یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳ Sunday, 24 November , 2024 ساعت ×

تازه ها

آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت نقد دیدگاه شارل ویرولود درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نشست علمی- معرفتی معارف فاطمی برگزار شد. نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی ویژه طلاب و مبلغات برگزار شد نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید تحلیل انتقادی، مقایسه‌ای مواجهه اهل سنت و ابن تیمیه با فضایل فاطمه زهرا سلام الله علیها اعتبارسنجی حدیث کساء (به روایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها)

گفت و گو پیرامون سلفی گری ایرانی
۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸
شناسه : 9028
17

شماره یک آیا می دانستید جریان سلفی گری ایرانی یکی از جریان¬‌‌های تجدید نظر طلب در باورهای شیعی است. سلفی¬‌‌گری ایرانی  یا قرآنیان نام یک جریان فکری است که با تکیه بر شعار بازگشت به قرآن در سال¬‌‌های مشروطه و پس از آن، تحت تاثیرتأثیر اندیشه¬‌‌های اصلاحی شیخ هادی نجـم¬‌‌آبـادی توسـط یکـی از شاگردان ایشان […]

منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ
  • شماره یک

آیا می دانستید جریان سلفی گری ایرانی یکی از جریان¬‌‌های تجدید نظر طلب در باورهای شیعی است. سلفی¬‌‌گری ایرانی  یا قرآنیان نام یک جریان فکری است که با تکیه بر شعار بازگشت به قرآن در سال¬‌‌های مشروطه و پس از آن، تحت تاثیرتأثیر اندیشه¬‌‌های اصلاحی شیخ هادی نجـم¬‌‌آبـادی توسـط یکـی از شاگردان ایشان به نام اسدالله خرقانی شکل گرفت و به وسیله چهره¬‌‌های دیگری هم¬‌‌چون: شـریعت سـنگلجی، یوسف شعار، برقعی، قلمداران و حسینی طباطبایی ادامه یافت. این گروه که قرآن را در بخش اعتقادات کـافی و بی¬‌‌نیاز از سنت می دانند، روش تفسیری قرآن به قرآن را شاخص فهم قرآن، قرار داده¬‌‌اند

  • شماره دو

آیا می دانستید این جریان با پیروی از ندای «حسبنا کتاب‌ الله» که در پی حذف اندیشه ای بود که رسول خدا؟صل؟ و جانشینانش را عِدل و مبیّن قرآن بیان می¬‌‌کرد، با کنار گذاشتن احادیث و تکیه گزینشی بر برخی از آیات، در پی اثبات اندیشه های خویش از قرآن هستند. اندیشه ای که مخالفت آن با آموزه‌ های قرآن کاملاً آشکار است. چرا که قرآن همواره خود را بی¬‌‌نیاز از مبین ندانسته و دسترسی به معارف خویش را در پرتوی تعالیم اهل¬‌‌بیت‌‌اهل بیت؟عهم؟ دانسته است.

  • شماره سه

آیا می دانستید جریان سلفی گری ایرانی، به نوعی پرچم‌دار تفکّر تقصیر در عصر حاضر است. پنداری که در روایات اهل¬‌‌بیت‌‌اهل بیت؟عهم؟ قابل قبول و مورد تأایید نبوده و باورمندان به آن به جهت مخالفت با اجماع امامیه در امر امامت، از دایره تشیع خارج گشته¬‌‌اند.

  • شماره چهار

بنا بر گزارش برخی پژوهشگران، جریان مقصره کوفه به واسطه کوتاهی ورزیدن در حق امیر مؤمنان؟ع؟ از جامعه شیعی کوفه متمایز شدند. این جریان با پذیرش افضلیت امام علی؟ع؟، خلافت خلفای نخستین را پذیرفته و عملاً برای پندار سنیان در مسئله امامت و خلافت، تن¬‌‌پوشی از اعتقاد شیعه ارائه می¬‌‌دهند.  با این تفاوت که جریان سلفی گری ایرانی آیات قرآن و عقل را مؤید برداشت امامتی خود پنداشته و قرآن را به عنوان اولّین مخالف باورهای امامی‌ مذهبان شعار داده¬‌‌اند.

  • شماره پنج

آیا می دانستید بسیاری از شبهات وارد شده از سوی این جریان تجدیدنظرتجدید نظر طلب در باورهای شیعی، برگرفته از مبانی و پیش فرض های آنان در مسئله خداگونه گی یا مافوق بشری دانستن اوصاف امامان است. شئون و مقاماتی همچون خلیفة الله، علم غیب، عصمت، ولایت تکوینی و تشریعی، تحدیث، کرامت و شفاعت از این نمونه¬‌‌اند که مورد انکار جریان سلفی گری ایرانی هستند

  • شماره شش

آیا می دانستید جریان سلفی¬‌‌گری ایرانی آموزه مهدویت را خلاف آیات قرآن انگاشته است. برقعی در کتاب بررسی علمی احادیث مهدی به صورت تفصیلی به نقد این باور اسلامی پرداخته است. برقعی در بخشی از این کتاب به ۱۰ ده آیه شریفه از قرآن برای نفی وجود حضرت حجت ؟ع؟ تمسک کرده و از این آیات تعبیر به «عشره کامله» می¬‌‌کند.

  • شماره هفت

آیات مورد استدلال وی را می¬‌‌توان در حول سه محور ارزیابی کرد. ابتدا آیاتی که طبق برداشت او، قیام حضرت مهدی؟عج؟ را مساوی با هدایت اجباری بیان می¬‌‌دارند؛. سپس آیاتی که خبر از اختلاف یهود و نصارا و مسلمانان تا روز قیامت می¬‌‌دهند و در نهایت آیاتی که با طول عمر ایشان ناسازگار هستند. او آیات مؤوله به قیام حضرت مهدی؟ عج؟ را رد می‌کند و همچنین ادله غیبت ایشان را زیر سؤال می‌برد و روایات آن را جعلی می¬‌‌انگارد.

  • شماره هشت

آیا میدانستید این جریان انحرافی مسئله زمام‌داری پس از رحلت رسول خدا؟صل؟ را موکول به شورای مسلمانان دانسته و با استناد به آیه ۳۸ سوره شوری تلاش می¬‌‌کند برای شورایی بودن خلافت پیامبر، مستند قرآنی تهیه کند و مسئله نصب امام و جانشین پیامبر را در تعارض با قرآن جلوه دهد. ایشان با تمسک به عام در شبهه مصداقیه، مسئله خلافت را بدون هیچ دلیلی از مصادیق امور مردمان   پنداشته است. در صورتی که مسئله امامت همانند تعداد رکعات صلات از مواردی است که خداوند ورود کرده و حق اختیار و اعمال نظر را از بقیه سلب کرده است. «و ما کان لمؤومن و لا مؤومنه اذا قضی الله و رسوله امراً ان یکون لهم الخیره من امرهم».

  • شماره نه

قلمداران نیز برای شورایی بودن جانشینی پس از رسول خدا؟صل؟ به دلیل عقلی و وجدانی تمسک جسته است.  مصطفی طباطبایی در امتداد این مسیر با بیان ضرورت حکومت در جامعه اسلامی، مسلمانان را مسئول اجرای احکام اسلامی دانسته و به حکم آیه ۳۸ سوره شوری مردم را مسئول انتخاب رهبر می¬‌‌داند.

  • شماره ده

این جریان هم¬‌‌چنین از نامه¬‌‌ حضرت امیر؟ع؟ به معاویه که در آن به موضوع شورای و سببیت آن برای تعیین خلیفه و حاکم اسلامی اشاره شده، در راستای انکارانکار نص، بهره برده¬‌‌اند.  ظاهراً امام در این نامه، شورای مهاجر و انصار را برای انتخاب خلیفه، تأایید کرده و فرد انتخاب شده توسط این شورای را مورد رضای خدا دانسته¬‌‌اند. ضمن اینکه  این که این‌که انعقاد خلافت خویش را هم¬چون خلافت ابوبکر، عمر و عثمان با بیعت مردم دانسته است.

همچنین می¬‌‌توان مقبولیت حکومت شورایی را از دفاع ایشان از مشروعیت حکومت خلفاء و نگاه آنان به جایگاه صحابه و تصریح به عدم کوتاهی ایشان در حق امیر مؤمنان؟ع؟ برداشت کرد.

  • شماره دوازده

آیا می دانستید کتاب نقد جریان سلفی گری ایرانی امامت و مهدویت با بررسی ۲۵ اثر  از آثار این جریان، تبیین صحیح از نگاه دقیق این جریان به مسئله امامت و مهدویت را به تصویر کشیده و میزان هم¬‌‌خوانی و مخالفت آنان با رئوس عقاید امامتی را آشکار کرده است.

  • شماره سیزده

نکته قابل توجه آنکه مسلماً جریان سلفی ایرانی یا همان قرآنیان شیعه در موضوع امامت و مهدویت، دیدگاهی متفاوت با شیعیان دارند. بااین حال، ایشان در این موضوعات، دیدگاه یکسان و مشترکی نداشته و در هر نسل شاهد آراء و نظریات مختلف هستیم.

نکته دیگر اینکه بعضا شاهد سخنان متناقض در موضوع خلافت و امامت در آثار ایشان هستیم که این تناقض در گفتار، یا به عدم پایبندی به اصول و مبانی فکری و یا  به تغییر تدریجی در دیدگاه¬های ایشان برمی¬گردد.

  • شماره چهارده

آیا می دانستید اعتقاد به علم امام از دیرباز یکی از  اساسی ترین با‌ورهای شیعه بوده و اندیشمندان مختلف با رویکردهای گونه گون، به نقش این مهم در امامت اذعان کرده اند. در این میان سلفی گری ایرانی منکر علم الهی امامان شده‌اند. ایشان با استناد به آیات قرآن و روایات وارد شده از سوی اهل بیت علیهم السلام شبهاتی به باور شیعه نسبت به‌ علم امام وارد کرده اند. اینان از یک سو منکر اصل علم امام شده اند و از سوی دیگر نسبت به‌ گستره علم امام و گونه های خاصی از علم امام مانند علم غیب، علم قرآن و دیگر علوم  موضع منفی داشته و از سوی سوم طرق دریافت علم امام را به چالش کشیده اند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.