سه شنبه, ۲۳ مرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 13 August , 2024 ساعت ×

تازه ها

آغاز پذیرش رسمی دوره تخصصی سطح سه امامت در استان کرمانشاه دیدار نماینده مرکز پژوهش‌های عتبه علویه، شيخ سمير الخفاجي با مدیران بنیاد بین المللی امامت هفتمین نشست احیاگران فرهنگ امامت برگزار می‌گردد انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت برگزاری وبینار با موضوع گسترش و توسعه اندیشه‌های مهدوی سند تاریخی نویافته از ماجرای شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها رقیه بنت الحسین در انساب و تاریخ معرفت فطری و معرفت عقلی در اندیشه سید بن طاووس نقش سید بن طاووس (م۶۶۴ق) در رشد فرهنگی و اجتماعی شیعیان اندیشه‌های حدیثی سید بن طاووس خدمات آل طاووس به جوامع و مکاتب علمی شیعه

اندیشه‌های حدیثی سید بن طاووس
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
شناسه : 10329
4
مقاله؛ در این مقاله با جست و جویی تقریباً کامل در آثار حدیثی او مهمترین اندیشه‌های وی، همچون نحوه تعامل او با حدیث عقل گرایی، اخباری گری مباحث فقه الحدیثی، مباحث رجالي طرق نقل حديث تأویل در روایات .... بررسی گردیده است و سعی شده که برای هر موضوعی نمونه‌هایی نیز ذکر شود تا خواننده مباحث یاد شده را در آثار وی مشاهده کند.
نویسنده : محسن خوش فر منبع : حدیث اندیشه بهار و تابستان 1391 شماره 13
پ
پ

چکیده مقاله اندیشه‌های حدیثی سید بن طاووس:

سید بن طاووس از علمای بزرگ شیعه در قرن‌های ششم و هفتم هجری بوده که بیشتر
فعالیت‌های علمی وی که به دست رسیده است در موضوع احادیث به ویژه ادعیه بوده است.

بررسی اندیشه‌های حدیثی وی – که در آثار وی متبلور است – به حدیث پژوهان کمک می‌نماید که چگونگی برخورد با کتب و نوشته‌های او را بشناسند. در این مقاله با جست و جویی تقریباً کامل در آثار حدیثی او مهمترین اندیشه‌های وی، همچون نحوه تعامل او با حدیث عقل گرایی،

اخباری گری مباحث فقه الحدیثی، مباحث رجالي طرق نقل حديث تأویل در روایات …. بررسی گردیده است و سعی شده که برای هر موضوعی نمونه‌هایی نیز ذکر شود تا خواننده مباحث یاد شده را در آثار وی مشاهده کند.

درآمد

سید نقیب، رضی الدین علی بن سعد الدين أبى إبراهيم موسى بن جعفر بن محمد أحمد بن أبي عبد الله محمد الطاوس بن إسحاق بن الحسن بن
محمد بن سلیمان بن محمد بن داود بن الحسن المثنى بن الحسن السبط بن على بن أبي طالب .. معروف به سید بن طاووس

در قبل از ظهر روز پنج شنبه نیمه محرم سال ۵۸۹ ق در حله متولد شد و در سال ۶۶۴ ق، دارفانی را وداع گفت.

وی از معروفترین علمای شیعه بوده و نوشته‌های وی -که اکنون به دست رسیده است – بیشتر در موضوع ادعيه، حديث، مقتل،

مباحث اعتقادی ولایی و معرفی کتب است که دو مبحث دعا و حدیث سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.
آنچه در آثار وی به وضوح قابل مشاهده است توجه ویژه سید به احادیث است و آثار وی را می‌توان جمع آوری احادیث و روایات مختلف در موضوعات گوناگون دانست؛

به عنوان مثال، وی در کتاب الیقین که به انگیزه اثبات مقام خلافت حضرت علی علیه السلام از جانب خداوند نوشته است .

۳۰۹ روایت را از کتب مختلف عامه درباره تسمیه ایشان به امیرالمؤمنین و ۴۱ روایت را نیز درباره تسمیه ایشان به یعسوب المؤمنین و ۵۱ روایت را درباره تسمیه به امام المتقین گرد آوری کرده است.

همچنین در کتاب التحصین – که تکمله‌ای برالیقین است – پنجاه روایت را نویسندگانی که روایات آنها در کتاب الیقین نیامده است ذکر می‌کند.

با این حال آنچه باعث توجه ویژه به سید بن طاووس شده مجموعه آثاری است که با عنوان تتمات مصباح المتهجد و مهمات في صلاح المتعبد به رشته تحریر در آورده است.

سید بن طاووس – چنان که خود در فلاح السائل بیان داشته – در مطالعات خود با ادعیه‌ای مواجه شده که در کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی ذکر نشده است.

از این رو، تصمیم به نگارش اثری در چند جلد برای تکمیل مصباح المتهجد می‌گیرد.

 

برای دریافتن متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

خدمات آل طاووس به جوامع و مکاتب علمی شیعه

 

جلوه‌های معرفتی سیّد بن طاووس در آئینه آثارش

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.