سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×

تازه ها

دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت انحرافات فکری غیر شیعی عصر امام عسکری علیه السلام و نحوه مواجهه امام با آنها مهارت‌های ارتباطی انسان با همنوعان در سبک زندگی توحیدی از منظر امام حسن عسکری علیه السلام هجرت حضرت معصومه(علیهاالسلام)؛ حرکتی به سمت نور خدا آیین افتتاحیه رشته‌ تخصصی امامت در استان کرمانشاه برگزار می‌گردد حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)، چراغ هدایت و شفاعت یک امت

آیا امیرالمومنین علی علیه السلام با خلفا (قاتلان همسر خود ) رابطه خوبی داشته اند؟
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
شناسه : 6972
14
پاسخ به پرسش؛ برخی از کسانی که در پی انکار شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها هستند با تمسک به برخی از گزارش ها در پی تشکیک در شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برآمده اند از جمله اینکه امیرمؤمنان علیه السلام با خلفا رابطه خوبی داشته و ممکن نیست کسی با قاتلان همسر خود روابط خوبی داشته باشد.
نویسنده : حجت الاسلام والمسلمین کریم مومنی منبع : بنیاد بین‌المللی امامت
پ
پ

روابط ساختگی

برخی از کسانی که در پی انکار شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها هستند با تمسک به برخی از گزارش ها در پی تشکیک در شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برآمده اند از جمله اینکه امیرمؤمنان علیه السلام با خلفا رابطه خوبی داشته و ممکن نیست کسی با قاتلان همسر خود روابط خوبی داشته باشد. پس شهادتی در کار نبوده است. این شبهه را می توان به راه های پاسخ داد:

ابوبکر و عمر؛خائن و دروغگو

یکم: در نقل ها به صورت گزینشی نمی توان عمل کرد بلکه برخی از نقل ها به شکاف شدید بین امیرمومنان علیه السلام و خلفا تصریح دارند که نمونه ای از آن در نقلی است که حضرت، ابابکر و عمر را خائن، دروغگو و گناهکار و حیله گر می دانستند. (۱) و نمونه دیگر آن در نپذیرفتن سیره شیخین در شورای عمر بود. (۲)

عدم پذیرش مسئولیت ها

دوم: شبهه کنندگان در تحلیل گزارش های تاریخی یک سویه نگری کرده اند و به نقل هائی که حضرت امیر علیه السلام مسئولیت ها و پیشنهادها را  دوران خلافت ابابکر نمی پذیرفتند توجهی ننموده اند. امام در دوران خلافت عمر چنین نبود که همه مسئولیت های واگذار شده خلفا را بپذیرد که عمر نزد ابن عباس شکوه کرد. (۳) در جنگ قادسیه نیز امام فرماندهی را نپذیرفت.(۴)

شرکت نکردن در نبردها در زمان خلفا

سوم:  اگر حضرت علی علیه السلام خلافت و شیوه خلفا را صحیح می دانست در نبردهائی که در دوران آن ها اتفاق افتاده بود، شرکت می کرد، اما مانع حضور یارانش در قبول آن پست ها نمی گشت، زیرا قبول آن ها به هیچ وجه امضای خلافت تلقی نمی شد.(۵)

چهارم: برخلاف ادعای شبهه کنندگان که موارد مراجعه خلفا به حضرت علی (علیه السلام) را بسیاری تلقی نموده اند موارد آن نسبت به سال های خلافت آنان بسیار محدود بوده است .

حفظ شریعت و نگاهبانی از حوزه دین

پنجم: در بین وظائف امام و پیشوای برگزیده از جانب خداوند، حفظ شریعت و نگاهبانی از حوزه دین از مهم‌ترین وظایف او است که اگر احساس کند، اصل و اساس دین در خطر است، به هر صورت ممکن باید از آن جلوگیری کند که در برخی از موارد مشورت، اساس دین در خطر بوده است.

ششم: حضور یاران و پیروان علی علیه السلام در فتوحات، نه به منزله تایید حکومت و خلافت، بلکه به علت تمایل و علاقه آنان جهت گسترش و اعتلای اسلام در خارج از مرزها است.

استیفای حق مظلوم

هفتم: ورود امیرمؤمنان علیه‌السّلام در امور قضائی، در مواردی بود که عدم آگاهی خلفا به پیش پا افتاده‌ترین احکام اسلامی سبب می‌شد که حقی از مظلومی از مسلمانان پایمال شود که اگر امام دخالت و از حق آنان دفاع نمی‌کرد، به یقین راهی برای استیفای حقوق شان نمی‌یافتند.

پاسخ به درخواست ارشاد طرف مقابل

هشتم: امام با دانش فراگیر مسؤولیّت پاسخ‌گوئی از مشکلات و معضلات علمی را به دوش می‌کشید و مسلمان و غیرمسلمان آن حضرت را پناهگاهی مناسب برای شکوفائی ذهن و فکر خویش می‌دانستند از این رو نقش امیرمؤمنان در این موارد حداکثر به‌اندازه پاسخ به درخواست ارشاد طرف مقابل بود گر چه غیر مسلمان باشد.

 

————–

  1. مسلم، صحیح مسلم، ۵/۱۵۲٫
  2. تفتازانی، شرح المقاصد، ۵/۲۸۸٫
  3. لباف، دانشنامه روابط سیاسی حضرت علی علیه السلام، ۱۲۸٫
  4. بلاذری، فتوح البلدان، ۲۶۴؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ۱۲/۷۸-۷۹٫
  5. مطهری، امامت و رهبری، ۲۰-۲۱٫

چرا فاطمیه؟؟؟ و چرا مخالفت با فاطمیه؟؟؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.