پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
مرحله جدیدی از فعالیت‌های بنیاد بین المللی امامت آغاز و نقطه عطف تاریخی در عرصه امامت شکل‌گرفته است
۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۲
شناسه : 1999
9
در نشست خبری امامت بیان گردید حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی امامت را امتداد رسالت و مکتب اسلام دانست و یادآور شد: غدیر یک مکتب و نظام معرفتی است؛ آنچه در پرتو امامت اهل‌بیت علیهم‌السلام شکل می‌گیرد، اسلام نظام‌مند و مکتب جامع جهانی است.
منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی، پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه استان قم، ضمن تبریک سالروز عید الله الاکبر عید امامت و ولایت عید غدیر، گزارشی از فعالیت‌های گذشته بنیاد امامت ارائه کرد و ابراز داشت: در سال‌های آغازین فعالیت مرکز تخصصی امامت، ظرفیت‌های فعالیت در این حوزه بسیار محدود و منحصر در برگزاری چند دوره و کلاس بود که با تلاش همکاران گفتمان امامت به بسته وسیع علمی و فرهنگی در دانشگاه و حوزه تبدیل شد و اکنون بالاترین مقاطع سطح چهار و دوره دکتری را پوشش می‌دهد.

وی تدوین نشریه تخصصی امامت، راه‌اندازی انجمن علمی امامت در حوزه و نیز گستره وصف‌ناپذیر فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی و فرهنگی را از جمله رویکردهای ۱۲ساله این مجموعه برشمرد و ابراز داشت: امروز این مرکز به‌عنوان مجموعه آموزشی مرجع کشوری شناخته می‌شود که با راه‌اندازی گروه‌های علمی – تخصصی ابعاد مختلفی از رسالت دینی را پیگیری می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که مرحله جدیدی از فعالیت‌های بنیاد بین المللی امامت آغاز و نقطه عطف تاریخی در عرصه امامت شکل‌گرفته است، اظهار داشت: غدیر حادثه و رویدادی مهم و اثرگذار است که به دستور خداوند، کارگردانی پیامبر صلی‌الله علیه و آله و نقش‌آفرینی مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام شکل‌گرفته است؛ این رویداد بزرگ جهان اسلام، باور اساسی اندیشه اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی امامت را امتداد رسالت و مکتب اسلام دانست و یادآور شد: غدیر یک مکتب و نظام معرفتی است؛ آنچه در پرتو امامت اهل‌بیت علیهم‌السلام شکل می‌گیرد، اسلام نظام‌مند و مکتب جامع جهانی است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امامت غدیر را مکتبی تربیتی و انسان‌ساز توصیف کرد و ابراز داشت: غدیر برای تمام نسل‌ها پیام عملی دارد؛ متأسفانه با داشتن مکتب امامت اهل‌بیت علیهم‌السلام هنوز نتوانسته‌ایم ادبیات این مکتب را به جهان بیرون از شیعه توضیح داده، تسری بخشیم.

وی ضمن تأکید بر تبیین اصل مهم امامت، عرضه جایگاه رفیع امامت به‌عنوان شاخص را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: جهان تشیع بیش از هر چیز به شناخت امامان نیاز دارد و در دنیا نیز انسان‌های بی‌شماری هستند که همواره به دنبال شخصیت‌های تراز، اندیشه ناب و اصول اساسی حکمرانی الهی، حرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی با بیان این که یک دهه فعالیت مجموعه امامت و تجربه‌اندوزی‌های آن مسیر را برای قدم‌نهادن در عرصه تبیین فرهنگ جدید بین‌المللی گشوده است،  اظهار داشت: ما امروز در دنیا ظرفیت‌های پراکنده بسیاری داریم که متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های مردم‌نهاد را به‌صورت درست تغذیه داده، مدیریت و برای بهره‌مندی بیشتر فعال‌تر نماییم.

وی فعال‌سازی مجموعه ظرفیت‌ها و شناسایی مراکز شیعه شناسی جهان برای سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ امامت را از پایه‌های اساسی و محوری بنیاد بین‌المللی امامت توصیف کرد و یادآور شد: ایجاد ارتباط و معرفی مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام در رأس تمام امورات، می‌تواند تأثیرات بسزایی بر پویایی مراکز مردم‌نهاد بین‌المللی داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امامت سازماندهی نهادهای مردمی در حوزه فرهنگ امامت و تشیع را از مهم‌ترین اهداف این بنیاد دانست و ابراز داشت: معتقدیم گفتمان مشترک جهان اسلام بر محوریت امامت شکل می‌گیرد و بر خلاف برخی تصورها اگر امامت به‌درستی شناخته شود، اساس و محور وحدت اسلامی بر حول امامت شکل خواهد گرفت. در میراث اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌صراحت امامت محور شکل‌گیری نظم جهانی مسلمین تبیین شده است.

وی با تأکید بر این که امامت را می‌توانیم به گفتمان جهانی تبدیل کنیم، خاطرنشان ساخت: امیدواریم در گفتگو با اندیشمندان جهان با برپایی نشست‌ها و همایش‌ها، گفتمان امامت را به گفتمانی جهانی تبدیل نموده، از ظرفیت ادبیاتی تمام فعالان عرصه بین‌الملل بهره‌مند شویم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی بر اهمیت تربیت نیروهای بین‌المللی و مبلغان متخصص تبیین امامت در عرصه‌های مختلف رسانه و اجتماع تأکید کرد و ابراز داشت: بر آنیم تا از ظرفیت محققان آشنا با ادبیات علمی جهان و نقش‌آفرینان عرصه تبیین گفتمان امامت حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی برگزاری کنگره‌های بین‌المللی در حوزه امامت را از جمله محورهای اصلی فعالیت این بنیاد بر شمرد و اظهار داشت: کنگره علامه میر حامد حسین از جمله رویدادهایی است که در کنار آن، از حدود ۱۰۰ اثر از آثار مرتبط با امامت پژوهشی رونمایی و منتشر خواهد شد؛ عبقات الانوار با ۵۰ جلد تنها یکی از عناوین انتشاری در این کنگره بین‌المللی خواهد بود. این رویداد مهم در آستانه عید غدیر سال آتی برگزار خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امامت طراحی مجموعه نشست‌ها در فضای مجازی و هم‌اندیشی شخصیت‌های بزرگ امامت پژوه و شیعه شناس بین‌المللی را از دیگر چشم‌اندازهای این بنیاد توصیف کرد و یادآور شد: مجوز سه نشریه به سه زبان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ و فصل نامه امامت به زبان فارسی، فصل نامه الامامه به زبان عربی و سالنامه انگلیسی عهده‌دار معرفی گفتمان امامت خواهد بود؛ بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، دوفصلنامه زبانی دیگر نیز در حوزه امامت پژوهی دنبال خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی راه‌اندازی و به‌روزرسانی اطلاعات علمی، فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی سایت جامع امامت را از دیگر رویکردهای این بنیاد برشمرد و ابراز داشت: مؤسسه البیان که وظیفه نشر معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام برای غیرشیعیان را بر عهده دارد، با این مجموعه همکاری تنگاتنگی را رقم خواهد زد.

وی تشکیل کنسرسیوم بین‌المللی مؤسسات مرتبط با امامت را از برنامه‌های بنیاد بین‌المللی امامت برشمرد و اذعان داشت: هدف اصلی این است تا بتوانیم ظرفیت‌های پراکنده حوزه امامت را در مجموعه‌ای هماهنگ و همسو گرد هم آورده، ضمن پرهیز از موازی‌کاری‌ها، با هم‌افزایی اهداف را با رویکرد جمعی دنبال نماییم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که امامت به دانش میان‌رشته‌ای تبدیل شده است، خاطرنشان ساخت: اندیشه امامت در تمام حوزه‌های دانشی فقه، اخلاق، اندیشه سیاسی، جامعه‌شناسی، علم تربیت و … وجود دارد؛ لذا بر آنیم تا ادبیات فرهنگ و گفتمان امامت را از بعد کلامی صرف به تمام حوزه‌های دانشی توسعه داده اشراب نماییم.

در این نشست خبرنگارانی از صداوسیما، خبرگزاری ایرنا، حوزه، ایکنا، رسا، فارس، تسنیم، ایسنا ، شفقنا و خبرگزاری های معتبر دیگر حضور داشتند.

 

لینک خبر در خبرگزاری ها:

   

     

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.