پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت ×
نقد و بررسی تحلیلی دلایل ظن به امامت سید محمد، فرزند امام هادی (علیه السلام)
۰۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲
شناسه : 1501
9
مقاله بررسی و تحلیل دلایل ظن بـه امامـت سـید محمـد از جملـه مسـائلی است که با وجود اهمیت آن ، تـاکنون مغفـول مانـده اسـت . روایـات دال بر تعلق امامت به فرزند بزرگ تر، وجود نص مبنی بر امامت سید محمد، عدم شناخت مفهوم بداء، عدم تصریح علنـی بـر امامـت امـام حسن عسکری (ع )، توجه و محبت خـاص امـام هـادی (ع ) بـه سـید محمد، سابقه ی ظن بـه امامـت اسـماعیل و خفقـان دوره ی عباسـی و ایجاد محدودیت در معرفی امام عسـکری (ع )، از جملـه دلایـل ظـن به امامت سید محمد هستند که در این پژوهش مـورد نقـد و بررسـی قرار گرفته اند.
نویسنده : سید احمد محمودی *سید مهران طباطبایی پوده منبع : فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام و ایران
پ
پ

چکیده:

بررسی و تحلیل دلایل ظن بـه امامـت سـید محمـد از جملـه مسـائلی است که با وجود اهمیت آن ، تـاکنون مغفـول مانـده اسـت . روایـات دال بر تعلق امامت به فرزند بزرگ تر، وجود نص مبنی بر امامت سید محمد، عدم شناخت مفهوم بداء، عدم تصریح علنـی بـر امامـت امـام حسن عسکری (ع )، توجه و محبت خـاص امـام هـادی (ع ) بـه سـید محمد، سابقه ی ظن بـه امامـت اسـماعیل و خفقـان دوره ی عباسـی و ایجاد محدودیت در معرفی امام عسـکری (ع )، از جملـه دلایـل ظـن به امامت سید محمد هستند که در این پژوهش مـورد نقـد و بررسـی قرار گرفته اند.

همچنین روایات با مضمون معرفی اسامی دوازده امـام که از ائمه ی بعد از امام باقر (ع ) نقل شده اند و مورد اسـتناد مخـالفین امامت سید محمد هستند، با رسم نموداری راویان در جهت شناسایی عوامل احتمالی جعل مورد واکاوی قـرار گرفتـه انـد و ایـن نتیجـه بـه دست آمده که هیچ یک از عوامل مطرح شده دلالتی بر امامـت سـید محمد ندارد و خطایی از جانب امام هادی (ع ) در تعیـین امـام بعـدی صورت نگرفتـه اسـت .

همچنـین روایـاتی را کـه نـام دوازده امـام در آن ها ذکر شده است ، نمیتوان جعلـی و سـاخته ی راویـان دانسـت و دلیل طرح امامت سید محمد را باید در گمانه زنی مردم ، توجه خاص امام هادی (ع ) بـه سـید محمـد و محـدودیت و محـذوریت امـام در معرفی امام حسن عسکری در دوران خفقان بنـیعبـاس جسـت وجـو کرد.

 

جهت مطالعه متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.