چکیده
صلاحالدین الادلبی در منهج نقد المتن عند علماء الحدیث النبوی، برخی احادیث منقول از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را مورد بررسی قرار داده
و با توجه به معیارهای نقد متن احادیث، برخی از این احادیث را «موضوعه» میخواند؛
از آن جمله ذیل معیار عقل، اصل خلافت امام علی علیه السلام را موضوعه و معارض با معیار عقل (مستنیر) میداند.
او اعتقاد شیعه مبنی بر خلافت امام علی علیه السلام پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را ناصحیح و معارض با عقل و خلاف عادت میداند؛
بر همین اساس این باور شیعه را موضوعه و ساختۀ جاعلان حدیث میپندارد.
از منظر ادلبی، ادعای شیعه دربارۀ غدیر خم و عدم اعتراض صحابه به ابوبکر، خلاف عادت و معارض با عقل است.
پژوهش فرا رو در سه محور نقد مبانی، روششناسی و نقد محتوایی، دیدگاه ادلبی را به چالش کشیده است.
از این تحقیق برمیآید که دیدگاه ادلبی در این باره ناصحیح بوده و خلافت امام علی علیه السلام با اتکا به قرآن و سنتِ قطعی
نه تنها معارض با معیار عقل نبوده،
بلکه عقل (مستنیر و مستقل) و سیرۀ عقلا نیز آن را تأیید میکند.
برای دریافت متن کامل اینجا کلیک کنید:
آیا از میان علمای اهل سنت، کسی واژه مولی در حدیث غدیر را به اولویت در تصرف، معنا کرده است؟
ثبت دیدگاه