یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت ×
دیدار رئیس و اعضای دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین با رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
شناسه : 6719
1
گزارش؛ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سبحانی احیای میراث علمای هند در همکاری با نمایندگی ولی‌فقیه را از جمله رویکردهای بنیاد بین‌المللی امامت توصیف نمود و اظهار داشت: بازشناسی دقیق و جامعی از میراث ناشناخته هندوستان شکل‌گرفته و بانک اطلاعاتی بزرگی از این آثار گردآوری شده است.
منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

رئیس و اعضای دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین لکهنوی رحمه الله با حجت الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی دیدار کردند.

نقش همبستگی مجموعه‌های دینی، در احیای آثار تمدنی اسلام

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شهریاری بر اهمیت وسعت‌بخشی به کار احیای آثار تمدنی اسلامی در سرزمین‌های مختلف تصریح نمود و گفت: در کنار تقویت همکاری و همیاری مجموعه‌های دینی و حوزوی، هم انباشتگی دیتای اسلامی بسیار مهم و ضروری است.

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی در دیدار با اعضای دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین، ضمن تقدیر از تلاش‌ها و زحمات بنیاد بین‌المللی امامت در عرصه احیای آثار علما و اندیشمندان هندوستان، احیای کتابخانه ناصریه را امری بسیار مهم و درخور توجه دانست و ابراز داشت: احیای میراث علمای اسلام در سرزمین‌های مختلف اسلامی از جمله اقداماتی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

وی بر اهمیت پاسداشت میراث علمای اسلام به‌عنوان مستندات تاریخی ملت‌های مسلمان تصریح نمود و اذعان داشت: احیای میراث نهفته هزارساله اسلام در هندوستان، مایه خرسندی تمام کسانی است که اوضاع پیشین این میراث را مشاهده نموده‌اند.

تهیه نسخه‌های دیجیتال و احیای آثار تمدنی اسلامی

این استاد حوزه بر اهمیت وسعت‌بخشی به کار احیای آثار تمدنی اسلامی در سرزمین‌های مختلف تصریح نمود و ابراز داشت: حفظ میراث ماندگار علما، تهیه نسخه‌های دیجیتال و در ادامه احیای اندیشه از جمله کارهایی است که باید موردتوجه قرار گیرد. در کنار تقویت همکاری و همیاری مجموعه‌های دینی و حوزوی، هم انباشتگی دیتای اسلامی بسیار مهم و ضروری است.

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به طراحی مدل جامع امت واحده اسلامی و اتحادیه کشورهای اسلامی در چهارچوب‌های مفهمی و مستندات اشاره نمود و با بیان این که نظام مقدس اسلامی همواره از شیعه سازی پرهیز نموده است، اظهار داشت: شیعه شدن‌هایی که در جهان صورت می‌گیرد، به دلیل غنای معارف ناب اهل بیتی است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شهریاری در بخش پایانی سخنان خود تجلی مصداقی وحدت اسلامی در مواجهه با مسائل ضد دینی جهان معاصر را از جمله رویکردهای مجمع تقریب مذاهب اسلامی توصیف نمود و ابراز داشت: جهان اسلام در پیچ تاریخی باید وارد میدان مقابله با افراطی‌گری مذهبی و لیبرالیسم شود که پشت‌صحنه هر دو اندیشه را نظام سرمایه‌داری جهانی مدیریت می‌کند.

مدرسه کلامی فقهی لکهنو بعد از دوران صفویه نقطه درخشش تشیع در شبه قاره

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سبحانی، رئیس بنیاد بین‌المللی امامت در دیدار با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شهریاری رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مدرسه کلامی فقهی لکهنو را یکی از مدارس تاریخی شبه قاره با ۱۵۰ سال سابقه فرهنگی و تمدنی توصیف نمود و اظهار داشت: این مدرسه بعد از دوران صفویه نقطه درخشش تشیع در شبهه قاره بود.

وی در ادامه روشنگری‌هایی که به لحاظ علمی در مدرسه لکهنو شکل‌گرفته را از نقاط بارز این مدرسه تاریخی دانست و با بیان این که هم‌زمان با سلفی گری در شبه‌قاره، علمای این منطقه نقش بسیار مهم تاریخی در تبیین رویکردهای علمی اندیشه شیعی داشتند. اظهار داشت: در مکتب مدرسه لکهنو پاسخگویی‌ها توأم با تبیین معرفتی، به شکلی گسترده و مبتنی بر میراث بزرگان شیعه دنبال می‌شد.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت ناشناخته ماندن میراث را یکی از مشکلات تشیع در شبه‌قاره دانست و با بیان این که کارهای علمی چندانی برای آن صورت نگرفته است، اظهار داشت: فعالیت‌های صورت‌گرفته هم نسبت به گذشته جهش بزرگی داشته و در امتداد تأثیر بزرگی بر گسترش تفکر شیعی گذارده است.

بازشناسی دقیق و جامعی از میراث ناشناخته هندوستان

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سبحانی احیای میراث علمای هند در همکاری با نمایندگی ولی‌فقیه را از جمله رویکردهای بنیاد بین‌المللی امامت توصیف نمود و اظهار داشت: بازشناسی دقیق و جامعی از میراث ناشناخته هندوستان شکل‌گرفته و بانک اطلاعاتی بزرگی از این آثار گردآوری شده است.

رئیس کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به پروژه‌های تقریبی بنیاد بین‌المللی امامت، با بیان این که حدود ۳۰ نفر از محققان بنیاد بین‌المللی امامت بر احیای میراث علمای هندوستان متمرکز شده‌اند، اظهار داشت: تقریب، مسئله‌ای شناختی و اندیشه‌ای است که مخالفت‌ها با آن ریشه در بدفهمی‌ها دارد.

بزرگ‌ترین بانک نسخ خطی و چاپ‌سنگی مدرسه اسلامی لکهنو

حجت‌الاسلام اسفندیاری، در بخشی از این دیدار ضمن ارائه گزارشی از جدیدترین اقدامات بنیاد بین‌المللی امامت، به اهداف مطالعات جدی در حوزه علمای هندوستان اشاره و تربیت بیش از ۵۰ پژوهشگر امامت پژوهش ناظر به اقتضائات و نیازهای هندوستان را از جمله رویکردها توصیف نمود.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین ارتباط با علمای اسلامی هندوستان در سطوح مختلف علمی و نخبگانی را یکی از ثمرات مطالعات بنیاد بین‌المللی امامت دانست و اذعان داشت: به برکت دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میر حامد حسین، در کنار احیای آثار و گردآوری نسخه‌ها موفق شدیم بزرگ‌ترین بانک نسخ خطی و چاپ‌سنگی مدرسه اسلامی لکهنو را در اختیار داشته باشیم.

وی احیای کتابخانه ناصریه هندوستان را تنها یکی از ثمرات دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین عنوان نمود و ابراز داشت: احیای آثار و اندیشه‌های علمای هندوستان به‌ویژه اساتید مدرسه اسلامی لکهنو هندوستان و در ادامه تصویربرداری از تمام نسخ این میراث از رویکردهای ارزشمند دبیرخانه است.

احیا و چاپ عبقات‌الانوار

دبیر علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین ابعاد کلامی، فقهی و حدیثی علمای لکهنو را موردتوجه قرار داد و ابراز داشت: دسته‌بندی و گردآوری منابع علمی و اندیشه‌ای علمای هندوستان به‌ویژه احیا و چاپ عبقات‌الانوار از جمله رویکردهاست که موردتوجه قرار دارد.

احیای ۷۰ جلد از آثار علمای هندوستان

حجت‌الاسلام اسفندیاری ضمن اشاره به برخی از آثار علمای هندوستان، بنیه‌های سیاسی و اجتماعی آثار مدرسه اسلامی لکهنو را از ویژگی‌های خاص این میراث توصیف نمود و یادآور شد: احیای ۷۰ جلد از آثار علمای هندوستان در دستور کار دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین قرار دارد.

حجت‌الاسلام اسفندیاری در بخش پایانی سخنان خود، حرکت به سمت پایان‌نامه نگاری، ترسیم بسته‌های موضوعی برای ایجاد پژوهش‌های فاخر علمی در راستای تبیین آثار و اندیشه شخصیت‌های تراز جهان اسلام را از رویکردهای مهم دبیرخانه کنگره برشمرد.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با بیان این که تا کنون ۸ پیش‌نشست علمی در ایران و هندوستان برگزار شده است، اظهار داشت: رونمایی از ۱۰۰ جلد از آثار کلامی، فقهی و حدیثی مجموعه علمای هندوستان در مدرسه اسلامی لکهنو از جمله اقدامات ارزشمند دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین است.

درس‌نامه و روان‌نویسی عبقات

حجت‌الاسلام اسفندیاری گزارشی از گروه‌های فعال در فراوری سازی آثار علمای هندوستان و روش‌شناسی‌های صورت‌گرفته نسبت به علمای هندوستان ارائه و نمایه‌زنی موضوع‌محور را از جمله رویکردها توصیف و بحث درس‌نامه و روان‌نویسی عبقات را از اهداف این مجموعه برشمرد.

 

دیدار مولانا سید علی ناصر سعید عبقاتی (آقا روحی) در معیت اعضای شورای راهبری کنگره میرحامد حسین با آیت‌الله اعرافی

اولین دوره تخصصی آشنایی با اندیشوران نامدار مدرسه کلامی_فقهی لکهنو با موضوع علامه میرحامدحسین و کتاب گران‌سنگ عبقات‌الأنوار آغاز به کار کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.