دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 22 April , 2024 ساعت ×
تحلیل اقتباس‌های قرآنی خطبه حضرت زینب(س) در شهر شام
۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
شناسه : 2361
3
محرم 1444 نوشتار پیش رو با شیوه توصیفی تحلیلی و روش کتابخانهای به تحلیل اقتباس‌های قرآنی حضرت زینب (س) در خطبه  شهرشام پرداخت که  حاصل آن چنین شد: ایشان با استناد به آیات قرآن، یزید و حامیان او را به سبب انجام فجایع کربلاء؛ گمراه، ستمکار، مستحق خواری دنیا وعذاب اخروی می‌داند و تاکید می‌کند که خداوند درکمین آنهاست و این استمهال الهی به نفع آنها نیست؛ چراکه در دنیا رسوا و در آخرت هم به عذاب الهی دچارخواهند شد.
نویسنده : محمد رنجبر حسینی*مریم اسلامی پور خطبه سرا منبع : پژوهش نامه معارف حسینی بهار 1399- شماره 17
پ
پ

چکیده:

ماندگاری  قیام امام حسین (ع) و رسوایی دستگاه بنی امیه مرهون خطبه‌ها و روشنگری‌های حضرت زینب کبری (س) می‌باشد. ایشان در خطبه‌های شهر کوفه وشام با استناد به آیات قرآن کریم به بیان عهد شکنی مردم، مظلومیت و حقانیت امام حسین (ع) و رسوا نمودن بنی امیه پرداختند.

نوشتار پیش رو با شیوه توصیفی تحلیلی و روش کتابخانهای به تحلیل اقتباس‌های قرآنی حضرت زینب (س) در خطبه  شهرشام پرداخت که  حاصل آن چنین شد: ایشان با استناد به آیات قرآن، یزید و حامیان او را به سبب انجام فجایع کربلاء؛ گمراه، ستمکار، مستحق خواری دنیا وعذاب اخروی می‌داند و تاکید می‌کند که خداوند درکمین آنهاست و این استمهال الهی به نفع آنها نیست؛ چراکه در دنیا رسوا و در آخرت هم به عذاب الهی دچارخواهند شد.

 

جهت دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.