شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
اعضای کنگره بزرگداشت علامه میرحامدحسین از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دیدار کردند.
۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷
شناسه : 6331
5
گزارش؛ اعضای دبیرخانه کنگره بزرگداشت علامه میرحامدحسین با حضور در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دیدار و گفتگو کردند.
منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

اعضای کنگره بزرگداشت علامه میرحامدحسین با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدتقی سبحانی سبحانی، رئیس دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین لکهنوی، در ابتدای این دیدار به سیر تحول و پیشینه تاریخ شیعه در شبه قاره هند و وضعیت فعلی شیعیان این منطقه پرداخت و به نقش مکتب علمی، کلامی و فقهی مدرسه لکهنو در پیشرفت تشیع در دوره‌های گذشته اشاره نمود.

وی علامه میرحامدحسین را میراث دار سید دلدار غفرانمآب مؤسس و پایه گذار این مدرسه بزرگ دانست و گفت: بزرگانی مانند آیت الله سید حسن صدر؛، علامه امینی، استاد محمد رضا حکیمی و صاحب جواهر درباره ایشان تعبیر آیة الله فی العالمین استفاده نموده‌اند.

دیدار اعضای کنگره علامه میرحامدحسین با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

دیدار اعضای کنگره علامه میرحامدحسین با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

وی یادآور شد: امام خمینی (ره) نیز در سال ۱۳۲۰ شمسی/ ۱۳۶۳ قمری که هنوز تمام مجلّدات عبقات چاپ نشده بود؛ پس از بحث در موضوع حدیث غدیر، می‌نویسند: «… هرکس بخواهد اطلاع از چگونگی حدیث غدیر پیدا کند، باید رجوع کند به کتاب عبقات الانوار سید بزرگوار میرحامدحسین هندی، که چهار جلد بزرگ در حدیث غدیر تصنیف کرده و چنین کتابی تاکنون نوشته نشده و عبقات الانوار در امامت از قراری که شنیده شده، سی جلد است و آنچه که ما دیدیم، هفت – هشت جلد است و در ایران شاید تا پانزده جلد آن پیدا شود و اهلِ سنّت در صدد جمع این کتاب و تضییع آن هستند و ما ملّت شیعه در خواب هستیم تا آن وقت که یک چنین گنج پرقیمت و گوهر گرانبهائی ازدست برود! اکنون قریب دو سال است (دو سال قبل از۱۳۶۳ ق) که به ملت شیعه به تجدید طبع این کتاب پیشنهاد شده و به خونسردی تلقی شده است. با این وصف با خواست خدا جلد غدیر در تحت طبع است. لکن بر علماء شیعه بالخصوص و دیگر طبقات لازم است که این کتاب بزرگ را که بزرگ‌ترین حجّت مذهب است نگذارند از بین برود و به طبع آن اقدام کنند.

دوران علامه میرحامدحسین را می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ شیعه و به عنوان کانون تمدنی شیعه در حوزه‌های علمیه دانست.

وی پیگیری‌ها و تاکیدات مستمر مقام معظم رهبری طی سالیان اخیر از روند احیای کتاب بزرگ عبقات الانوار فی مناقب الائمة الاطهار را نشان دهنده اهمیت بسیار بالای این کتاب دانست و تصریح کرد: کتاب‌های عبقات الانوار فی مناقب الائمة الاطهار، کشف المعضلات فی حل المشکلات، استقصاء الافحام (ده جلد به فارسی و پاسخی به کتاب «منتهی الکلام» حیدر علی فیض آبادی حنفی)، اسفار الانوار، افحام اهل المین، الدرر السنیه فی المکاتیب و المنشات العربیه، العضب البتار فی مبحث آیه الغار، شوارق النصوص، النجم الثاقب فی مسألة الحاجب از مهم‌ترین آثار علامه میرحامدحسین است که هریک در نوع خود شاهکار و بی نظیر است و در جهان تشییع نمی‌توان برای آن نمونه‌ای پیدا کرد.

رئیس بنیاد بین المللی امامت کارهای علامه میر حامدحسین در زمینه دفاع از ولایت و امامت و رد شبهات را در تاریخ امامت پژوهی بی سابقه دانست و گفت: دوران علامه میرحامدحسین را می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ شیعه و به عنوان کانون تمدنی شیعه در حوزه‌های علمیه دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در ادامه این دیدار ضمن تبریک ایام ماه ربیع الاول و ولادت با سعادت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، شخصیت علامه میرحامدحسین را متفکر راهبردی و جامع توصیف نمود و احیای اندیشه این دانشمند بزرگ در زمینه امامت را کاری بسیار اساسی و راهگشا، بزرگ و مهم دانست.

وی در ادامه ضمن تأکید بر این نکته که آثار علامه میرحامدحسین، ریشه در آیات و روایات دارد، تصریح کرد: احیای اندیشه علامه میرحامدحسین، در میان متفکران جهان، تاثیرات راهبردی بسیاری در حوزه امامت محوری خواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی کار احیا را به مراتب سخت‌تر و دشوارتر از تدوین، تالیف و تصنیف و نیازمند حوصله و هزینه فراوان دانست و گفت: دبیرخانه کنگره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را ضلع دوم کنگره علامه میر حامد حسین در زمینه همکاری‌ها بداند.

احیای اندیشه علامه میرحامدحسین، در میان متفکران جهان، تاثیرات راهبردی بسیاری در حوزه امامت محوری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: رؤسای پژوهشکده‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی زمینه همکاری را بسیار گسترده و بدون محدودیت و در قالب برگزاری نشستهای تخصصی و علمی مشترک، پخش نشست‌ها در رادیو پژوهش و استفاده از نویسندگان این پژوهشگاه دنبال خواهند نمود.

وی یادآور شد: پژوهشگران این مجموعه به نگارش مقالات در زمینه‌های مطالعات تمدنی، اخلاق و معنویت، اصطلاح نامه، مباحث تفسیر، تفسیر اجتماعی، روش شناسی فهم علامه از آیات قرآن، کلام اجتماعی، کلام تمدنی، امداد فرهنگی، یاری گری، سیره مدد کاری، سیره نگاری امداد، خدمات اجتماعی در حوزه اخلاق و معنویت تشیع و تمدن (زمینه تاریخی)، امامت و تمدن، تاثیرات تمدنی و تاریخ سیاسی، تاریخ و سیره، اندیشه سیاسی، اجتماعی سیاسی اهتمام دارند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در بخش پایانی سخنان خود تدوین کتاب و مقاله و نشر فیزیکی و الکترونیکی آن و برگزاری رونمایی از آثار را از جمله همکاری‌های و تعاملات این دو نهاد علمی دانست و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را پشتیبانی علمی کنگره توصیف نمود.

حجت الاسلام روح الله کاظمی، معاون پژوهشی پژوهشکده امامت نیز در بخش دیگری از این دیدار گزارشی از روند فعالیت‌ها و اقدامات دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میرحامدحسین در احیا و سر و سامان دادن به کتابخانه ناصریه و دیگر کتابخانه‌های هند ارائه و فهرست نویسی تمام نسخه‌های خطی و چاپی و تصویر برداری حرفه ای از تمام کتاب‌ها و بارگزاری این اطلاعات در سایت بنیاد بین المللی امامت را از مهم‌ترین این اقدامات برشمرد.

وی تربیت سی محقق در زمینه احیای آثار علمای هندوستان با همکاری مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، آماده سازی بیش از ۷۰ جلد در ۳۵ عنوان کتاب برای انتشار، فراخوان مقالات درباره آثار و زندگی نامه علامه میرحامدحسین و تالیف کتاب درباره روش شناسی علامه و زندگی ایشان را از جمله اقدامات صورت گرفته دانست.

وی اعتبار سنجی فقه الحدیثی تاریخ و اندیشه علامه میرحامدحسین را از دیگر رویکردهای این مجموعه توصیف نمود و تصریح کرد: ترویج عمومی و تخصصی در قالب نشست و دوره‌ها و نیز تلخیص عبقات در دو جلد به زبان فارسی روان و ساده و ترجمه آن به زبانهای دیگر از دیگر فرایندهای عملیاتی دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین است.

احیای آثار علامه میرحامدحسین احیای هند و شبه قاره هند و هویت بخشی دوباره این کشور و کشورهای همسایه است.

حجت الاسلام اسفندیاری دبیر علمی کنگره بین المللی علامه میرحامدحسین نیز در بخش دیگری از این دیدار گزارشی از اقدامات انجام شده و مشکلاتی که بر سر راه این کنگره وجود دارد، ارائه نمود.

وی سفارش‌های زیاد امام خمینی (ره) و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری درباره عبقات الانوار را با بسیار حائز اهمیت توصیف و از دفتر نمایندگی ولی فقیه در هند بابت همکاری‌های فشرده و گسترده تقدیر و تشکر نمود و گفت: احیای آثار علامه میرحامدحسین احیای هند و شبه قاره هند و هویت بخشی دوباره این کشور و کشورهای همسایه است.

دیدار اعضای کنگره علامه میرحامدحسین با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

دیدار اعضای کنگره علامه میرحامدحسین با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

وی در تشریح اهم فعالیت‌های انجام شده به برپایی دوره‌های عمومی و تخصصی امامت پژوهی و برگزاری نظام جامع امامت در سطح سه و چهار حوزه علمیه اشاره نمود و اذعان داشت: برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های عبقات شناسی نص محور، تدریس و مباحثه کتاب عبقات الانوار، تشکیل گروه متدولوژی عبقات الانوار، نمایه و کدگذاری عبقات الانوار، ظرفیت سنجی، ارزیابی بیش از ۷۰ مقاله کنگره علامه میرحامدحسین، شناسایی طلاب نخبه کشور هندوستان و مأخذ شناسی مطالب امامت پژوهی تنها بخشی از مهم‌ترین رویکردهای دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میرحامدحسین است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.