آثار مدرسه کلامی لکهنو بوده وتاکید می کنند که دشمنان به دنبال نابودی آن بوده باید آثار علما به ویژه عبقات الانوار در اختیار جامعه علمی جهان اسلام قرار گیرد.

تولید آثار علمی به روشهای جدید علمی و پژوهشی

وی با بیان این که در مسیر احیا، صدور و معرفی خزانه بزرگ فرهنگی از هندوستان به سراسر جهان کارهای بزرگی رقم خورده است، اظهار داشت: آغاز شکل گیری چاپ مجموعه آثار از جمله رویکردهایی است که در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس بنیاد بین المللی امامت ادامه داد: موسساتی که عهده دار کار تحقیق و انتشار مجموعه ۱۱۰ جلدی هستند، بنیاد بین المللی امامت، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس و موسسه کتاب شناسی شیعه هر کدام بخشی از مسئولیت ها در این مسیر را بر عهده گرفته اند.

وی با بیان این که امروز از نخستین مجلدات این مجموعه ۱۱۰ جلدی رونمایی خواهد شد، گفت: برای نخستین بار کتابخانه بزرگ علمی را مبتنی بر جدیدترین روش های علمی و تحقیقاتی با همت جمعی از موسسات علمی امامت ایجاد خواهیم کرد.

حجت الاسلام سبحانی این رویکرد پژوهشی را اقدامی باستان شناسانه و فرهنگ ساز در احیای و معرفی میراث ماندگار فرهنگ اسلامی دانست و گفت: باتوجه به فزونی حجم آثار و شخصیت ها، کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین و خاندان اجتهاد به صورت مستقل برگزار می شود.

تصحیح عبقات الانوار

رئیس بنیاد بین المللی امامت کتاب ۳۵ جلدی عبقات الانوار را بارزترین اثر علامه میرحامد حسین توصیف نمود و اذعان داشت: آثار و کتاب های میرحامد حسین در فرایند تصحیح قرار گرفته است؛ آثار ارزشمند علامه میرحامد حسین یکی از منابع ضروری در ایجاد و تقویت ارتباط علمی با جامعه شیعه پژوه جهان است.

وی در بخش پایانی سخنان خود از تدوین ۱۱۰ جلد اثر با همکاری علمی سه موسسه علمی بنیاد بین المللی امامت، بنیاد پژوهش های استان قدس رضوی و موسسه کتاب شناسی شیعه خبر داد.

لزوم احیای آثار علمای شبه قاره هند در دو قرن اخیر

حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری رئیس موسسه کتاب شناسی شیعه امروز در نشست خبری سالانه امامت به مناسبت عید غدیر خم گزارشی از کارهای پژوهشی و انتشاراتی انجام شده ارائه کرد و گفت: در قرون گذشته فعالیت های علمای شیعه در شبه قاره هند بسیار گسترده و فراوان بوده که رو به فراموشی و غفلت سپرده شده است.

وی ادامه داد: علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته عمده آثار این مکتب به شکل امروزی تصحیح و تکمیل نشده است، و عمده آثار آنها غیر مصحح است که به برکت فعالیت چند موسسه و محققان در آستانه ی نشر این آثار مبتنی بر تصحیح دقیق مبتنی بر ضوابط به روز تحقیقاتی هستیم.

 

انتشار آثار خاندان اجتهاد و علامه میرحامد حسین

حجت الاسلام والمسلمین مختاری خاندان میرحامد حسین و سید دلدار علی را از بارزترین خاندان های تفکر مدرسه اسلامی لکهنو برشمرد و ابراز داشت: گزارشی از آثار تراثیه مدرسه کلامی لکهنو و انتشارات آن در یک مجله شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری به برخی از کتاب ها و آثار خاندان میرحامد حسین از جمله عبقات الانوار – آیات، عبقات الانوار – حدیث سفینه، عبقات الانوار – حدیث نور در دو جلد، برهان السعادة در دو جلد، إفحام الأعداء و الخصوم، النجم الثاقب فی مسألة الحاجب، و روض أریض فی منجزات المریض، اوراق الذهب(سه جلد) ورثة الانبیاء یک جلد، شذور الاحیان، آئینه حق نما، سبیکة اللجین فی مناقب مولانا ناصر حسین، اسفار الانوار، سواطع الانوار فى تقريضات عبقات الانوار،كشف الحجب و الأستار عن أسماء الكتب و الأسفار و مقالات کوتاه و بلند علامه میرحامد حسین اشاره کرد و بر اهمیت معرفی آثار شیعی دو خاندان اجتهاد و علامه میرحامد حسین ، قاضی نور الله شوشتری و سایر علمای هند تاکید کرد.

رئیس موسسه کتاب شناسی شیعه با تاکید بر لزوم معرفی آثار شیعی گفت: هفتاد نسخه خطی مهم مدرسه ناصریه، وصیت نامه، سفرنامه میرحامد حسین و تکمله سفرنامه میرحامد حسین به صورت تفصیلی در ویژه نامه نشریه کتاب شیعه شماره ۱۹ و ۲۰ معرفی خواهد شد.

پژوهشهای ارزشمند در حوزه معارفی امامت

احد فرامرز قراملکی رئیس بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست با بیان این که بنیاد پژوهشی های آستان قدس رضوی در چهلمین سالگرد تاسیس خود، پژوهش های ارزشمندی را در حوزه تبیین معارف امامتی رقم زده است، اظهار داشت: رهنمودی که مقام معظم رهبری در کنگره جهانی امام رضا و دیدار اعضای کنگره بر شناساندن ائمه اطهار علیهم السلام و آموزه های ایشان مبتنی بر جنبه های قدسی و معنوی، نقش اجتماعی و سیاسی و آموزه های سیره ای ایشان تصریح نمودند.

چاپ کتابهای معرفتی درباره حضرت امام رضا علیه السلام

ایشان در بخشی از سخنان خود از چاپ و عرضه کتاب نظام خَلقی و خًلقی امام رضا (ع) و کتاب امام هشتم علیه السلام و بازی بزرگ عباسیان در زمینه معرفت و شناخت امام هشتم در سال ۱۴۰۳ خبر دادند و از ویژگی‌های بارز و نمونه بنیاد بین المللی امامت را پرهیز و اجتناب از کارهای تکراری و همکاری جدی با موسسات و مراکز خوش‌نام دانستند.

عبقات الانوار بزرگترین میراث معرفتی در فرهنگ و تمدن شیعه و اسلام

ایشان در بخشی از سخنان خود از عبقات الانوار به عنوان بزرگترین میراث معرفتی در تمدن و فرهنگ شیعه و اسلام یاد کردند و افزودند: علامه میرحامد حسین از شبهه افکنی تحفه اثنی عشر علیه شیعه(وی شیعه را متهم به شعار ی کردن و احساساتی عمل کردن و عوام فریبی می‌کردند) که تهدید بود آن را به فرصت تبدیل کردند.

نمونه الگوی همکاری صمیمانه

وی با بیان این که بنیاد پژوهش های آستان قدس با مجموعه های حوزوی و دانشگاهی از جمله بنیاد بین المللی امامت می تواند نمونه و الگویی برای همکاری صمیمانه علمی پرمحصول باشد، خاطرنشان کرد: در مقیاس زمان میرحامدحسین و حجم کارهای ایشان نشان دهنده اوج اهتمام ایشان به تحقیق و پژوهش است.

و در پایان ایشان از بنیاد بین المللی امامت خواستند به اقتضای زمان دو کار اساسی انجام دهند یکی اینکه امثال علامه‌میرحامدحسین‌ها تربیت کنند و دوم اینکه عبقات الانوار را به سبک جدید و به روز تولید کنند و روزگار معاصر را درک کنند و به دفاع علمی از عقائد شیعه بپردازند.

 

 

 

تا کنون ۱۲۰ جلد از آثار برگزیده علمای مدرسه کلامی لکهنو احصا و در فرآیند چاپ و نشر قرار دارد.

 

دیدار رئیس و اعضای دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین با رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.