سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
بر اساس نص قرآن حضرت ابراهیم(ع) امتحانهایی را پشت سر گذاشت تا به مقام امامت رسید، آیا امامان شیعه نیز چنین آزمون‌هایی را پشت سر گذاشتند؟
۰۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
شناسه : 1649
5
پاسخ به پرسش خلقت چهارده معصوم متفاوت از خلقت دیگر انسان‌ها است.[1] این بزرگواران در خلقت نوری،[2] اولین مخلوقات خدا به شمار می‌روند به‌گونه‌ای که دیگر موجودات عالم، از نور وجودی آنان آفریده شده‌اند.[3] بنابراین، برخی از مسائل مربوط به این نفوس مقدس،‌ با دیگر انسان‌ها متفاوت است.
پ
پ

پرسش:

بر اساس نص قرآن حضرت ابراهیم(ع) امتحانهایی را پشت سر گذاشت تا به مقام امامت رسید، آیا امامان شیعه نیز چنین آزمون‌هایی را پشت سر گذاشتند؟

پاسخ:

خلقت چهارده معصوم متفاوت از خلقت دیگر انسان‌ها است.[۱] این بزرگواران در خلقت نوری،[۲] اولین مخلوقات خدا به شمار می‌روند به‌گونه‌ای که دیگر موجودات عالم، از نور وجودی آنان آفریده شده‌اند.[۳] بنابراین، برخی از مسائل مربوط به این نفوس مقدس،‌ با دیگر انسان‌ها متفاوت است. از این‌رو، اگر شیوه دستیابی این افراد به مقامات و درجات والا، همچون امامت،‌ عصمت و علوم آسمانی متفاوت از دیگر مخلوقات باشد، جای تعجب ندارد. با این همه، برخی متون دینی از نوعی امتحان شدن این انوار مقدس قبل از آفرینش مادی آنان خبر می‌دهند.[۴]

 

پی نوشتها:

۱- خلقت نورانی پیامبر(ص) ۲۴۲۷۵

۲- تقدم وجود نوری پیامبر برآدم ۴۳۷۸

۳-  دیلمی، حسن بن محمد، ارشاد القلوب إلی الصواب، ج ۲، ص ۴۰۳، الشریف الرضی، قم، چاپ اول، ۱۴۱۲ق.

۴- «امتحنک الله الذی خلقک قبل ان یخلقک»؛ طوسى، محمد بن الحسن،‏ تهذیب الأحکام، ج ‏۶، ص ۱۰، تهران، دار الکتب الإسلامیه‏، چاپ چهارم‏، ۱۴۰۷ق.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.