جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
شناخت  اصحاب امام عصر علیه السلام در عصر ظهور در گفتگو با آیت الله طبسی
۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
شناسه : 1059
9
گزارش از سخنان آیت الله نجم الدین طبسی آیت‌الله طبسی با اشاره به تعداد اصحاب امام زمان(ع) در عصر ظهور، بیان کرد: بر اساس روایات، کادر اولیه اصحاب ایشان ۳۱۳ نفر هستند که همگی از مردان برگزیده روزگار هستند اما باید توجه داشت که شرط ظهور، آماده شدن و تکمیل فهرست نیست بلکه فقط تأکید شده که امام زمان(ع) با این اصحاب خروج می‌کند.
منبع : خبرگزاری ایکنا
پ
پ

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، آیت‌الله نجم‌الدین طبسی، استاد حوزه علمیه قم در ۱۸ تیرماه در بیست و ششمین دوره از طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه‌زدایی دینی، با تقسیم‌بندی حیات امام زمان (عج) به سه دوره غیبت صغری، غیبت کبری و عصر ظهور، به ویژگی اصحاب امام در عصر ظهور پرداخت و اظهار کرد: به دلیل اعمال سلایق و وجود روایات غیرمستند، اشتباهات زیادی در خصوص این افراد در جامعه حادث می‌شود.

ایشان معرفی چهره‌های غیرمعروف به عنوان اصحاب امام زمان(ع) در عصر ظهور را یکی از این اشتباهات خواند و تصریح کرد: بر اساس روایات معتبر، یاران، فرماندهان سپاه و همراهان آن امام بزرگوار همگی از افراد شناخته شده هستند حال آنکه در برخی روایات غیرمستند نام افرادی چون حسنی، سفیانی، یمانی، خراسانی و … در زمره یاران حضرتش آمده که غلط است.

آیت‌الله طبسی در خصوص سرنوشت حسنی در عصر ظهور و بر اساس روایات مستدل، گفت: این فرد در زمان اذن خداوند به ظهور امام زمان(ع)، خود را نائب خاص ایشان در مکه می‌خواند و محبوبیت  فراوانی می‌یابد اما با ظهور حجت خدا، چهره‌اش برملا شده، به دست یاران آن حضرت کشته می‌شود، البته در «خطبه‌البیان» که مشکل سندی و دلالی دارد، آمده که او تسلیم می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مکه اکنون در اختیار سلفی‌ها است، ادامه داد: در روایتی از حضرت امام  زین‌العابدین(ع) نقل است که در زمان ظهور، شمار دوستان ما در مکه به ۲۰ نفر هم نمی‌رسد و بنا به روایات در زمان ظهور، اوج درگیری‌ها در مکه روی می‌دهد و اولین حکم حد در آنجا اجرا می‌شود.

نواب عام و خاص امام زمان(ع)

وی با اشاره به نواب عام و خاص آن حضرت، بیان کرد: نواب خاص ایشان همان نواب اربعه معروف هستند و کسی که ادعای نیابت خاص ایشان را داشته باشد بر اساس تفکر شیعی از مذهب خارج است، ضمن اینکه شخصیت‌هایی چون مراجع و علما و رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله نواب عام امام زمان(ع) هستند.

مدرس حوزه علمیه قم «یمانی» را به عنوان یکی دیگر از کسانی که او را به غلط در زمره اصحاب امام در عصر ظهور دانسته‌اند معرفی و اضافه کرد: در خصوص او صحبت از علامیت است که شکی در آن نیست چرا که یمانی یکی از علائم ظهور است اما قداست او جای بحث دارد و نمی‌توان نظر قطعی داد.

وی تبعیت را نیز به عنوان یکی از مباحث مربوط به یمانی یادآور شد و گفت: حتی یک روایت مستدل و مستند مبنی بر لزوم تبعیت از او وجود ندارد حال آنکه در ده‌ها روایت متقن و دلیل محکم در منابع موثق دینی بر لزوم تبعیت از ولی‌فقیه مجتهد تأکید شده پس دلیلی وجود ندارد که در عصر ظهور، تبعیت از یمانی، هر چند که وجودی مثبت و شایسته باشد، بر تبعیت ولی‌فقیه ارجح باشد.

وی دعا برای پیروزی گروه‌هایی نظیر حوثی‌ها یا حزب‌الله را از مقوله تبعیت و پیروی مجزا دانست و تأکید کرد: دعا برای موفقیتشان بدان معنا نیست که خودمان را ملزم به تبعیت از آنان بدانیم و رشته امور را به دستشان بدهیم چرا که تکلیف ما تبعیت از ولی‌فقیه است.

وی با اشاره به شخصیت دیگری با نام «خراسانی» که در فهرست اصحاب در عصر ظهور آمده، بیان کرد: خراسانی، که به تعبیر علامه مجلسی اشاره به ابومسلم خراسانی دارد، مانند یمانی، سفیانی و دیگران از‌ علائم ظهور است، همچنان‌که سقوط خلیفه بنی‌عباس نیز از علائم قطعی ظهور است ولی گفت که روایت مستندی برای اثبات قداست این افراد در دست نیست.

 

علائم ظهور

آیت‌الله طبسی با بیان اینکه برخی علائم ظهور مقارن و برخی غیر مقارن با ظهور است، گفت: سقوط بنی‌عباس، ظهور خراسانی، که بر اساس برخی گمانه‌ها همان هلاکو است، از رویدادهای غیر مقارن و بر آمدن صیحه آسمانی از جمله علائم متقارن با ظهور است.

وی با بیان اینکه اصحاب امام زمان(ع) در عصر ظهور از افراد مشهور، از جان گذشته و دیندارند، یادآوری کرد: روایات صحیح و صریح بر نام‌های بزرگی چون مالک اشتر، مقدادبن الاسود و نظیر آن‌ها که افرادی ولایتمدار و شجاع بودند در فهرست اصحاب امام زمان(ع) در عصر ظهور صحه می‌گذارند.

آیت‌الله طبسی با اشاره به تعداد اصحاب امام زمان(ع) در عصر ظهور، بیان کرد: بر اساس روایات، کادر اولیه اصحاب ایشان ۳۱۳ نفر هستند که همگی از مردان برگزیده روزگار هستند اما باید توجه داشت که شرط ظهور، آماده شدن و تکمیل فهرست نیست بلکه فقط تأکید شده که امام زمان(ع) با این اصحاب خروج می‌کند.

مدرس حوزه علمیه قم با یادآوری اینکه اسامی این ۳۱۳ نفر مشخص نیست، ادامه داد: فقط می‌توان با قطعیت گفت که همگی آنان مرد و از سراسر دنیا هستند از جمله ۸۰ نفر ایرانی هستند ضمن اینکه غیر از این تعداد، بنا بر روایتی ۵۰ زن و بنا بر روایتی دیگر ۱۳ زن در زمره اصحاب قرار دارند که البته تناقض در عدد، تعارضی در صحت اصل مطلب ایجاد نمی‌کند.

 

نقش زنان در همراهی  امام زمان(ع)

وی در باره حضور زنان و همراهی انان گفت: این زنان یا خود به مقام شهادت نائل شده‌اند، یا مادر و همسر شهیدند و یا زنانی هستند که علی‌رغم داشتن منصب و قدرت، از هیچ تلاشی برای خدمت به دین خدا کوتاهی نکرده‌اند.

آیت‌الله طبسی با نام بردن از چندتن از زنان تاریخ که شایستگی پا در رکاب شدن امام زمان(ع) در عصر ظهور را دارند، تصریح کرد: با نگاهی به تاریخ زنانی از این دست را می‌توان یافت که در راه حق و حقیقت و خدمت به پیامبران الهی از جان و مال خود گذشتند که صیانه، آرایشگر دختر فرعون، سمیه، مادر یاسر که از صحابه پیامبر بود و قنواء، دختر رشید هُجری از صحابه امیر مؤمنان(ع)، از آن جمله‌اند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.