شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
دیدار اعضای کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین با رئیس مجتمع آموزش عالی حکمت و مطالعات ادیان جامعةالمصطفی
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
شناسه : 6471
8
گزارش؛ کتابخانه ناصریه که نقطه عطف تمدنی شیعه در هندوستان به شمار می رود، از وضعیت اسف‌باری برخودار بود که با تلاش و همت همکاران بنیاد بین المللی امامت و همکاری دفتر نمایندگی ولی فقیه در هندوستان احیا و آثار این کتابخانه فاخر فهرست نویسی شد.
منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در دیدار با رئیس مجتمع آموزش عالی حکمت و مطالعات ادیان جامعةالمصطفی ضمن ارائه گزارشی از آخرین دستاوردها و رویکردهای دبیرخانه همایش بین المللی علامه میرحامد حسین، احیای کتابخانه ناصریه هندوستان را از برجسته ترین اقدامات این مجموعه توصیف نمود و اظهار داشت: کتابخانه ناصریه که نقطه عطف تمدنی شیعه در هندوستان به شمار می رود، از وضعیت اسف‌باری برخودار بود که با تلاش و همت همکاران بنیاد بین المللی امامت و همکاری دفتر نمایندگی ولی فقیه در هندوستان احیا و آثار این کتابخانه فاخر فهرست نویسی شد.

فعال ساری پتانسیل حوزه کشور هندوستان و احیای آثار فاخر شبه قاره هند

رئیس بنیاد بین المللی امامت در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت فعال سازی ظرفیت حوزه هندوستان به ویژه مدرسه لهکنو، فقدان اسناد و مدارک لازم برای تحلیل مدرسه را از سختی های برگزاری کنگره بین المللی علامه میرحامدحسین عنوان نمود و اظهار داشت: درمراجعه به اسناد حوزه هندوستان به ویژه مدرسه لهکنو با نسخه های تمدنی معارف شیعی مواجه شدیم.

شناخت مکتب عقیدتی امامت

وی برطرف سازی ابهام ها در شناخت مباحث اندیشه علمای لهکنو و بحث امامت از دیدگاه علامه میرحامدحسین را از مهمترین اهداف دبیرخانه همایش کنگره بین المللی علامه میرحامدحسین توصیف نمود و اذعان داشت: حمایت از نخبگان شبه قاره هند در تدوین و نگاشت پایان نامه‌ها و مقلات علمی و خلق آثار ارزشمند از جمله رویکردهای ارزشمند دبیرخانه این همایش برای فعال سازی ظرفیت های حوزوی و نخبگانی علمای هندوستان است.

برپایی نمایشگاه های تخصصی موضوع محور

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به طرح ها و برنامه های علمی این کنگره بین المللی، برپایی نمایشگاه‌های تخصصی موضوع محور با همکاری نهادهای حوزوی و ارائه دوره های عبقات شناسی وطرح اندیشه علمای هندوستان با مشارکت طلاب شبه قاره را مهم ارزیابی نمود.

قدردانی دکتر زهادت از فعال سازی ظرفیت های علمی و اندیشه‌ای حوزه هندوستان

حجت الاسلام والمسلمین زهادت رئیس مجتمع آموزش عالی حکمت و مطالعات ادیان در دیدار با اعضای دبیرخانه همایش بین المللی علامه میرحامدحسین از تلاش وافر این مجموعه در فعال سازی ظرفیت های علمی و اندیشه‌ای حوزه هندوستان تقدیر نمود.

وی در ادامه ضمن اشاره به جدیت طلاب شبه قاره هند در تحصیل معارف الهی، بر اهمیت فعال سازی ظرفیت ها، جهت دهی به استعدادهای پویای این عزیزان و بهره گیری از ظرفیت پژوهشی این عزیزان برای خلق آثار ارزشمند علمی تصریح نمود.

شناسایی پایان نامه های مرتبط با آثار مکتب علامه میرحامدحسین

وی در ادامه تقویت دوره های کارگاهی در مجموعه های علمی حوزوی را امری ضروری دانست و بر لزوم شناسایی پایان نامه های مرتبط با موضوع همایش و ارائه حمایت ها و جهت دهی علمی به نگاشت مقالات جدید تأکید کرد.

اقدامات ارزشمند کنگره علامه میرحامدحسین

حجت الاسلام کاظمی، نیز در بخش دیگری از این دیدار ضمن اشاره به احیای کتاب شریف عبقات الانوار و تدوین و ارائه ۷۰ جلد کتاب از آثار خاندان صاحب کتاب عبقات الانوار، احیای کتابخانه ناصریه هندوستان و جمع آوری نسخه هایی از آثار و منابعی که در این آثار بدان ارجاع شده را از جمله دستاوردهای دبیرخانه این مجموعه توصیف نمود.

بانک جامع اطلاعاتی مدرسه کلامی لهکنو و علمای شبه قاره هند

وی تدوین کتاب شناخت نامه پژوهشی در رابطه با معرفی و ارائه منابع تاریخی و تکمیل بانک اطلاعاتی دبیرخانه برای خلق پژوهش های اسلامی و تاریخی در رابطه با مدرسه کلامی لهکنو و علمای این منطقه را از دیگر اقدامات دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میرحامدحسین دانست.

برگزاری دوره های تخصصی در زمینه مجموعه آثار مکتب فکری علامه میرحامدحسین

حجت الاسلام اسفندیاری در بخش پایانی این دیدار ضمن اشاره به پشتیبانی های علمی کنگره بین المللی علامه میرحامدحسین از پژوهشگران و محققان، گزارشی از نسخه های خطی و منابع دست اول این مجموعه برای خلق آثار تحقیقاتی فاخر خبر داد.

برپایی دوره های مجازی با حضور علما و اندیشمندان هندی

وی ارائه دوره های آموزشی و برپایی کارگاه های تخصصی ویژه طلاب و مبلغین هندی را از جمله رویکردهای کنگره بین المللی علامه میرحامدحسین عنوان کرد و ابراز داشت: برپایی دوره های مجازی با حضور علما و اندیشمندان هندی و شکل دهی به گفتگوهای نخبگانی با هدف فعال سازی ظرفیت علمای هندوستان از دیگر مولفه هایی است که مورد توجه این مجموعه قرار دارد.
وی با بیان این که اندیشه های علمی علامه میرحامدحسین، مکتبی تحول ساز در منطقه هندوستان بود، اظهار داشت: دوره آشنایی با عبقات شناسی با حضور طلاب و دانش پژوهان شبه قاره، از جمله رویکردهایی ارزشمند دبیرخانه همایش علامه میرحامدحسین در انگیزه بخشی علمی و جهت دهی به استعداد نخبگان این منطقه است.

 

نشست خبری کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی رحمه الله در بنیاد بین المللی امامت برگزار شد.

 

کنگره بزرگداشت علامه میرحامدحسین رحمه‌الله در لکهنو هند برگزار می‌گردد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.