چهارشنبه, ۳۰ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 20 November , 2024 ساعت ×

تازه ها

نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید قائم مقام و معاون فرهنگی و برخی مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی از بنیاد بین‌المللی امامت بازدید کردند دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار شد نشست دانش افزایی معارف فاطمی برگزار شد هشتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت با موضوع «نکوداشت آیت‌الله شهید سید محمدتقی موسوی اصفهانی رحمه‌الله صاحب کتاب مکیال‌المکارم» برگزار شد هفدهمین نشست ماه امامت با موضوع «تاریخ امامت؛ چیستی و مسئله شناسی» برگزار ‌گردید. شانزدهمین نشست ماه امامت با موضوع «بازخوانی تحولات امامت پژوهی در یکصد سال حوزه علمیه قم» برگزار شد دوره تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد مجموعه دوره آموزشی تربیت مبلغ فاطمی برگزار می‌گردد دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت نشست تخصصی دانش افزایی فاطمی برگزار گردید تحلیل انتقادی، مقایسه‌ای مواجهه اهل سنت و ابن تیمیه با فضایل فاطمه زهرا سلام الله علیها اعتبارسنجی حدیث کساء (به روایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها) عصمت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از دیدگاه آیات و روایات

گواهی تاریخ بر هجومی دردناک
۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
شناسه : 7166
15
یادداشت؛ به یقین هجوم به خانه حضرت زهرا و شکستن حرمت ایشان و آتش زدن خانه قابل انکار نیست ولی جای این پرسش از بزرگان اهل سنت وجود دارد که با وجود این گزارش‌ها چه توجیهی برای رفتار صحابه بعد پیامبر با اهل بیت پیامبر دارند؟؟
نویسنده : حجت الاسلام والمسلمین عدنان عربی‌زاده منبع : بنیاد بین‌المللی امامت
پ
پ

فضیلت خودداری از نقل اختلاف‌ها و درگیری‌های صحابه

به نظر شما حب و بغض و دوستی و دشمنی قابل جمع است؟ آیا می‌شود گفت کسی که به فردی دشمنی می‌ورزد، وی دوستدار او است؟؟؟  بر اساس آیات و روایات فراوان یکی از وظایف عموم مسلمانان، احترام ویژه به اهل بیت پیامبر به خصوص دختر پیامبر صلی الله علیه و آله، حضرت زهرا علیها السلام است.

با این وجود چگونه چنین احترام همراه با محبت، با هجوم بردن به خانه حضرت زهرا علیها السلام و تهدید به آتش کشیدن و حتی آتش زدن قابل جمع است؟!

روایات متعدد و فراوانی در منابع اهل سنت وجود دارد که به وضوح نمایان می‌کند آن کسانی که به خانه حضرت زهرا علیها السلام هجوم بردند مورد احترام اهل سنت هستند بدین ترتیب دچار سرگردانی شدند.

لذا چاره‌ای جز نابودی آن روایات را ندیدند و بدون هیچ پروایی به این مساله دستور دادند بلکه در این زمینه کتاب نوشتند و آن را «فضیله الامساک عما شجر بین الاصحاب»  یعنی ” فضیلت خودداری از نقل اختلاف‌ها و درگیری های صحابه” نام گذاشتند.

خواست خداوند بر افشای حقیقت

با اینکه تلاش و کوشش فراوانی در حذف روایات اختلاف های صحابه به خرج داده‌­اند ولی خواست خداوند تبارک و تعالی بر این بوده که حقیقت همچنان برای نسل‌های بعدی روشن بماند و بزرگان اهل تسنن آن روایات را نقل کنند.

آن روایات، روایات هجوم به خانه حضرت زهرا علیها السلام و آتش زدن آن است. اینک خوب است همراه با خواننده محترم تاملی در این روایات داشته باشیم.

روایات هجوم به خانه حضرت زهرا علیها السلام و آتش زدن آن

ابن ابی شیبه نقل کرده که خلیفه دوم و همراهانش به سوی خانه حضرت علی علیه السلام رفتند و در آنجا خلیفه دوم به حضرت زهرا علیها السلام گفت: به خدا سوگند که محبوبترین فرد نزد ما، پدر شماست و پس از پدرتان، شما هستید ولی به خدا سوگند اگر علی علیه السلام و زبیر در خانه شما جمع شوند، این محبت مانع من نمی شود که خانه را بر آنها بسوزانم.

پس از اینکه خلیفه دوم رفت و حضرت علی علیه السلام و زبیر برگشتند؛ خود حضرت زهرا علیها السلام برای حضرت علی‌علیه السلام سوگند یاد کردند که اگر در خانه جمع شوند و بیعت نکنند خلیفه دوم خانه را بر آنها به آتش می کشد.( ابن ابی شیبه، المصنف، ۷/۴۳۲، ش ۳۷۰۴۵)

ابن عبد ربه از عالمان اهل تسنن می‌گوید که خلیفه اول به دوم گفت: اگر از بیعت کردن سرپیچی کردند با آنها جنگ کن. (العقد الفرید، ج۲، ص۶۳)

گرچه ابن ابی شیبه در همان روایت نقل کرده که پس از تهدید به سوزاندن خانه وحی، امیرمومنان علیه السلام بیعت کردند ولی باید گفت که این قسمت از روایت صحیح نیست؛ زیرا صحاح اهل تسنن اذعان کرده‌اند امیرمومنان علیه السلام تنها پس از شهادت حضرت زهرا علیها السلام بیعت کردند و در زمان حیات ایشان بیعت نکردند. (صحیح بخاری، ج۵، ص۱۳۹)

نتیجه ای که از میان روایت بخاری و روایت ابن ابی شیبه گرفته می‌شود اینست: یا اینکه خانه امیرمومنان و حضرت زهرا علیهما السلام به دستور خلیفه اول و توسط خلیفه دوم به آتش کشیده شده و یا اینکه خلیفه دوم سوگند خود را شکسته است و به آن عمل نکرده است.

هجوم خلیفه دوم خانه حضرت زهرا علیها السلام

با توجه به قرائن موجود در روایت ابن ابی شیبه و دیگر روایات اهل تسنن تنها وجه اول صحیح است. یعنی خلیفه دوم به خانه حضرت زهرا علیها السلام یورش برده و آن را به آتش کشیده است. اینک به برخی از این ادله و قرائن اشاره می شود:

  • علاوه بر خلیفه اول، حضرت زهرا علیها السلام نیز سوگند یاد کردند در صورت عدم بیعت، خانه به آتش کشیده می‌شود و سوگند خوردن ایشان نشان از حتمی بودن دارد و ایشان به جهت مقام ویژه ای که نزد خداوند تبارک وتعالی دارد هرگز در جایی که حتمی نیست قسم یاد نمی کند.
  • خلیفه اول در واپسین لحظات زندگی خود اذعان کرده که ای کاش حرمت خانه فاطمه را نمی شکستم. (الاحادیث المختاره، ج۱، ص ۸۹)

ضیاء الدین مقدسی به حسن بودن این روایت (مورد قبول بودن روایت) تصریح کرده است.

در این روایت کاملا آشکار می‌شود که امیرمومنان علیه السلام بیعت نکردند و حرمت خانه ایشان توسط خلیفه اول شکسته شد لذا در آخر زندگانی خود اظهار پشیمانی می‌کرد.

سانسور روایات عدم بیعت امیرمومنان

  • بلاذری نقل کرده است که: خلیفه اول برای گرفتن بیعت از حضرت علی علیه السلام خلیفه دوم را به همراه آتش به منزل ایشان فرستاد. هنگامی که به آن منزل رسید حضرت زهرا علیها السلام از او پرسید آیا می‌خواهی که خانه مرا آتش بزنی؟ خلیفه دوم گفت: بله و به وسیله آن، آنچه را که پدرت آورد (دین اسلام) را تقویت می‌کنم!! (انساب الاشراف، ج۱، ص۵۸۶)

در روایت ابن ابی شیبه هنگامی که خلیفه دوم تهدید کرد و سوگند یاد کرد که خانه امیرمومنان علیه السلام را به آتش می‌کشد، در آن هجوم، خلیفه دوم به همراه خود آتش نبرده بود ولی در این روایت بلاذری، خلیفه دوم به همراه آتش رفته بود و این دلالت دارد که امیرمومنان علیه السلام در دفعه اول بیعت نکرده بودند و در دفعه دوم می‌خواستند که سوگند خود را تحقق دهند لذا به همراه آتش هجوم برده بودند.

  • ابن قتیبه دینوری نقل کرده که امیرمومنان علیه السلام بیعت نکردند تا اینکه خلیفه دوم و همراهان او وارد خانه امیرمومنان علیه السلام شدند و امیرمومنان را با خود بردند و می‌گفتند: به آن خدایی که جز او خدایی نیست، اگر بیعت نکنید گردن شما را خواهیم زد. (الامامه والسیاسه، ج۱، ص۱۶)

این روایت نیز گواه دیگری بر عدم بیعت امیرمومنان و بدین ترتیب به آتش کشاندن خانه وحی توسط خلیفه دوم دارد ولی ابن قتیبه دینوری خصوص این قسمت (آتش زدن خانه وحی) را سانسور کرده است.

  • ابن ابی الحدید به صحیح بودن هجوم به خانه حضرت زهرا علیها السلام و خارج کردن امیرمومنان علیه السلام به نحو مذکور در تاریخ، اقرار کرده است و می‌گوید: روایات در این زمینه بسیار فراوان هستند. (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۵۹)

با وجود این روایات و گزارش‌های تاریخی آیا دیگر جای شک و شبهه‌ای در هجوم خلیفه دوم به خانه وحی و به آتش کشاندن آن می ماند؟

به یقین هجوم به خانه حضرت زهرا و شکستن حرمت ایشان و آتش زدن خانه قابل انکار نیست ولی جای این پرسش از بزرگان اهل سنت وجود دارد که با وجود این گزارش‌ها چه توجیهی برای رفتار صحابه بعد پیامبر با اهل بیت پیامبر دارند؟؟

با وجود این گزارش‌ها، چگونه علمای اهل سنت بر شیعه نسبت به اعتقاد به هجوم به خانه حضرت زهرا علیها السلام  اعتراض می‌کنند؟

چرا در هجوم به بیت فاطمه(سلام الله علیها)، امیرالمومنین(علیه السلام) اقدامی نکردند؟

 

چرا در هنگام هجوم به بیت وحی حضرت زهرا(سلام الله علیها) به پشت در رفتند؟

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.