دوشنبه, ۱۰ دی , ۱۴۰۳ Monday, 30 December , 2024 ساعت ×

تازه ها

از ترویج مکتب فاطمی تا تربیت پژوهشگران امامتی تقویت فرهنگ امامت در قلب ایران اسلامی نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» برگزار شد نوآوری‌ها، تلاش‌ها و دستاوردهای موسسات معارف اهل بیت، بنیاد بین‌المللی امامت و موسسه البیان برگزاری نشست علمی «شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در منابع اسلامی» نشست نوزدهم ماه امامت برگزار شد مصاحبه با دکتر رضوانی یکی از نویسندگان کتاب الشیعة الإمامیه و عقائدهم الاجماعیة نخستین کارگاه تخصصی امام‌شناسی در دانشگاه فرهنگیان شیراز به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد نگاهی به کتاب «الشیعه الامامیه و عقائدهم الاجماعیه» میزبانی بنیاد بین‌المللی امامت از طلاب لرستان حوزه  علمیه آیت الله بروجردی(ره) اعضای شورای علمی و دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی با آیت‌الله العظمی کریمی جهرمی دیدار کردند کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار شد جلسه علمی نقد و بررسی کتاب «الشيعة الامامية و عقائدهم الاجماعية» برگزار می‌گردد هجدهمین نشست ماه امامت با موضوع «الگوهای مطالعاتی تاریخ امامت» برگزار شد نشست علمی با عنوان «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام در مذاهب اسلامی» برگزار شد هجدهمین نشست ماه امامت برگزار می‌گردد کارگاه روش پژوهش تاریخ برگزار می‌گردد نشست علمی با عنوان «احیای عبقات‌الانوار پس از یک قرن انتظار» برگزار شد. سلسله نشست‌های فاطمی با موضوع «شخصیت و جایگاه حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله علیها)» برگزار می‌‌گردد. نشست علمی با عنوان «تبیین جامع نظام کلامی خطبه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» برگزار شد آیین اختتامیه اولین دوره تفصیلی تربیت مناظره‌گر در پژوهشکده امامت برگزار شد. نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت ساختار ادبی خطبه حضرت ام کلثوم سلام الله علیها در کوفه اصالت باورداشت مهدویت از دیدگاه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) حضرت ام کلثوم – ازدواجی دروغین همراه با ادعایی دروغین!؟ قدردانی از خدمات چندین ساله جناب آقای شهریاری در بنیاد بین‌المللی امامت

معیار در شرک چیست؟
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
شناسه : 2859
15
پاسخ به پرسش ظاهرا معیار شرک نزد وهابیت طلب حاجت از غیر الله است. در حالی که اگر طلب حاجت از غیر الله موجب شرک شود، نباید فرقی بین درخواست از فرد زنده یا مرده، غائب و حاضر و مقدور و غیر مقدور باشد. چرا که در هر کدام از این صورتها معیار شرک وجود دارد. پس معیار شرک چیست؟
منبع : پایگاه وهابیت پژوهی
پ
پ

 

پرسش

معیار در شرک چیست؟

 

پیروان وهابیت، درخواست حاجت از مردگان را عبادت و شرک الوهی می دانند. چرا که به زعم ایشان این کار، طلب حاجت از غیر خدا است. سوال این است که معیار در شرک چیست و آیا بدین کار شرک اطلاق می شود یا خیر؟

پاسخ

ظاهرا معیار شرک نزد وهابیت طلب حاجت از غیر الله است. در حالی که اگر طلب حاجت از غیر الله موجب شرک شود، نباید فرقی بین درخواست از فرد زنده یا مرده، غائب و حاضر و مقدور و غیر مقدور باشد. چرا که در هر کدام از این صورتها معیار شرک وجود دارد. پس معیار شرک چیست؟

برای تبین دقیق ابتدا مثالی زده می شود:

اگر شما از شخصی بخواهید یک لیوان آب به شما بدهد و معتقد باشید که او این آب را به قدرت خودش و مستقل از الله برای شما می آورد، شما با طلب یک لیوان آب، مشرک شده اید. چرا که معتقد هستید که غیر الله قدرت مستقل از الله دارد و با طلب کردن از او، او را عبادت کرده اید.

اما اگر معتقد باشید که او به قدرت الهی این آب را به شما می رساند و به خواست و قدرت الله می تواند آب را به شما برساند، عین توحید است. چرا که او را تنها موجودی می دانید که به اذن الهی قدرت دارد. در حقیقت او واسطه آب رساندن خداوند به شما است چرا که قدرت را از الله دارد. در این صورت درخواست شما دیگر درخواست از غیر الله نیست، درخواست از الله به واسطه آن شخص است. پس واسطه بودن دلیل نمی شود که فعل را به آن شخص نسبت بدهیم. مانند عزرائیل که که جان انسان ها را می گیرد: «قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ»[۱]، ولی خداوند این فعل را به خودش نسبت می دهد: «الله یتوفی الأنفس حین موتها»[۲]؛ و خداست که روح [مردم] را هنگام مرگشان به طور کامل می گیرد.

با این مثال به سراغ طلب حاجت از اموات می رویم. در طلب حاجت از اموات نیز هیچ مسلمانی معتقد نیست که پیامبر و اولیاء بدون اذن الهی و مستقل از خداوند، امکان انجام کاری را دارند بلکه معتقدند به اذن الله امکان انجام کارهایی را دارند. با بیان قبلی تبیین شده که با این تفسیر، آنها واسطه می شوند و فاعل حقیقی خداوند است. در حقیقت مسلمانان، اموات را به واسطه جاه و مقامی که نزد الله دارند، واسطه برای خداوند قرار می دهند و فاعل حقیقی، الله است.

در این صورت طلب از اموات، طلب از غیر الله نیست بلکه طلب دعا از الله به واسطه اموات است.

ممکن است کسی بگوید چرا حاجات را مستقیماً از الله نمی خواهید. در پاسخ می گوییم خود الله تعالی نظام واسطه امور را تبیین کرده است. مثلاً در مورد استغفار، خداوند پیامبر (صلی الله علیه وآله) را واسطه نشان داده است. «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا»[۳].

آیا مسلمانان نمی توانستند بدون واسطه، استغفار کنند؟ قطعا می توانستند؛ اما خداوند استغفار به واسطه پیامبر (صلی الله علیه وآله) را به استجابت نزدیک تر دانسته است.

ممکن است کسی واسطه بودن مرده ها در انجام امور را قبول نداشته باشد، در این صورت درخواست از مرده ها لغو و بیهوده خواهد بود، نه شرک؛ چرا که معیار شرک را ندارد. معیار شرک، درخواست از غیر الله به اعتقاد اینکه آن غیر، امور را مستقل از الله انجام می دهد. مانند اعتقاد مشرکین که معتقد بودند بتها مستقل از الله می توانند امور را انجام دهند:

«واتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا»[۴]؛ عزت را از بتها می خواستند.

بنابراین کسی معتقد باشد غیر الله قادر بر کاری است مشرک می شود چه ما یقدر باشد چه ما لایقدر الا الله باشدو چه غائب باشد و چه حاضر باشد و چه زنده باشد و چه مرده باشد. خداند افعال را به بنده نسبت می دهد در حالی که مسبب واقعی خود خداوند است مثلا شفا را در قران به عسل و به قران نسبت می دهد و به خودش هم نسبت می دهد.

خداوند در سوره نحل می فرماید: «ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»[۵].

عسل شفا می دهد. یعنی شفاء رو به عسل نسبت داد حالا عسل با استقلال شفا می دهد یا بدون استقلال؟ اگر کسی بگوید مستقلا شفا می دهد مشرک است و الا اگر به اذن خداوند در آن شفا موجود است موحد است

خداوند در سوره اسراء می فرماید: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا»[۶].

قران شفا می دهد. یعنی شفاء رو به قران نسبت داد حالا قران با استقلال شفا می دهد یا بدون استقلال؟

خداوند متعال در سوره شعراء می فرماید: «وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ»[۷].

در اینجا خداوند شفا می دهد مستقلا پس شفا در آیات دیگر به صورت استقلالی نیست. خواستن از کسی اگر «من دون الله یا مع الله» باشد شرک است حالا فعل یقدر باشد و یا لا یقدر باشد و آن کسی که خوانده می شود، زنده باشد چه مرده باشد و چه دور باشد و چه نزدیک باشد. اما اگر خواستن به اذن الله و من الله باشد در این صورت شرک نیست حالا فعل یقدر باشد و یا لا یقدر باشد وآن کسی که خوانده می شود، زنده باشد چه مرده باشد و چه دور باشد و چه نزدیک باشد. [۸].

 

منابع

[۱]- سوره سجده، آیه ۱۱٫

[۲]- سوره زمر، آیه ۴۲٫

[۳]- سوره نساء، آیه ۶۴٫

[۴]- سوره مریم، آیه ۸۱٫

[۵]- آیه ۶۹٫

[۶]- ایه ۸۲٫

[۷]- آیه ۸۰٫

 

ثبت دیدگاه

یک پاسخ برای “معیار در شرک چیست؟”
  1. سلام.عالی بود.جامع و قابل فهم برای همه .

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.