چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024 ساعت ×
محفل ادبی شب شعر بین المللی «موکب اول» برگزار شد.
۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
شناسه : 6224
7
گزارش؛ «موکب اول» تحت نظارت معاونت فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با توجه به تأثیرگذاری فرهنگ شعر و ادبیات در آموزه­ های دینی، با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری قم و خانه فرهنگ و هنر ملل (فهم) از اداره ارشاد؛ محفل ادبی شب شعر بین المللی «موکب اول» را در آستانه ایام اربعین حسینی برگزار کرد.
منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

«موکب اول» تحت نظارت معاونت فرهنگی بنیاد بین المللی امامت با توجه به تأثیرگذاری فرهنگ شعر و ادبیات در آموزه­ های دینی، با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری قم و خانه فرهنگ و هنر ملل (فهم) از اداره ارشاد؛ محفل ادبی شب شعر بین المللی «موکب اول» را در آستانه ایام اربعین حسینی برگزار کرد.

نخست معاونت فرهنگی بنباد امامت حجت الاسلام سید حسن سبزواری به تشریح ضرورت ها، اهداف، برنامه ها و محورها و رسالتهای «موکب اول» پرداخت و بیان نمود که مهمترین الزام در سطح تمدنی همگرایی در طریق زیارت، توجه و تأکید بر اتصال امت به حجت خدا و امام علیه السلام به عنوان هدف اصلی در تمام فعالیت ها و برنامه هاست.

از آنجایی که بنا بر فرموده امیر مؤمنان علیه السلام «یا کُمَیلُ ما مِن حَرَکَةٍ إلاّ و أنتَ مُحتاجٌ فیها إلی مَعرِفَةٍ» (ای کمیل! هیچ کاری نیست مگر این که تو در آن نیازمند شناخت و معرفت هستی .) هر حرکت و اقدامی در شئونات دنیا و دین و هر عبادت نیازمند به معرفت و شناخت است که سرلوحه و سرآمد معارف با محوریت معرفت به امام علیه السلام و شناخت به مقام و جایگاه اوست.

معرفت افزایی نسبت به خلیفه خدا بر روی زمین؛
معرفت به جایگاه امام علیه السلام به عنوان تنها عامل سعادت دنیوی و اخروی؛
معرفت افزایی به مقام افتراض الطاعه و اطاعت پذیری و تبعیت از امام معصوم علیه السلام؛
معرفت به امام علیه السلام به عنوان عامل انحصاری وحدت و همگرایی و همدلی بین امت اسلام؛
شناخت جایگاه محبت به امام علیه السلام در منظومه دینی؛
شناخت و تعیین جایگاه محبت و تألیف قلوب بین مؤمنین در زمینه سازی ظهور؛
و دهها جایگاه و محور دیگر که از پیامدهای مهم معرفت به امام علیه السلام است.

در این میان در بازه زمان اربعین آنچه که یک زائر باید در این مسیر بدان توجه داشته باشد، همین حرکت گسترده جهانی به سوی حجت خدا علیه السلام است. در حقیقت مسیر مشایه و مسیر حرکت به سوی امام مدرسه ای است که در کنار هر عمود و هر موکبی، تابلویی از معارف اهل بیت علیهم السلام نقش بسته تا زائر حسینی پس از سپری کردن این مسیر همراه با معرفت و شناخت والایی از امامان خود را به درگاه آستان امام علیه السلام برسد.

«موکب اول» گویای نخستین گامی است که هر فرد در زندگی خود برای رسیدن به شناخت پروردگار متعال برمیدارد که همان موکب معرفت امام است که تنها راه به سوی حق متعال میباشد.

رسالت اصلی «موکب اول» تحکیم مبانی تشیع، دفع شبهات، ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام، با محوریت «معرفت امام» است که از بهترین راهبردها برای این حقیقت به کاربستن محورهای مذکور در ادبیات نظم و فرهنگ ادبی شعر است.

شاعران و دلسوزان و دغدغه مندان عرصه دین و فرهنگ سید الشهدا علیه السلام با حضور خویش و ارائه سروده های خود در این شب شعر بین المللی با عنوان «موکب اول» از ملیت‌های مختلف و با زبان فارسی، عربی و اردو در سوم شهریور ۱۴۰۲ با توجه به مضامین بلند زیارت اربعین و دیگر زیارات اهل بیت علیهم السلام که گویای کلیدواژگان موضوع معرفت امام علیه السلام باشد، محفل ادبی «موکب اول» را عطرآگین نمودند.

 

اساتید و شاعران فارسی زبان همچون استاد محمد علی مجاهد (پروانه)، دکتر حسین محمدی مبارز، سیدمهدی موسوی، سیدعلی نقیب و شاعر آذری زبان: مهدی عابدینی و شاعر عرب زبان: مرتضی حیدری آل کثیر و شاعر اردو زبان: صائب جعفری با مجری گری سید محمد جواد شرافت و نیز سخنرانی خطیب استاد بندانی این محفل ادبی را مزین کردند.

 

در ادامه مدیر بنیاد بین المللی امامت حجه الاسلام دکتر محمد تقی سبحانی ضمن تقدیر از همه شاعران و میهمان به ضرورت معرفت امام و ساختار موکب اول اشاره نموده و این محفل نورانی با مرثیه خوانی سید الشهدا علیه السلام خاتمه یافته و در پایان به همه میهمانان بسته فرهنگی «موکب اول» اهدا شد.

گزارش تصویری:

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.