شنبه, ۱ دی , ۱۴۰۳ Saturday, 21 December , 2024 ساعت ×

تازه ها

برگزاری نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» نشست نوزدهم ماه امامت برگزار شد مصاحبه با دکتر رضوانی یکی از نویسندگان کتاب الشیعة الإمامیه و عقائدهم الاجماعیة نخستین کارگاه تخصصی امام‌شناسی در دانشگاه فرهنگیان شیراز به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد نگاهی به کتاب «الشیعه الامامیه و عقائدهم الاجماعیه» میزبانی بنیاد بین‌المللی امامت از طلاب لرستان حوزه  علمیه آیت الله بروجردی(ره) اعضای شورای علمی و دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی با آیت‌الله کریمی جهرمی دیدار کردند کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار شد جلسه علمی نقد و بررسی کتاب «الشيعة الامامية و عقائدهم الاجماعية» برگزار می‌گردد هجدهمین نشست ماه امامت با موضوع «الگوهای مطالعاتی تاریخ امامت» برگزار شد نشست علمی با عنوان «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام در مذاهب اسلامی» برگزار شد هجدهمین نشست ماه امامت برگزار می‌گردد کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار می‌گردد نشست علمی با عنوان «احیای عبقات‌الانوار پس از یک قرن انتظار» برگزار شد. سلسله نشست‌های فاطمی با موضوع «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله علیها)» برگزار می‌‌گردد. نشست علمی با عنوان «تبیین جامع نظام کلامی خطبه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» برگزار شد آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت بررسی حجّت خدا بودن حضرت زهرا (سلام الله علیها) فضایل و مناقب حضرت زهرا علیهاالسلام نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی در نائین برگزار شد نشست تخصصی دانش‌افزایی فاطمی در مدرسه علمیه فاطمیه دامغان برگزار شد نشست تخصصی با عنوان «دانش افزایی فاطمی» در مدرسه علمیه عصمتیه برگزار شد کارگاه تخصصی فاطمه‌شناسی برگزار گردید

برهان معجزه برای امامت چگونه بر امامت حضرت امام زمان(عج) دلالت می‌کند؟ در حالی‌که ایشان الآن در غیبت به سر می‌برند!
۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹
شناسه : 2171
18
پاسخ به پرسش معجزه، همان‌گونه که‌ صدق‌ مدّعی نبوت را اثبات می‌کند، صدق مدّعی امامت را نیز اثبات می‌کند و به نبوت اختصاص ندارد. معمولاً متکلمان امامیه، معجزه را یکی از راه‌های شناخت امام دانسته و توانایی بر انجام معجزه را از صفات لازم‌ امام شمرده‌اند. آنان در اثبات امامت امامان(ع) عموماً و امام مهدی(عج) خصوصاً علاوه بر نصوص امامت، از برهان معجزه نیز بهره گرفته‌اند. معجزات حضرت ولی عصر(عج) بسیار است که برخی به دوران قبل از امامت آن‌حضرت و برخی به دوران امامت ایشان در دو دوره غیبت صغرا و کبرا مربوط است.
پ
پ

پرسش:

برهان معجزه برای امامت چگونه بر امامت حضرت امام زمان(عج) دلالت می‌کند؟ در حالی‌که ایشان الآن در غیبت به سر می‌برند!

پاسخ اجمالی

معجزه، همان‌گونه که‌ صدق‌ مدّعی نبوت را اثبات می‌کند، صدق مدّعی امامت را نیز اثبات می‌کند و به نبوت اختصاص ندارد. معمولاً متکلمان امامیه، معجزه را یکی از راه‌های شناخت امام دانسته و توانایی بر انجام معجزه را از صفات لازم‌ امام شمرده‌اند. آنان در اثبات امامت امامان(ع) عموماً و امام مهدی(عج) خصوصاً علاوه بر نصوص امامت، از برهان معجزه نیز بهره گرفته‌اند. معجزات حضرت ولی عصر(عج) بسیار است که برخی به دوران قبل از امامت آن‌حضرت و برخی به دوران امامت ایشان در دو دوره غیبت صغرا و کبرا مربوط است.

در تواتر معنوی این‌ معجزات، تردیدی‌ راه ندارد؛ بنابراین، معجزه، برهان قاطع بر امامت ایشان حتی در زمان غیبت خواهد بود.

پاسخ تفصیلی

از دیدگاه امامیه، یکی از راه‌های شناخت امام، معجزه است.[۱] معجزه، کار خارق‌العاده‌ای است که به‌ مشیت‌ و عنایت‌ خاص خداوند از فردی صادر می‌شود، تا‌ دلیل‌ بر‌ حقانیت مدعای الهی او باشد.[۲]

گفتنی است؛ میان معجزه با کرامت تفاوت وجود دارد؛ مانند این‌که معجزه همراه با ادعاى نبوت یا منصبى الهى(امامت) است امّا کرامت این‌گونه نیست و صاحب کرامت ممکن است هیچ‌گونه ادعائى نداشته باشد. کرامات از اولیای الهى صادر می‌شود چه پیامبر یا امام باشند یا نباشند. امّا معجزه از کسى صادر می‌شود که منصبى الهى(نبوت یا امامت) داشته باشد.[۳]

بسیاری از معجزات حضرت‌ ولی‌ عصر(عج) از‌ جنس خبرهای غیبی و برخی‌ از آنها از جنس کارهای خارق‌العاده هستند. پس برهان معجزه، امامت همه امامان(ع) از جمله امام زمان(عج) را اثبات می‌کند؛ زیرا آن بزرگواران مدّعی امامت بودند و معجزات‌ بسیاری‌ نیز توسط آنان واقع شده است؛ از‌ این‌رو برخی‌ از متکلمان‌ امامیه‌ اثبات‌ امامت امامان اهل بیت‌(ع) را یک‌جا مطرح کرده‌اند.[۴] برخی از متکلمان‌ نیز‌ معجزات هر یک از امامان(ع) را در باب مخصوص به امامت آن امام، به عنوان یکی‌ از‌ دلایل‌ امامت او بیان کرده‌اند؛ مانند شیخ مفید در کتاب‌ «ارشاد»؛ وی‌ برای‌ اثبات‌ امامت‌ امام‌ زمان(عج) از دلایل عقلی و نقلی بهره گرفته و بابی را به نقل معجزات و کرامات آن‌حضرت، اختصاص داده است.[۵]

نمونه کامل‌تر و دقیق‌تر‌ استدلال بر امامت ولی عصر(عج) بر اساس معجزات آن‌حضرت، روشی است که شیخ طوسی در کتاب «الغیبة» به کار برده است. وی امامت حضرت ولی عصر(عج) را از سه راه اثبات کرده است که یکی از آنها معجزه می‌باشد:

الف. از راه ضرورت وجود امام معصوم در هر زمانی به حکم عقل و ابطال دیدگاه‌های مذاهب اسلامی دیگر در باب امامت و تعیین‌ مصداق امام غیر از دیدگاه شیعه امامیه؛[۶]

ب. از راه نصوص متواتری که از پیامبر اکرم(ص) و امامان‌ اهل‌ بیت(ع) بر امامت ولی‌ عصر(عج) نقل شده است؛[۷]

ج. از راه خوارق عادات و معجزاتی که توسط حضرت صاحب الزمان(عج) واقع شده‌ است.[۸]

شیخ طوسی حدود‌ سی‌ نمونه از معجزات امام عصر(عج) را نقل کرده و در پایان گفته است: «این اخبار، بیانگر خبرهای غیبی و گزارشی‌ از‌ حوادث آینده‌ به روش خارق‌العاده است که کسی نمی‌تواند از آنها آگاه شود، مگر این‌که خداوند از طریق پیامبر(ص) او را آگاه کرده باشد و چون‌ خداوند‌ معجزات را به دروغ‌گویان نمی‌دهد، این معجزات، راست‌گویی امامان(ع) را در ادعای امامت اثبات می‌کند».[۹]

معجزاتی که از ولی‌ عصر(عج) سر زده، بسیار است. برخی از آنها قبل از فرا رسیدن زمان امامت آن‌حضرت(۲۵۵-۲۶۰ ق) واقع شده است، و‌ برخی دیگر در دوران غیبت صغرا(۲۶۰-۳۲۹ ه‍) و برخی دیگر در دوران غیبت کبری رخ داده است. معجزات بخش نخست؛ از آن‌رو‌ که‌ زمان امامت ولی عصر فرا نرسیده، و ادعای امامت از سوی وی مطرح نشده بود، جنبه «ارهاصی» دارد؛ یعنی پایه و شالوده امامت او را استوار می‌سازد، و از آن‌جهت که امامت او توسط‌ پدر بزرگوار و نیاکان گرامی‌اش مطرح شده بود، برهان امامت به شمار می‌رود. همچنین معجزاتی که در دوران غیبت صغرا و کبرا واقع شده است، برهان‌ امامت‌ حضرت مهدی به شمار می‌رود؛ زیرا به جهت ادعای امامت از سوی آن‌حضرت بوده است.

از آن‌جا که نقل همه این معجزات از گنجایش این مقاله بیرون است، به نقل دو نمونه از معجزات ولی عصر(عج) در زمان غیبت صغرا بسنده‌ می‌کنیم.[۱۰]

  1. محمد بن ابراهیم بن مهزیار گفته است:

هنگامی که امام عسکری(ع) از دنیا رفت، من [درباره امام پس از او] دچار تردید شدم، و نزد پدرم اموال بسیاری [از وجوهات] بود. پدرم بیمار شد و یقین‌ کرد‌ که از دنیا خواهد رفت؛ لذا سفارش آن اموال را به من کرد و پس از

سه روز‌ از‌ دنیا‌ رفت. من آن اموال را به عراق بردم و منزلی اجاره کردم. تصمیم گرفتم که چند روزی منتظر بمانم و هرگاه حقیقت امر بر‌ من‌ روشن‌ شد، آن اموال را به امام تحویل دهم، و در غیر‌ این ‌صورت، آن‌‌را صدقه بدهم.

پس از گذشت چند روز، فردی نامه‌ای برایم آورد که خطاب به من نوشته شده بود و در آن، مقدار‌ و خصوصیات‌ اموال، دقیقاً بیان شده بود؛ حتی جزئیاتی توضیح داده شده بود که من‌ از آنها آگاه نبودم. اموال را به فرستاده تحویل دادم و ‌ ‌چند روز از شک و تردیدی که به من‌ دست‌ داده‌ بود، شرمنده و سرافکنده بودم، تا این‌که نامه‌ای به دستم رسید که‌ در‌ آن آمده بود: «تو را جانشین پدرت کردیم؛ پس خدای را سپاس‌گزار باش».[۱۱]

  1. از شیخ‌ عمری، نایب‌ خاص‌ امام عصر(عج) نقل شده که فردی اموالی‌ را‌ که به‌ عنوان وجوهات شرعی بدهکار بود، به من داد [تا به امام عصر برسانم. اموال را‌ به امام دادم] اموال به وی باز پس داده شد و به او گفته شد: «چهارصد‌ درهم‌ از این اموال، حق عموزادگان تو است؛ حقّ آنان را از آن، جدا کن». آن مرد، متحیر و شگفت‌زده شد، و‌ به‌ بررسی‌ اموال خود پرداخت. در دست او مالی بود که به فرزندان عمویش تعلق داشت؛ برخی را به‌ آنان‌ داده بود، و برخی را نپرداخته بود که مقدار آن، چهارصد درهم بود. آن‌را از مال‌ خویش‌ جدا‌ کرد و به صاحبانش داد، و بقیه اموال از او پذیرفته شد.[۱۲]

 

منابع:

[۱]. ر. ک: حلبی، ابو الصلاح، تقریب المعارف، ص‌ ۱۰۱، قم، مؤسسه نشر اسلامی، ۱۴۰۴ق؛ حلّی، جعفر‌ بن حسن، المسلک فی اصول الدین، ص ۲۱۲، مشهد، مجمع‌ البحوث‌ الاسلامیة، ۱۴۱۴‌ق؛ حلّی، حسن بن یوسف، نهج الحق و کشف الصدق، ص ۱۶۸، قم، دار الهجرة، ۱۴۱۴ ق؛ حلّی، حسن بن یوسف، الألفین، ص ۲۷، نجف اشرف، المکتبة الحیدریة، ۱۳۸۸ق.

[۲]. مفید، محمد بن‌ محمد‌، النکت الاعتقادیة، ص ۴۸، قم، المجمع العالمی لأهل البیت، ۱۴۱۳ق؛ ر. ک: «تعریف و اثبات اعجاز»، سؤال ۱۱۵٫

[۳]. بحرانى‏، ابن میثم، قواعد المرام فی علم الکلام، ص ۱۸۲، قم، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی‏، چاپ دوم‏، ۱۴۰۶ق؛ رضایى‏، محمد على، پژوهشى در اعجاز علمى قرآن، ص ۶۵، رشت، کتاب مبین‏، چاپ اول‏، ۱۳۸۱ش.

[۴]. مانند: تقریب المعارف، ص ۱۱۹ – ۱۲۳؛ سیوری، مقداد بن عبد الله، اللوامع الالهیّة، ص ۳۴۶، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، ۱۴۲۲ق؛ ربانى گلپایگانى‏، علی، القواعد الکلامیه، ص ۱۹۰، قم، مؤسسة الإمام الصادق(ع)، چاپ اول‏،‏ ۱۴۱۸ق؛ المسلک فی اصول الدین، ص ۲۷۳

[۵]. الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج ‏۲، ص ۳۵۵٫

[۶]. ر. ک: طوسی، محمد بن الحسن‏، کتاب الغیبة، محقق: تهرانی، عباد الله، ناصح، علی احمد، ص ۳ – ۲۱، قم، دار المعارف الإسلامیة، چاپ اول، ۱۴۱۱ق.

[۷]. ر. ک: همان، ص ۸۸ – ۱۱۶٫

[۸]. ر. ک: همان، ص ۱۷۰ – ۱۹۹٫

[۹]. همان، ص ۳۲۶ – ۳۲۷٫

[۱۰]. برای آگاهی بیشتر از معجزات و کرامات امام عصر(عج) ر. ک: مجلسی، محمد باقر، بحار‌ الانوار، ج‌ ۵۱، ص‌ ۲۹۳ -۲۴۳، تهران، المکتبة الاسلامیة،۱۳۹۰ق؛ حر عاملی، محمد بن الحسن، اثبات الهداة، ج ۵، ص ۲۸۴ – ۳۴۱، بیروت، مؤسسة‌ الاعلمی، ۱۴۲۵‌ق.

[۱۱]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ‏۱، ص ۵۱۸، تهران، دار الکتب الإسلامیة، ۱۴۰۷‌ق؛ بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۳۱۰ – ۳۱۱٫

[۱۲]. همان، ص ۵۱۹؛ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۴۸۶، قم، مؤسسة الاسلامی، ۱۴۱۶‌ق؛ مفید، محمد بن محمد بن نعمان، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج ۲، ص‌ ۳۵۶، قم، المؤتمر العاملی لالفیة الشیخ المفید، ۱۴۱۳ق.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.