دوشنبه, ۲۵ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 15 July , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت تحلیل شخصیت ایمانی حضرت عباس(علیه السلام) بر اساس زیارتنامه ایشان بررسی تاریخی حضور و شهادت حضرت علی اکبر(علیه السلام) در مقتل های عاشورا بازتاب شهادت حضرت علی اصغر (علیه السلام) در تاریخ نگاری عاشورا عاشورا روز عید یا عزا؟ پژوهشی در چگونگی شهادت حضرت قاسم (علیه السلام) عبدالله بن حسن بن علی حضرت عبدالله بن حسن، بزرگمردی کوچک ناحیه مقدسه؛ خیلی دور خیلی نزدیک

چرایی تعبیر «بعثت» برای قیام حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف» در روایات فریقین
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
شناسه : 4025
14
مقاله تفحص در باب احادیث مربوط به حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف»، در کتب عامه و نیز امامیه، واژه‌ای مشترک برای بیان ظهور حضرت مهدی«عجل الله تعالی فرجه الشریف» به دست می‌دهد که از جهت مفهوم دینی، بسیار حائز اهمیت است.
نویسنده : *زهره اخوان مقدم** سمیرا مهدی نژاد منبع : حدیث پژوهی، سال هفتم، پاییز و زمستان 1394 شماره 14
پ
پ

چکیده

تفحص در باب احادیث مربوط به حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف»، در کتب عامه و نیز امامیه، واژه‌ای مشترک برای بیان ظهور حضرت مهدی«عجل الله تعالی فرجه الشریف» به دست می‌دهد که از جهت مفهوم دینی، بسیار حائز اهمیت است. تعبیر بعثت که برای حضرت مهدی«عجل الله تعالی فرجه الشریف» در بسیاری از احادیث نبوی در این راستا به کار رفته، دقیقاً همان تعبیری است که در میان انسان‌ها، تنها برای فرستادگان الهی و نقبای ایشان به کار رفته است. از نکات مهمّ دیگر که در فرمایش پیامبر«صلی الله علیه و آله» ملاحظه می‌شود، مبعوث شدن حضرت مهدی«عجل الله تعالی فرجه الشریف» توسط خداوند و نیز قطعیت بعثت ایشان در روزگار پایانی زمین است. اینها نکاتی است که تنها با عقیده امامیه درخصوص امامان معصوم«علیهم السلام» و آخرین آنان، حضرت مهدی«عجل الله تعالی فرجه الشریف» و غیبت و ظهور او سازگاری دارد.

بخش پایانی این مقاله، که با روش تحلیلی – وصفی انجام گرفته، ناظر به نتایجی برگرفته از روایات ائمه«علیهم السلام» است که همگی به وجوه تشابه بعثت آخرین ذخیره خداوند با سایر فرستادگان الهی اشاره می‌کند. مقاله به بیست وسه مورد از وجوه مشترک بین بعثت پیامبران و ظهور حضرت مهدی«عجل الله تعالی فرجه الشریف» دست پیدا کرده است.

 

 

جهت دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.