چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024 ساعت ×
اعضای شورای علمی کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی العالمیه با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار کردند.
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
شناسه : 6156
5
گزارش؛ رئیس جامعةالمصطفی از آمادگی این مرکز علمی برای همکاری کامل با کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین در عرصه‌های مختلف از جمله تدوین مقالات، گردآوری نسخ، احیای تراث و … خبر داد.
منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

رئیس المصطفی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به حجت الاسلام والمسلمین سبحانی، ریاست کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین و اعضای شورای علمی این کنگره، به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و اظهار داشت: جامعةالمصطفی در سال ۱۳۸۶ از تلفیق سازمان مدارس علمیه خارج از کشور و مرکز جهانی علوم اسلامی پدید آمد و امروز عضویت اتحادیه‌های معتبر بین‌المللی را در اختیار داشته و پذیرای طلاب و علاقه‌مندان به فراگیری علوم دینی و معارف اهل بیت(علیهم السلام) از سراسر عالم است.

وی در ادامه با تشریح محورهای اصلی رشته‌های ارائه شده در جامعةالمصطفی و رویکردهای آموزشی این مرکز علمی،‌ خاطرنشان کرد:‌ امروز ده‌ها هزار طلبه از ۱۳۵ ملیت مختلف در المصطفی مشغول به تحصیل هستند که این تنوع ملیتی در میان مراکز علمی و دانشگاهی جهان، کم‌نظیر به شمار می‌آيد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، نگاه تقریبی و وحدت آمیز را از راهبردهای اصلی جامعةالمصطفی برشمرد و اظهار داشت: بخشی از طلاب و فراگیران جامعةالمصطفی را پیروان مذاهب اهل سنت تشکیل می‌دهند که بر اساس مذاهب خود و با نگاه تقریبی و مقارن، به تحصیل علوم و معارف اسلامی مشغول هستند.

وی یکی از خدمات ارزشمند جامعةالمصطفی را آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان خواند و یادآور شد: جامعةالمصطفی به اذعان مسئولان کشور، بیشترین نقش را در گسترش جهانی زبان فارسی داشته است که پشتوانه بسیار ارزشمندی برای بخش‌های مختلف به شمار می‌آید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به مشارکت جامعةالمصطفی در برگزاری سالانه ده‌ها کنگره و همایش، ‌خاطرنشان کرد: تا امروز بیش از سیصد تفاهم‌نامه همکاری میان جامعةالمصطفی با مراکز علمی و فرهنگی مختلف در داخل و خارج از کشور به امضا رسیده است. المصطفی به عنوان بُعد بین‌المللی حوزه‌های علمیه، در دامن انقلاب اسلامی پرورش یافته است و تلاش می‌نماید به رسالت مهم علمی و جهانی خود عمل نماید.

وی در ادامه با تاکید بر جایگاه ویژه هند در میراث علمی مکتب اهل بیت(علیهم السلام) طی چند قرن اخیر، اظهار داشت:‌ تلاش و زحمتی که در کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین برای پرداختن به این میراث مهم مکتب اهل بیت(علیهم السلام) صورت گرفته است، جای تقدیر دارد اما همچنان احیای این میراث عظیم کار زیادی را می‌طلبد.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: منطقه شبه قاره در یک بازه زمانی ویژه، شاهد حضور علما و فقیهان برجسته مکتب اهل بیت(علیهم السلام)‌ بوده است و تبادل گسترده علمی در این عصر، نیاز به بازشناسی جدی دارد. تعامل علمی که امروز میان شرق و غرب عالم پدید آمده است، در آن عصر با منطقه شبه قاره در جریان بود و زبان فارسی به عنوان یک ابزار فرهنگی، نقش مهمی ایفا نموده است.

وی با تاکید بر ضرورت پرداختن به شخصیت‌های شاخص مانند علامه میرحامد حسین، یادآور شد: برجستگی مدرسه علمیه لکهنو بیشتر در عرصه کلام و به ویژه امامت بوده است. ما امروز در مباحث مربوط به روش و آداب گفتگوی میان مذهبی در بحث امامت، به این تجربیات ارزشمند نیازمندیم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، موضوع امامت را سوژه بسیار خوبی برای گفتگو میان علمای مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و سایر مذاهب برشمرد و خاطرنشان کرد: بحث امامت اگر در مسیر درستی قرار داشته باشد، هیچ ظرفیتی برای تنازع نداشته و فرصت بسیار خوبی برای تقریب و وحدت نیز خواهد بود. حدیث غدیر یا حدیث خلفای اثنی عشر، زمینه‌ای برای گفتگو و تقریب است و با استفاده از این الگوهای تاریخی و ارزشمند، می‌توان از این ظرفیت‌های مهم بهره برد.

رئیس جامعةالمصطفی در پایان از آمادگی این مرکز علمی برای همکاری کامل با کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین در عرصه‌های مختلف از جمله تدوین مقالات، گردآوری نسخ، احیای تراث و … خبر داد.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین سبحانی، رئیس کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین، با ابراز خرسندی از این دیدار،‌ توضیحاتی پیرامون برگزاری این کنگره ارائه نمود و یادآور شد: جامعةالمصطفی یکی از اعضای اولیه تاسیس کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین بوده است و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های این مجموعه علمی در ادامه مراحل برگزاری کنگره نیز بهره‌مند گردیم.

در ادامه این دیدار، دبیر کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین گزارشی از اقدامات صورت گرفته از جمله شناسایی و تشکیل بانک اطلاعات نسخ مدرسه کلامی- فقهی لکهنو، ساماندهی و فهرست بندی آثار کتابخانه ناصریه و احیای تراث و بازچاپ آثار ارائه نمود.

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی ادامه داد: برای کمک به محققان و پژوهشگران نیز دبیرخانه اقداماتی را به انجام رسانده است که تدوین کتاب شناخت‌نامه علامه میرحامد حسین، احیای کتاب ضیاءالعین (زندگینامه علامه) و انتشار موضوعات پژوهشی مطابق با یادداشت‌های علامه، بخشی از این اقدامات به شمار می‌آید.

دبیر کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین خاطرنشان کرد: در بحث روش‌شناسی علامه میرحامد حسین، آثار ایشان از لحاظ روش شناسی مورد مطالعه قرار گرفت که در ۶ جلد مطالب جمع آوری و در حال تدوین است.

وی در ادامه توضیحاتی پیرامون اقدامات صورت گرفته جهت تدوین زیست‌نامه علامه میرحامد حسین، معرفی کتاب گران‌سنگ عبقات الانوار و تدوین تلخیص این اثر در دو جلد ارائه نمود.

حجت الاسلام والمسلمین کاظمی با اشاره به برگزاری هشت پیش نشست ویژه این کنگره در شهرهای قم، مشهد، دهلی و لکهنو هند ابراز داشت:‌در این زمینه مستندی با عنوان گل‌های خوشبوی لکهنو ساخته و منتشر گردید و اقدامات دیگری نیز در دست است تا غبار مظلومیت از چهره این عالم برجسته در میان اهل قلم و عموم مردم زدوده گردد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.