سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024 ساعت ×
تحلیل دیدگاه اندیشمندان فریقین پیرامون هدایت به امر در آیه ۷۳ سورۀ انبیاء
۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
شناسه : 7884
4
مقاله علمی پژوهشی؛ جمهور اندیشمندان و مفسران شیعی، منظور از امر در آیه را امر تکوینی و هدایت به امر را هدایت تکوینی، از شئونات امامت و جزء اصول دین می‌دانند.
نویسنده : *عبدالله میراحمدی**زهرا مدرسی راد***زهرا رضایی منبع : فصلنامه تحقیقات کلامی ؛دوره 10، شماره 38؛آذر 1401؛صص 43-61
پ
پ

چکیده

یکی از مهم‌ترین واژگان قرآن، واژه امر است که درآیات متعددی به خدا نسبت داده ‌شده و بر دو قسم امر تکوینی و امر تشریعی و دارای مصادیقی است.

یکی از مصادیق امر الهی در آیه ۷۳ سوره انبیاء آمده که مسئله مهم (جعل هدایت به امرالهی) را مطرح می‌کند.

جمهور اندیشمندان و مفسران شیعی، منظور از امر در آیه را امر تکوینی و هدایت به امر را هدایت تکوینی، از شئونات امامت و جزء اصول دین می‌دانند.

مفسران و اندیشمندان اهل سنت دیدگاه‌های مختلفی را بیان می‌کنند.

میان نظرگاه‌های شیعه و اهل سنت در این رابطه اشتراک‌ها و اختلاف‌هایی وجود دارد که به دلیل اهمیت مسأله ضروری است مورد بررسی قرار گیرد.

این موضوع به روش تحلیلی ـ توصیفی با مراجعه به منابع معتبر تفسیری و کلامی فریقین و با توجه به مسئله مهم در آیه فوق یعنی جعل امر الهی و هدایت الهی

بررسی قرار گرفته است.

حاصل آنکه شیعه و اهل سنت در معنا و مفهوم امر الهی و هدایت الهی اتفاق‌نظر دارند.

اختلاف اندیشمندان فریقین بر تکوینی یا تشریعی بودن امر و هدایت الهی است.
این مسئله مرتبط با اعتقاد به امامت و جعل الهی آن است.

باآنکه همه فرق اسلامی وجود امام و حاکم اسلامی در جامعه را ضروری دانسته‌اند، در این میان، اندیشمندان اهل سنت،

در معنای امام، نحوۀ انتخاب، وظایف، کارکرد و شئون امام با شیعه اثناعشری اختلاف اساسی دارند.

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید:

 

از انکار ولایت تکوینی تا شرک دانستن توسل به اهل بیت علیهم السلام

آثار تکوینی و تشریعی امام زمان (عج) در عصر غیبت

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.