جمعه, ۱۲ مرداد , ۱۴۰۳ Friday, 2 August , 2024 ساعت ×

تازه ها

دیدار رئیس مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت هفتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت برگزار می‌گردد انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت تحلیل پندار تعارض حوادث عصر امام سجاد با نصوص امامت در پاسخ به شبهات فیصل نور تعامل علامه امینی با احادیث اهل سنّت طرح اندیشه مهدویت از امام علی تا امام سجاد راهکارهای امام سجاد برای حفظ حماسه عاشورا و دستاوردهای آن ردّ اشکالات ابن تیمیه بر دلیل اول عقلی علامه حلی بر اثبات امامت امام علی کتاب الفین علامه حلی و نقد ترجمه‌های آن

تبیین حدوث عالم از دیدگاه علامه حلی
۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
شناسه : 10197
1
مقاله؛ با رجوع به کتب متعدد علامه حلی به عنوان یک متکلم محقق شیعی و آگاه به مبانی فلسفی معلوم می‌شود، که وی دیدگاه حدوث ذاتی مصحِّح با ازلیت غیری عالم را مردود دانسته است.
نویسنده : سید جواد احمدی منبع : اندیشه نوین دینی سال دهم زمستان 1393 شماره 39
پ
پ

چکیده مقاله تبیین حدوث عالم از دیدگاه علامه حلی:

دیدگاه حدوث زمانی منسوب به متکلمان با چالش های جدی فلاسفه مواجه شده و نظریة حدوث ذاتی در اندیشه‌های فلسفی قوام ویژه‌ای یافته است. با رجوع به کتب متعدد علامه حلی به عنوان یک متکلم محقق شیعی و آگاه به مبانی فلسفی معلوم می‌شود، که وی دیدگاه حدوث ذاتی مصحِّح با ازلیت غیری عالم را مردود دانسته است.

از سویی دیگر، وی مدخلیت شاخصة «زمان» در معنای حدوث را نفی کرده و همانند فلاسفه، دیدگاه حدوث زمانی و

مسبوقیت عالم به عدم زمانی را باطل و غیرقابل پذیرش شمرده است.

بنابراین عقیدة علامه در مسئله حدوث عالم، غیر از حدوث ذاتی و غیر از حدوث زمانی است.

وی معتقد است عالم به این معنا حادث است که خداوند ازلاً در حاقّ واقع بدون تقید به زمان موجود بود؛ ولی عالم و زمان تحقق نداشت؛

یعنی عدم محض حاکم بود و اصل عالم طبیعت توأم با زمان، از کتم عدم محض به نحو ابداعی آفریده شد.

به عبارت دیگر، هستی جهان ماده، سرآغازی فرازمانی داشته و به لحاظ امتداد زمانی، محدود و متناهی به عدم مطلق در متن واقع است؛

عدمی که بدون تقرر در ظرف متدرّج و ممتد زمان، با وجود عالم به تقابل سلب و ایجاب در تناقض است و قابل جمع با آن نیست؛ بلکه با جعل وجود، مطرود و منتفی می گردد.

مقاله حاضر به تبیین ابعاد این نظریه علامه درباره حدوث عالم می‌پردازد.

اساس دانشمندان دینی اعم از حکما، متکلمان و حتی محدثان در صدد شرح حدوث مورد نظر تعالیم دینی برآمده‌اند.

و هر کدام با تلاش علمی و بذل دفت‌های فنی در آیات قرآن و احادیث اهل بیت به توجیه عقلی این آموزه دینی دست یازیده‌اند.

البته مسئله مزبور در این مسیر علمی میدان تضارب آرا و محل بحث و نزاع محققان قرار گرفته و مناقشات و مباحث مختلفی درباره آن پدید آمده است؛ آن سان که هر گروه تبیین خاصی از خود ارائه نموده و استنباط مخصوص خویش از متن دینی را بر صواب و مطابق و هماهنگ با آیات و روایات معرفی کرده است.

از جمله این اقوال دیدگاه حدوث زمانی عالم است که به نحو متداول و معمول به صورت کلی به متکلمان نسبت داده می‌شود .

و حتی امروزه در محافل آموزشی و مراکز پژوهشی به نحو مشهور گفته و نوشته می شود که متکلمان با استناد و اعتماد به ظواهر متون دینی ،بر حدوث زمانی و مسبوقیت عالم به عدم زمانی اصرار دارند.

این سینا ضمن انتساب این نظریه به متکلمان آن را با اشکالات متعددی به چالش کشیده است.

ابن سینا  نقد اساسی وی آن است که زمان مقدار حرکت و از لوازم وجود اشیای مادی است.

پس نمی‌توان معتقد شد که زمانی موجود بود ولی عالم طبیعت در آن زمان موجود نبود و سپس در برهه‌ای دیگر از زمان آفریده شد .

بدیهی است که ارائه تصویر صحیحی از این رأی – با قطع نظر از توالی و لوازم فاسد آن ـ غیر ممکن است.
حال پرسش این است که آیا نظریه‌ای که بطلان آن دارای بداهت و وضوح است، مورد پذیرش تمامی متکلمان است؟

آیا می‌توان این دیدگاه را به متکلمان شیعی متاثر از کلام فلسفی خواجه طوسی همانند علامه حلی نیز نسبت داد و ایشان را مدافع این نظریه نارسا و نادرست قلمداد نمود؟

یا اینکه مقصود این گروه از متکلمان محقق از حدوث زمانی مستفاد از متن ،دینی مطلبی دیگر است؟

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

دیگر مقالات بنیاد امامت :

جستجوی مفهوم امامت در حدود وسطای ادله قاعده لطف

جایگاه آیه مباهله در مطالعات کلامی فریقین

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.