شنبه, ۳۰ تیر , ۱۴۰۳ Saturday, 20 July , 2024 ساعت ×

تازه ها

انتشار بیش از یکصد جلد از آثار مدرسه کلامی – فقهی لکهنو  و تدوین۱۲۰ پایان نامه با موضوع امامت آغاز شد سلسله نشست‌های علمی «امامت و ولایت اهل‌بیت» از منظر مذاهب اسلامی(روز اول) برگزار شد نشست‌های علمی دهه امامت و ولایت برگزار می‌گردد نشست علمی«ضرورت تبیین اندیشه‌های سلفی‌گری ایرانی» برگزار شد حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت توصیه به جَزَع در عزاداری امام حسین علیه السلام بررسی سندی و دلایلی حدیث «ریان بن شبیب» پیرامون عزاداری نقش عاشورا و عزاداری های عصر ائمّه علیهم السلام در سقوط امویان و پیروزی عباسیان تحلیل شخصیت ایمانی حضرت عباس(علیه السلام) بر اساس زیارتنامه ایشان بررسی تاریخی حضور و شهادت حضرت علی اکبر(علیه السلام) در مقتل های عاشورا بازتاب شهادت حضرت علی اصغر (علیه السلام) در تاریخ نگاری عاشورا عاشورا روز عید یا عزا؟ پژوهشی در چگونگی شهادت حضرت قاسم (علیه السلام)

جستاری تاریخی در اصالت مقبره حر بن یزید ریاحی
۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
شناسه : 10059
2
مقاله علمی پژوهشی؛ این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به این نتیجه رسیده است که به استناد منابع کهن و معتبر، حر بن یزید در روضه حسینی و همراه دیگر شهدا، به خاک سپرده شده است.
نویسنده : *ابراهیم صالحی حاجی آبادی** سید ابراهیم سرپرست سادات ***رضا رمضانی منبع : تاریخ اسلام سال نوزدهم زمستان 1397 شماره 4
پ
پ

چکیده

مجموعه رویدادهای مربوط به واقعه عاشورا، نیازمند پژوهش و بازخوانی است.

مقاله حاضر با محور قرار دادن پرسشی درباره اصالت تاریخی مقبره حر بن یزید ریاحی(۶۱ه.ق) به بررسی دو دیدگاه در این زمینه می پردازد.

برخی از محققان، مستند به برخی گزارش های تاریخی بر این باورند که طایفه حر پس از حادثه عاشورا،

جسد مطهر او را در مکانی که به عنوان مقبره ایشان معروف است، به خاک سپردند و

از نبش این قبر به وسیله شاه اسماعیل(۹۳۰ه. ق) و سیره مردم برای زیارت حر به عنوان گواه درستی ادعای خود یاد می کنند.

در مقابل این دیدگاه، برخی دیگر بر این باورند که جسد مطهر حر به همراه دیگر شهدا در قبری دسته جمعی و

در روضه حسینی به خاک سپرده شده است.

این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به این نتیجه رسیده است که به استناد منابع کهن و معتبر، حر بن یزید در روضه حسینی و همراه دیگر شهدا، به خاک سپرده شده است.

۱. مقدمه

نقد و بررسی برخی از باورها و گزارشهای مشهور تاریخی برای به دست آوردن حقیقت امری لازم است.

همچنین پژوهشهای تاریخی برای روشن شدن حقایق و اصلاح برخی از تحریفهای تاریخی که به وسیله عوام افراد ناآگاه و یا معاندان رخ داده است، بسیار ضروری هستند.

با این شیوه میتوان به دفاع عقلانی تاریخی از رخدادهای تاریخی مذهبی سیاسی و حتی گزاره های موجود در شریعت و

مذهب پرداخت برآیند چنین نگاهی به کلیت تاریخ سیاسی اجتماعی کربلا و رخدادهای آن و پژوهش پیرامون آن موجب شد در

این مقاله درباره اصالت مقبره خر یکی از شهدای نامدار حادثه بزرگ عاشورا پرسش نماییم.
حربن یزید (۱ عمق یکی از شهدای بزرگ عاشورای حسینی است که از لشکر عمر بن سعد(۶۶ه.ق) جدا گردید و به سپاه حضرت سید الشهدا لا ملحق شد. روز عاشورا حــر، همراه زهیر بن قین (۶۱م. ق) جنگی سخت کرد.

هرگاه عرصه بر یکی تنگ میشد.

دیگری به یاری او می شتافت تا او را از معرکه نجات دهد مدتی این گونه مبارزه کردند.

تا این که پیش از ظهر گروه پیاده نظام خر را محاصره کردند و به شهادت رساندند.

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید

 

 

واکاوی چرایی همتایی حمزه بن عبد المطلب (س) و جعفر بن ابی طالب (س) در کلام اهل بیت (ع)

 

دفاع از اصالت ادعیه اهل بیت(ع): مطالعه موردی دعای عرفه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.