سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×

تازه ها

دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت انحرافات فکری غیر شیعی عصر امام عسکری علیه السلام و نحوه مواجهه امام با آنها مهارت‌های ارتباطی انسان با همنوعان در سبک زندگی توحیدی از منظر امام حسن عسکری علیه السلام هجرت حضرت معصومه(علیهاالسلام)؛ حرکتی به سمت نور خدا آیین افتتاحیه رشته‌ تخصصی امامت در استان کرمانشاه برگزار می‌گردد حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)، چراغ هدایت و شفاعت یک امت

دیدگاه نواصب درباره حدیث سدالابواب
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
شناسه : 1247
14
مقاله بی شک تواتر این حدیث در کتب اهل سنت قابل انکار نیست. چراکه تعداد بیشماری از حفاظ این حدیث را به طرق مختلف تصحیح کرده و ده‌ها نفر از صحابه نیز آن را روایت کرده‌اند. یعنی حدود سی نفر و یا بیشتر از آن. این چیزی  است که بر هیچ کس پوشیده نیست.
نویسنده : مرتضی میرکو منبع : صفحات ۱۰۵ تا ۱۰۷ جلد ۳ کتاب الصحیح من سیره الامام علی علیه‌السلام / علامه سید جعفر مرتضی عاملی
پ
پ

 

عده‌ای از ناصبی‌ها می‌گویند:« حدیث سدالابواب صحیح نیست و روافض در جعل و ایجاد این حدیث دست داشته‌اند.»

ما به هیچ وجه به قول ابن جوزی و ابن کثیر و ابن تیمیه اعتنا نمی‌کنیم. آنها می‌گویند:« حدیث سدالابواب صحیح نیست.» و نیز می‌گویند:« این حدیث از جمله احادیثی است که روافض آن را ایجاد کرده‌اند.»[۱]

بی شک تواتر این حدیث در کتب اهل سنت قابل انکار نیست. چراکه تعداد بیشماری از حفاظ این حدیث را به طرق مختلف تصحیح کرده و ده‌ها نفر از صحابه نیز آن را روایت کرده‌اند. یعنی حدود سی نفر و یا بیشتر از آن. این چیزی  است که بر هیچ کس پوشیده نیست.

اگر هم بگوییم که این حدیث را روافض در کتب حدیثی و اسناد روایی وارد کرده‌اند، پس دیگر بعد از آن نباید به هیچ حدیث، کتاب و حافظی از اهل سنت اعتنا، کرد.

به علاوه این نکته نیز حائز اهمیت است که نسبت دادن بلاهت به همه امت، امری به دور از انصاف است.

ما نیز کافی است که بگوییم: ابن حجر عسقلانی بعد از ذکر شش طریق از این احادیث در سد ابواب، می‌گوید:« بعضی از این احادیث پایه احادیث دیگر تقویت می‌کند. و همه طرق آن صلاحیت احتجاج را دارند چون مجموع آن صحیح و از ارزش بالایی برخوردار است.»[۲]

سپس ادامه می‎‌دهد:« ابن جوزی تنها طریق سعد بن ابی وقاص، زید بن ارقم و ابن عمر را آورده و تنها به همان‌ها بسنده کرده است. بنابرین سند روایت را با آوردن بعضی از رواتش دچار نقص کرده است.»[۳]

و همچنین عسقلانی بعد از ذکر بعضی از طرق آن می‌گوید:« این طرق مملو از راویان ثقه و مورد اعتماد است که هر یک بر صحت روایت دلالتی قوی دارد که آن همان مقصود یک محدث است.»[۴]

 

و نیز می‌گوید:« چگونه به وسیله یک توهم ادعا می‌کنند که این حدیث به دست روافض جعل شده است؟ اگر این باب باز شود، من نیز ادعا می‌کنم که تعداد زیادی از احادیث صحیحه باطل است. اما مؤمنین از این کار ابا دارند. پس من نیز چنین کاری را انجام نمی‌دهم.»[۵]

  

[۱]. اللآلی المصنوعه للسیوطی ج۱ ص۳۴۷ ؛ تفسیر القرآن العظیم ج۱ ص۵۰۱ ؛ البحر الرائق ج۱ ص۳۴۱ ؛ تذکره الموضوعات ص۹۴ ؛ منهاج السنه ج۳ ص۹ ؛ القول المسدد ص۱۹ و ۱۱ ؛ الموضوعات لابن الجوزی ج۱ ص۳۶۳ و ۳۶۷ ؛ فتح الباری ج۷ ص۱۳ عن ابن الجوزی ؛ ووفاء الوفاء ج۲ ص۴۷۶٫

[۲]. فتح الباری ج۷ ص۱۳ ؛ إرشاد الساری ج۶ ص۸۵ ؛ القول المسدد ص۲۰ ؛ وفاء الوفاء ج۲ ص۴۷۶ ؛ الغدیر ج۳ ص۲۰۹ ؛ تحفه الأحوذی ج۱۰ ص۱۱۲ ؛ فیض القدیر ج۱ ص۱۲۰٫

[۳]. فتح الباری ج۷ ص۱۳٫

[۴]. القول المسدد ص۲۳ و (ط عالم الکتاب) ص۳۰ ؛ اللآلی المصنوعه ج۱ ص۳۵۰ عنه باختلاف یسیر فی اللفظ، ؛ الغدیر ج۳ ص۲۱۱ ؛ غایه المرام ج۶ ص۲۴۴٫

[۵]. القول المسدد ص۲۳ و (ط عالم الکتاب) ص۳۰ ؛ اللآلی المصنوعه ج۱ ص۳۵۰٫

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.