یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت ×
سلسله کارگاه‌های محتوایابی تبلیغ امامتی با موضوع«گزاره‌یابی و مأخذشناسی اسناد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در کتب اهل‌سنت» برگزار شد.
۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۸:۵۵
شناسه : 7238
2
به همت معاونت فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت؛ در مسئلهٔ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، با توجه به حساسیتی که این مسئله دارد، با این حساسیت‌ها هر دو طرف نسبت به نقل، موارد نقل، موارد استنباط، موارد استنباط از منابع اقدام کرده‌اند و آن حساسیت‌ها باعث شده است که این ماجرای تاریخی، به یک ماجرای کلامی بسیار پرماجرا و پرجنجال تبدیل بشود.
منبع : بنیاد بین‌المللی امامت
پ
پ

بخشی از سخرانی

استاد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب عباسی

در مسئلهٔ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، با توجه به حساسیتی که این مسئله دارد، با توجه به آن دخالتی که این ماجرای تاریخی در مسئلهٔ شهادت حضرت زهرا در مسئلهٔ اثبات عقیدهٔ شیعه و به طور کلّی مباحث کلامی دارد.

با این حساسیت‌ها هر دو طرف نسبت به نقل، موارد نقل، موارد استنباط، موارد استنباط از منابع اقدام کرده‌اند و آن حساسیت‌ها باعث شده است که این ماجرای تاریخی، به یک ماجرای کلامی بسیار پرماجرا و پرجنجال تبدیل بشود.

شما همین ایام فاطمیه شاهد هستید کسانی دست به قلم می‌شوند، مثلاً می‌گویند ماجرای شهادت در منابع اهل سنت ما روایت پیدا نکردیم، روایت قطعی پیدا نکردیم.

منظورشان از روایت قطعی این است که در یک روایتی، مثلاً در صحیح بخاری، صحیح مسلم یک منبع صد در صد معتبر نزد اهل سنت،‌صفر تا صد جریان شهادت یک جا کنار هم آمده باشد و آنجا گفته شده باشد که بعد از شهادت پیامبر، مثلا اینها خلافت را تشکیل دادند و جریان خلافت امیرالمؤمنین را غصب کردند و بعد رفتند درب خانه حضرت زهرا و … همه جزئیات مو به مو توضیح داده شده باشد تا دفن حضرت زهرا، دفن شبانه و تمام.

یک توقع این مدلی دارند و فکر می‌کنند یک جریان خیلی روشن تاریخی که ما الان به نظرمان روشن است، به همان روشنی باید در تاریخ با همهٔ آن جزئیات نقل شده باشد، ‌هر کدام از آن جزئیات نبود پس معلوم است که احیاناً آن بخش از ماجرا و یا کلّ ماجرا مخدوش است و نمی‌شود به آن اعتماد کرد.

برای دریافت مستندات اینجا کلیک کنید

برای دریافت متن کامل سخنرانی اینجا کلیک کنید

مبانی کلامی مهدویت چیست؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.