جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
نیمه شعبان در کلام آیت الله صافی گلپایگانی
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
شناسه : 891
4
آیت الله صافی گلپایگانی: خطراتى كه جوامع اسلامى را تهديد كرده و تا حد زيادى، بسيارى از جوامع را در ورطه ضعف و زبونى و اطاعت از كفار گرفتار كرده، شناسايى كنيد و نگذاريد جامعه ما و نسل جوان عزيز ما به آن مبتلا شوند.
منبع : سایت معظم له
پ
پ

 

بسم الله الرحمن الرحيم‏

قالَ اللهُ تَعالى: «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْارْضَ يرِثُها عِبادِي الصّالِحُونَ»

مراسم شكوهمند تعظيم عيد بزرگ نيمه شعبان، ولادت يگانه منجى عالم، موعود انبيا و اوصياى صفى، صاحب زمان و كهف امان، حضرت بقية الله ارواح العالمين له الفداء، براى عموم شيعيان و دوستان آن ولى يزدان، فرصتى بسيار مبارك و ارزنده است كه در آن ضمن كسب شرف مشاركت در تجليل بزرگداشت اين زاد روز عزيز و يوم الله مبارك و حضور در مجالس روحانى و اجتماعات ولايى، نورانى و برنامه ‏هاى جشن و شادمانى، وضع ارتباط معنوى با آن حضرت و مرتبه مطابقت و موافقت اخلاق، اعمال، رفتار شخصى و اوضاع اجتماعى، فرهنگى، اقتصادى و سياسى را با انتظاراتى كه آن برگزيده خداوند متعال از شيعيان و دوستان خود دارند بررسى نمايند.

سعادتمند، آن شخص و جامعه ‏اى است كه در اين محاسبه و در تحصيل رضايت خاطر انور آن حضرت موفّق باشد.

به اين مناسبت حقير براى كسب افتخار مشاركت در اين جشنِ مربوط به امام منتظر، حضرت ولى عصر عجل ‏الله تعالى فرجه الشريف، و توجه به حقايق و معانى انتظار ظهور، اين چند كلمه را خدمت برادران و خواهران ايمانى تقديم مى‏دارم.

اميد است انوار معانى آن، كه از مشكات قرآن مجيد و احاديث شريفه در لمعان است، بر نورانيت قلوب مؤمنين و مؤمنات بيفزايد.

عزيزان من، شماييد كه همه ساله به افتخار شركت در مراسم اين جشن بزرگ نايل مى ‏شويد و با چراغاني ‌ها و تزيين بازار و خيابان و مساجد و حسينيه‏ ها و تشكيل مجالس سخنرانى و بيان فضايل و مناقب و انشا و انشاد و سرودن و خواندن اشعار و قصايد و مدايح، ولايت و ارادت خود را به آن آستان فرشته پاسبان اظهار مى ‏داريد و با ضيافت‌ها و اطعام و تبريكات بر نشاط روحى و ايمانى خود و ديگران مى ‏افزاييد و به شيعه بودن خود مى باليد و از طول مدّت هجران و درد فراق ناله مى ‏زنيد و اشك مى ‏ريزيد و آن حضرت را مى‏ خوانيد و يابن الحسن، يابن الحسن مى ‏گوييد.

بر همه شما درود و سلام و رحمت خدا باد! و اين شور و شوق و شعور و اين حال و اين احساسات و اين درك و آگاهى و سير در ملكوت ولايت مبارك باد!

خداى را سپاسگزار و شاكر باشيد كه دل‌ هاى شما را سرشار از معرفت امام زمان عليه الصلوة و السّلام، نمود و از مرگ جاهليت نجات بخشيده و به سر منزل حقيقت و ايمان و معرفت حجّت تامه بالغه دوران و كلمه كامله باقيه سبحان، هدايت فرموده است.

وظايفى را كه شما و هر مؤمن و مؤمنه منتظر ظهور و يوم الموعود دارد، نصب العين قرار دهيد و همه همّ و همّت خود را در انجام اين تكاليف صرف نماييد.

عصر غيبت، عصر امتحان و آزمايش، عصر تمحيص و تلخيص است. سعادتمندان و مؤمنانى كه در ايمان ثابت قدم مى ‏باشند، و در اين مكتب انسان ساز غيبت، خود را مى‏سازند، حوادث گوناگون و فشارها و سختى‏ ها آنها را تكان نمى ‏دهد و ايمانشان را متزلزل نمى ‏سازد؛ مانند كوه در برابر بادهاى تند و شديد پايدار وبرقرارند و از افراد سست ايمان و ضعيف ‏الاراده، جدا و ممتاز مى ‏گردند.

هر چه تمسّك به دين و ديندارى دشوارتر شود و با انواع محروميت هاى ظاهرى توأم گردد، ايمان و تعهّد آنها قوى تر مى ‏گردد و صدق و راستى احاديثى كه در آنها از وقايع دوره غيبت، از شيوع بعضى معاصى و ملاهى و غنا و موسيقى، از وضع بعضى جوانان و بانوان، از اختلاط زن و مرد و امور ديگر خبر داده ‏اند، بر ايشان روشن ‏تر مى‏ شود.

در آن شرايط كه بر حسب بعضى روايات، تا آنجا نگهدارى دين سخت و دشوار مى ‏شود كه مانند نگهداشتن آتش در كف دست مى ‏شود، يا چنان كه در حديث ديگر است: «انَّ لِصاحِبِ هذَا الْامْرِ غَيبَةً الْمُتَمَسِّكُ فيها بِدينِهِ كَالْخارِطِ لِلْقِتادِ»

در اين عصر غيبت، مردمان ثابت الايمان، ثواب كسانى را دارند كه در پيش روى رسول اعظم اسلام صلّى‏الله عليه و آله و سلّم، با شمشير جهاد مى‏ نمودند و به قدرى بلند پايه هستند كه پيغمبر اكرم صلّى‏الله عليه و آله و سلّم، ايشان را برادر خود خوانده و به ديدارشان بر حسب احاديث، اظهار اشتياق فرموده است.

مؤمنان به غيبت و حزب الله، منتظران حقيقى ظهور و حكومت جهانى و اسلامند كه در احاديث شريفه فرموده ‏اند: «اولئِكَ هُمُ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شيعَتُنا صِدْقاً وَ الدُّعاةُ الي دينِ اللهِ وَ جَهْراً اولئِكَ الَّذينَ يؤْمِنُونَ بِالْغَيبِ ثُمَّ اولئِكَ حِزْبُ اللهِ الا انَّ حِزْبَ اللهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»

و بر حسب حديث شريف‏ «الْمُنْتَظِرُ لِامْرِنا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ في سَبيلِ اللهِ» مانند كسى هستند كه در راه خدا به خون خود غلتيده باشد.

اينها همه فضايل شما شيعيان، زنان و مردان منتظر و متعهد و ملتزم به احكام و وفادار به امام زمان عليه‏السّلام، است. به هوش باشيد و از اين فضايل پاسدارى كنيد.

حقوق بشر و انسان‌ ها و مرد و زن همان است كه خداى بشر، خداى زن و مرد، معين فرموده است؛ غير از آن همه ضلالت، گمراهى، فساد و تباهى و سير به سوى زندگى حيوانى است.

هر زن و مرد و پير و جوان كه هر كدام از احكام خدا را قبول نداشته باشد، يا چون مخالف فرهنگ بى ‏بند و بار غرب است، مناسب وضع زمان نداند، ايمانش مخدوش مى ‏شود و همين است كه در احاديث شريفه وارد است كه «در عصر غيبت صبح مى ‏كند شخص مؤمن در حال ايمان، و شب مى‏ كند در حالى كه از دين خارج شده است.»

دوره غيبت بر حسب روايات به درازا مى‏ كشد تا حدّى كه حضرت اميرالمؤمنين عليه ‏السّلام، مى ‏فرمايد: «ما اطْوَلَ هذَا الْعِناءِ وَ ابْعَدَ هذَا الرَّجاءِ»

انسان ‌ها در مسير تحولات شگرف و تغييرات بنيادى، مكتب‌ها و نظام‌ هاى گوناگون را تجربه مى ‏نمايند و همه را براى تأمين سعادت عمومى بشر فاقد شرايط لازم مى‏ يابند و از برقرارى قسط و عدل، عاجز و ناتوان مى‏ بينند و هر چند عالم پر از ظلم و جور و فساد و نا امنى و تباهى مى ‏گردد، اما به حكم «الشَّي‏ءُ اذا جاوَزَ حَدُّهُ انْعَكَسَ ضِدّه» جوامع بشرى براى برقرار شدن آن نظم الهى- اسلامى و حكومت عدل واحد جهانى آماده مى ‏شوند و با ظهور آن حضرت، جهان به نقطه كمال و ذروه ارتقا نايل مى‏ شود.

دوستداران آقا و منتظران ظهور! عصر غيبت، عصر عمل و كار و تحمّل مسؤوليت و انجام وظيفه وعصر مقاومت و حركت و استقامت و صبر و شكيبايى در امر دين است.

در ارتباط با تعظيم شعاير، با اعلاى كلمة الله، با تبليغ اسلام، با فراهم كردن موجبات استقلال سياسى، اقتصادى و فرهنگى و رهايى از وابستگى به كفّار و با شكوفايى علم و صنعت و بسط و نشر تعليم و تربيت و امر به معروف و نهى از منكر و تعاون بر نيكى و تقوا و رسيدگى به وضع مستمندان و قضاى حوايج نيازمندان و دستگيرى از افتادگان و دفاع از مرزها و ثغور جغرافيايى وطن اسلامى و حدود فكرى وعقيدتى و رفع بدع و رويارويى با اهل شكوك و شُبَه ومبارزه با مظاهر فساد و ملاهى و هتك احترام احكام الهى همه مسؤوليم و همه مسلمانان متعهّدند، و اين شما و همه شيعيان و منتظران ظهوريد كه بايد با كار و كوشش براى حصول اهداف اسلام تلاش نماييد.

خطراتى كه جوامع اسلامى را تهديد كرده و تا حد زيادى، بسيارى از جوامع را در ورطه ضعف و زبونى و اطاعت از كفار گرفتار كرده، شناسايى كنيد و نگذاريد جامعه ما و نسل جوان عزيز ما به آن مبتلا شوند. عصر غيبت، عصر تكليف است؛ عصر اقدام و عمل و عصر اميد به آينده و پيروزى حق بر باطل است. منتظر باشيد و عمل كنيد كه خداوند مى‏فرمايد:

«وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيری اللهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنونَ‏»

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.