دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت ×
کنگره بزرگداشت علامه میرحامدحسین رحمه‌الله در لکهنو هند برگزار می‌گردد.
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵
شناسه : 6193
7
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور نماینده ولی فقیه در هند مطرح کردند؛ با همکاری دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در هندوستان و بنیاد بین‌المللی امامت، کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین لکهنوی رحمه الله در بهمن ماه سال جاری در کشور هندوستان، شهر لکهنو برگزار خواهدشد. در سال آتی نیز در شهر مقدس قم این کنگره برگزار خواهدشد.
منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

علامه میرحامدحسین لکهنوی رحمه‌الله

 

از افتخارات بزرگ شیعیان هندوستان حضور علما و اندیشمندان بزرگی است که در طول تاریخ در هندوستان توانستند در تمدن سازی و همچنین در ترویج و تعمیق مذهب اهل بیت علیهم السلام نقش ایفا کنند.

علما چه در جنوب هندوستان و چه در شمال هندوستان و چه در مسائل کلامی، مسائل فقهی و مسائل تفسیری، صاحب آثار بسیار زیادی بودند؛ شاید بتوان گفت که بیش از ۳۰۰۰ کتاب ارزشمند حاصل زحمات این علمای هندوستان است که می‌بایست این‌ها احیا بشود و به حوزه‌های علمیه معرفی بشود تا مورد استفاده قرار بگیرد. مخصوصاً در علم کلام علمای هندوستان پیشگام بودند. یعنی بعد از نوشته شدن کتاب تحفه اثنا عشریه توسط شاه عبدالعزیز دهلوی علیه تشیع، علمای هندوستان ردیه نوشتند که جامع‌ترین آن‌ها کتاب عبقات الانوار است که توسط علامه میرحامدحسین تدوین شده است.

 

علامه میرحامد حسین صاحب عبقات الانوار

 

این یک کتاب علمی، تحقیقی و مرجع است که بحمدالله در ده سال گذشته از سوی موسسات کارهای علمی و فاخری روی این کتاب‌ها صورت گرفته و از این‌ها بیش از ۱۲۰ کتاب احیا شده که می‌تواند اینها به تدریج در کنگره‌های مختلف رونمایی شود. در حدود پنج سال قبل اولین کنگره به عنوان بزرگداشت علامه سیددلدارعلی غفران مآب در شهر لکهنو برگزار شد که کتاب‌هایی در آنجا رونمایی شد و علمای هندوستان بسیار استقبال کردند؛ و همچنین پیش نشست‌هایی هم در هندوستان و هم در ایران برگزار شد .

 

کنگره بزرگداشت علامه میرحامدحسین لکهنوی رحمه‌الله

دومین کنگره که امسال انشاالله در بهمن ماه امسال به عنوان کنگره بزرگداشت علامه میرحامدحسین موسوی نیشابوری، صاحب کتاب عبقات الانوار برگزار خواهد شد، که به لطف الهی با مشارکت موسسات مختلف از ایران و هندوستان این کنگره برگزار می‌شود و کتاب عبقات الانوار که الان در دست انتشار است در آنجا رونمایی خواهد شد.

قطعا برگزاری این نوع کنگره‌ها می‌تواند نقش مهمی در ترویج مذهب اهل بیت علیهم السلام و همچنین معرفی علما و شخصیت‌های هندوستان و آثار گران‌سنگ آنها ایفا کند.

به لطف الهی بعد از این کنگره نسبت به علمای لکهنو و علمای دیگر از شهرهای دیگر هندوستان مثل علمای بی‌هار و سایر جاها برگزار خواهد شد. به تدریج که این سلسله کنگره‌ها بتواند در معرفی بیشتر علمای هندوستان که واقعا در دوره خودشان با فداکاری زیاد توانستند کتاب‌های مرجع و علمی ارزشمندی تدوین کنند ، ایفا کند انشاالله به لطف الهی.

 

برگزاری بزرگداشت میرحامدحسین در قم و هندوستان

و بعد از این کنگره‌ای که در لکهنو در بهمن ماه امسال برگزار می‌شود، بعد از آن هم در قم کنگره به نحو وسیع تری با حضور علما از نجف اشرف و علما از سرتاسر ایران برگزار خواهد شد. که انشالله حوزه‌های علمیه عراق و ایران بتوانند آشنایی بیشتری نسبت به آثار علمای هند به لطف الهی پیدا کنند.
و این مورد تاکید مقام معظم رهبری حفظه الله هست و ایشان همواره تاکید داشته‌اند که با برگزاری کنگره‌های فاخر، آثار علما معرفی بشود. مخصوصاً قبل از برگزاری کنگره که کارهای علمی سترگی صورت گرفته، انشالله این دستاوردها آنجا معرفی بشود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.