پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
تا کنون ۱۲۰ جلد از آثار برگزیده علمای مدرسه کلامی لکهنو احصا و در فرآیند چاپ و نشر قرار دارد.
۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸
شناسه : 5992
4
رئیس کنگره بین المللی میرحامد حسین؛ تربیت محققان امامت پژوه هندی در مسیر احیاگری آثار علمای هندوستان از دیگر رویکردهای این کنگره بین‌المللی است.
منبع : بنیاد بین‌المللی امامت
پ
پ

حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی، در ابتدای دیدار  با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه ضمن ارائه گزارشی از تاریخچه رویکردهای علمی کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین ارائه و به نقش تاریخی مدرسه کلامی لکهنو در احیای مکتب تشیع در سرزمین هند و درخشش آن در عرصه بین‌الملل اشاره نمود.

وی در ادامه بر اهمیت احیای آثار علامه میرحامد حسین تأکید و با بیان این که تا کنون ۱۲۰ جلد از آثار برگزیده علمای مدرسه کلامی لکهنو احصا و در فرآیند چاپ و نشر قرار دارد، یادآور شد: بازشناسی نسخه‌های خطی به ویژه نسخه‌های عبقات الانوار و مصادر علمی آن، دستیابی به نسخه‌ها و احیای کتابخانه ناصریه هندوستان را سخت نموده بود که با تلاش مجاهدانه دوستان و همکاران و همیاری علمای هندوستان کتابخانه ناصریه بازسازی شد.

رئیس کنگره بین‌المللی میرحامد حسین ترسیم بزرگترین بانک اطلاعات نسخه‌های خطی مدرسه کلامی لکهنو را تنها یکی از دستاوردهای ارزشمند کنگره بین المللی علماه میرحامد حسین دانست و یادآور شد: تربیت محققان امامت پژوه هندی در مسیر احیاگری آثار علمای هندوستان از دیگر رویکردهای این کنگره بین‌المللی است.

وی با بیان این که متناسبت با عناوین مقالات کنگره، پرونده علمی از آثار میرحامد حسین ترسیم و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار می گیرد، یادآور شد: برگزاری شب شعر و پیش نشست‌های متنوع در مناطق مختلف ایران و هندوستان و زمینه‌سازی‌های علمی برای نقش‌آفرینی اندیشمندان از جمله رویکردهایی است که در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت نگاشت زندگی نامه علامه میرحامد حسین را از جمله دستاوردهای کنگره دانست و ضمن تأکید بر اهمیت احصا روش شناسی علامه میرحامد حسین، تصریح کرد: مجموعه عبقات الانوار، مبتنی بر روش شناسی نگارشی امروز، تلخیص و به زبان های مختلف منتشر خواهد شد.

وی برپایی دوره‌های عبقات‌شناسی و بررسی و تبیین ابعاد مختلف مدرسه لکهنو هندوستان از جمله رویکردهایی کنگره بین‌المللی میرحامد حسین دانست و اذعان داشت: در کنار تبیین ابعاد مختلف شخصیتی میرحامد حسین در نمای کلی، ترسیم یادمان، یادوآره‌ و نامگذاری مکان به نام میرحامد حسین از جمله پیگیری هایی است که صورت می‌گیرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.