پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت ×
«ولیّ نعمت» به چه معنا است، و چرا می‌گوییم: اهل‌بیت(علیهم السلام) ولی نعمت ما هستند؟
۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
شناسه : 1786
2
پاسخ به پرسش «ولی نعمت» به معنای صاحب نعمت است؛ یعنی کسی که نعمت‌های ما از جانب او است. چنانچه از آیاتی مانند آیه 53 سوره نحل  و آخرین آیه از سوره ضحی استفاده می‌شود، «ولی نعمت»، در مرحله اول خدای متعال است که آفریننده تمام نعمت‌های مادی و معنوی است. چنانچه امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: «أُوصِیکُمْ عِبادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ وَلِیِ‏ النِّعْمَةِ وَ الرَّحْمَةِ خالِقِ الْأَنامِ»؛ بندگان خدا شما را سفارش می‌کنم به تقوای خدایی که صاحب نعمت و رحمت و آفریننده انسان‌ها است.
پ
پ

پرسش:

«ولیّ نعمت» به چه معنا است، و چرا می‌گوییم: اهل‌بیت(علیهم السلام) ولی نعمت ما هستند؟

پاسخ:

«ولی نعمت» به معنای صاحب نعمت است؛ یعنی کسی که نعمت‌های ما از جانب او است. چنانچه از آیاتی مانند آیه ۵۳ سوره نحل  و آخرین آیه از سوره ضحی استفاده می‌شود، «ولی نعمت»، در مرحله اول خدای متعال است که آفریننده تمام نعمت‌های مادی و معنوی است. چنانچه امام علی(علیه السلام) می‌فرماید:

«أُوصِیکُمْ عِبادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ وَلِیِ‏ النِّعْمَةِ وَ الرَّحْمَةِ خالِقِ الْأَنامِ»؛[۱] بندگان خدا شما را سفارش می‌کنم به تقوای خدایی که صاحب نعمت و رحمت و آفریننده انسان‌ها است.

در همین راستا؛ بارها در قرآن کریم از بهشت جاودان و فردوس برین با نام «جنت نعیم» یاد شده است.

اما پیامبران و امامان – که درود خدا بر آنان باد – چون مهم‌ترین واسطه‌ای هستند که  فیض خداوند را به دیگر بندگان می‌رسانند، از این رو، آن حضرات نیز «ولیّ نعمت» ما هستند.

در مراحل بعدی، هر فردی که به واسطه او نعمتی به فرد دیگر برسد، «ولیّ نعمت» او به شمار می‌آید، چنانچه در روایتی می‌خوانیم: «فَإِنْ أَحَبَّ أَنْ یَرِثَهُ وَلِیُ‏ نِعْمَتِهِ‏ أَوْ غَیْرُهُ فَلْیُشْهِدْ رَجُلَیْنِ».[۲]

یعنی اگر بنده آزاد شده بخواهد برای بعد از مرگش، مقداری از مالش را برای ولی نعمت خود(فردی که او را آزاد کرده) بجا بگذارد، دو شاهد بگیرد.

 

منابع:

[۱] کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ۵، ص ۳۷۱، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.

[۲] شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، محقق، موسوی خرسان، حسن، ج ۸، ص ۲۵۷، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.