سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×

تازه ها

دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس اتحادیه طلاب آفریقای جامعة المصطفی العالمیه برگزاری آیین افتتاحیه دوره سطح سه امامت مرکز تخصصی امام شناسی در کرمانشاه دیدار مدیر بنیاد بین المللی امامت با نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه‌ خرم آباد دیدار معاونین فرهنگی و پژوهش و برخی مدیران بنیاد بین‌المللی امامت با رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید سطح سه در شهرستان گنبد با حضور مسئولین مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی امام شناسی برگزار گردید نشست علمی گفتمان امامت و تقریب راهبردها و راهکارها برگزار گردید میرحامد حسین از محدوده جغرافیایی و زمانه خود فراتر عمل کرد رئیس بنیاد بین المللی امامت با متولی شرعی عتبه مقدسه عباسیه دیدار کردند فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر منتشر شد پیش نشست همایش بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین موسوی لکهنوی اردوی دوره تکمیلی امامت و مهدویت در مشهد معرفی دو فصلنامه علمی(الإمامة على ضوء الكتاب والسنة و العقل) اردوی علمی – فرهنگی طلاب و روحانیون منتخب دوره تربیت مربی امامت استان کرمانشاه   دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی ، نماینده جدید جامعة المصطفی در هندوستان با مدیران بنیاد بین المللی امامت دیدار معاون فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با نماینده جامعة المصطفی العالمیة در ترکیه آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت انحرافات فکری غیر شیعی عصر امام عسکری علیه السلام و نحوه مواجهه امام با آنها مهارت‌های ارتباطی انسان با همنوعان در سبک زندگی توحیدی از منظر امام حسن عسکری علیه السلام هجرت حضرت معصومه(علیهاالسلام)؛ حرکتی به سمت نور خدا آیین افتتاحیه رشته‌ تخصصی امامت در استان کرمانشاه برگزار می‌گردد حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)، چراغ هدایت و شفاعت یک امت

بررسی انتقادی روایت انتساب ام فضل به عنوان مادر رضاعی امام حسن علیه‌السلام
۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
شناسه : 959
13
پاسخ به شبهه؛ روایتی وجود دارد که بیانگر آن است که ام فضل همسر عباس عموی پیامبر به حضرت حسن علیه‌السلام شیر داده است. اما شواهد و قرائن چنین چیزی را نفی می‌کند و ما را بدین می‌رساند که شاید عباسیین به قصد انتساب خود به اهل بیت علیهم‌السلام چین چیزی را جعل کرده باشند.
منبع : صفحات۸۲ و ۸۳ کتاب الصحیح من سیره الامام علی علیه‌السلام / علامه سید جعفر مرتضی عاملی
پ
پ

روایتی وجود دارد که بیانگر آن است که ام فضل همسر عباس عموی پیامبر به حضرت حسن علیه‌السلام شیر داده است.

اما شواهد و قرائن چنین چیزی را نفی می‌کند و ما را بدین می‌رساند که شاید عباسیین به قصد انتساب خود به اهل بیت علیهم‌السلام چین چیزی را جعل کرده باشند.

روایت شده است که روزی ام فضل همسر عباس نزد پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله آمد و عرض کرد: « یا رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله دیشب در خواب دیدم مثل اینکه عضوی از عضوهای شما در اتاق من بود.»

سپس رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله  فرمود:« فاطمه پسری را به دنیا آورده است که من می‌خواهم او را تحت تکفل تو قرار دهم»

پس فاطمه سلام‌الله‌علیها حسن علیه‌السلام  را به پیامبر داد و ایشان نیز حسن علیه‌السلام را نزد ام فضل قرار داد. سرانجام او با شیر قثم بن عباس، امام حسن را شیر داد.[۱]

اما ما به صحت این روایت شک داریم چراکه:

اولاً: عباس عموی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله  به مدینه هجرت نکرد. بنابرین همسرش نیز همراه خودش در مکه بوده است.

ثانیاً: بعضی اصلاً خود وجود قثم را نفی می‌کنند.[۲]

اما شبیه این روایت برای ام ایمن که حضرت حسین علیه‌السلام  را شیر داد وجود دارد با این تفاوت که در روایت به جای «یدخل فی حجری»، «یدخل فی بیتی» آمده است.[۳]

شاید این روایت صحیح باشد.

یعنی روایت پیشین را از این روایت جعل کرده باشند.

چراکه نسبت دادن ام فضل به عنوان مادر رضاعی امام حسن علیه‌السلام  از سوی عباسیین امری بوده است که از سوی آنها بسیار حائز اهمیت بوده است.

  

[۱]. بحار الأنوار ج۴۳ ص۲۴۲ و ۲۵۵ ؛ تاریخ الخمیس ج۱ ص۴۱۸ و ۴۱۹ عن الدولابی والبغوی فی معجمه، ؛ الإصابه ج۳ ص۲۲۷ / ج۴ ص۴۸۷ / (ط دار الکتب العلمیه) ج۵ ص۳۲۰ ؛ قاموس الرجال ج۷ ص۲۸۴ عن نسب مصعب الزبیری ؛ شجره طوبى ج۲ ص۲۵۵ ؛ الغدیر ج۷ ص۲۳۴ ؛ مسند أحمد ج۶ ص۳۳۹ ؛ سنن ابن ماجه ج۲ ص۱۲۹۳ ؛ مسند أبی یعلى ج۱۲ ص۵۰۰ ؛ الذریه الطاهره للدولابی ص۱۰۶ ؛ المعجم الکبیر للطبرانی ج۳ ص۲۰ و ۲۳ / ج۲۵ ص۲۶ ؛ فیض القدیر ج۴ ص۵۵۴ ؛ أسد الغابه ج۲ ص۱۰ ؛ ذکر أخبار إصبهان ج۱ ص۴۶ والدر النظیم ص۴۸۹ ؛ کشف الغمه ج۲ ص۱۵۳ و ۱۶۹ ؛ سبل الهدى والرشاد ج۱۱ ص۶۴ و ۱۰۹٫

 

[۲]. الإصابه (ط دار الکتب العلمیه) ج۵ ص۳۲۰ زندگی نامه قثم

 

[۳]. الأمالی للصدوق ص۱۴۲ ؛ مناقب آل أبی طالب ج۴ ص۷۰ / (ط المکتبه الحیدریه) ج۳ ص۲۲۶ ؛ بحار الأنوار ج۴۳ ص۲۴۲ و ۲۴۳ عن أمالی الصدوق، وعن المناقب، وقال: أخرجه القیروانی فی التعبیر، وصاحب فضائل الصحابه، وراجع ج۵۸ ص۱۷۱ ؛ روضه الواعظین ص۱۵۴ ؛ شجره طوبى ج۲ ص۲۶۱ ؛ العوالم، (الإمام الحسین «علیه السلام») للبحرانی ص۲۲ ؛ مستدرک سفینه البحار ج۱۰ ص۶۰۹٫

 

تلاش دشمنان در مخدوش کردن شخصیت حضرت حمزه علیه السلام‌

اعتبارسنجی روایات سدّ الابواب و بررسی صحّت انتساب آن به خلیفه اول با رویکرد تاریخی

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.