شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت آموزه مهدويت در زيارت عاشورا سوگواری و گریستن بر مصائب سیدالشهدا(علیه السلام) از نگاه شیعه و وهابیت چیستی عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) توصیه به جَزَع در عزاداری امام حسین علیه السلام بررسی سندی و دلایلی حدیث «ریان بن شبیب» پیرامون عزاداری نقش عاشورا و عزاداری های عصر ائمّه علیهم السلام در سقوط امویان و پیروزی عباسیان تحلیل شخصیت ایمانی حضرت عباس(علیه السلام) بر اساس زیارتنامه ایشان بررسی تاریخی حضور و شهادت حضرت علی اکبر(علیه السلام) در مقتل های عاشورا

شفاعت و حل تعارضات ادعایی روایات آن با تاکید بر آرای علامه مجلسی و علامه طباطبایی
۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۱
شناسه : 8410
7
مقاله؛ در این پژوهش با بررسی اصل وجودی شفاعت به تحلیل روایات متعارض این باب از منظر علامه طباطبایی و علامه مجلسی پرداخته می‌شود.
نویسنده : *محمود سالاروند**احمدرضا شاهرخی منبع : فصلنامه تحقیقات کلامی ؛دوره 8، شماره 30؛آذر 1399؛صص 63-80
پ
پ

چکیده

شفاعت یکی از اصول پذیرفته شده مذاهب اسلامی است که مستند پذیرش آن محکمات عقلی و نقلی می باشد.

اما ابهامات و تعارضات رواییِ این باب منجر به برداشت ها و باورهای ناصحیح عقیدتی شده است.

برخی ادله این بحث سبب شده گمان به وصول شفاعت به صرف پذیرش ولایت اهل بیت قطعی فرض شود.

درمقابل،دسته دیگر روایات این باب، شرایطی برای نیل به شفاعت نام میبرد و حتی در برخی ورود شیعیان را به آتش عنوان مینماید.

علامه مجلسی شفاعت را پس از سختیهای دنیا،سکرات مرگ برزخ و یا پس از ورود به آتش برای شیعیان قطعی دانسته و آن را در پنج مرحله دسته بندی می نماید.

علامه طباطبایی برای آن دو شرط ذکر نموده و کاربرد آنرا پس از ورود به دوزخ یا عدم ورود به آن معتبر میداند اما معتقد است با

برخی اعمال ایمان فرد از بین می رود تا دیگر در زمره مشمولین شفاعت قرار نگیرد.

اگرچه هردو معتقد به عدم خلود شیعیان در جهنم هستند.

در این پژوهش با بررسی اصل وجودی شفاعت به تحلیل روایات متعارض این باب از منظر علامه طباطبایی و علامه مجلسی پرداخته می‌شود.

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

سه ویژگی انحصاری مبعث پیامبر زمینه تحقق بزرگ ترین تجلی الهی

گزارشی از نسخه خطی کتاب شفاعت و توسل، اثر کاظم مرادخانی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.