پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
تحلیل انکار نصوص امامت از سوی برخی نزدیکان اهل بیت
۰۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
شناسه : 1524
7
مقاله پشتوانه اعتقاد شیعیان به امامت، احادیث متواتری است که در کتاب‌های معتبر حدیثی شیعه جای گرفته است. برخی با استناد به مخالفت عده‏ای از نزدیکان امامان (علیهم السلام) نتیجه گرفته‌اند که احادیث امامت، سال‌ها پس از حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامان (علیهم السلام)، توسط محدثان شیعی ساخته شده است.
نویسنده : محمدرضا سجادی طلب منبع : فصلنامه علوم حدیث، دوره 18، شماره 68 - شماره پیاپی 68، تابستان 1392، صفحه 93-117
پ
پ

چکیده

پشتوانه اعتقاد شیعیان به امامت، احادیث متواتری است که در کتاب‌های معتبر حدیثی شیعه جای گرفته است. برخی با استناد به مخالفت عده‏ای از نزدیکان امامان (علیهم السلام) نتیجه گرفته‌اند که احادیث امامت، سال‌ها پس از حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامان (علیهم السلام)، توسط محدثان شیعی ساخته شده است.

نگارنده در این نوشتار کوشیده است، ابتدا گزارش‌های مخالفت عده‌ای از خاندان و یاران ائمه (علیهم السلام) را آورده، سپس با استفاده از متون تاریخی و روایی، نشان دهد برخی از نزدیکان ائمه (علیهم السلام) که راه مخالفت با امامت ائمه (علیهم السلام) را در پیش گرفتند، با نصوص امامت آشنا بوده‌اند، اما عده‏ای از آنان برای رسیدن به قدرت و ثروت و عده‏ای دیگر با هدف تعجیل در امر قیام دچار انحراف شده‌اند؛ افزون بر آن که مخالفت گروه اندکی از نزدیکان ائمه (علیهم السلام) با امامت آنان، به معنای عدم صدور نصوص امامت نیست.

 

جهت مطالعه متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.