یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت ×
دیدار اعضای دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین با دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت 
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
شناسه : 6638
2
گزارش؛ حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی : مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام آماده توسعه همکاری‌ها در راستای احیای میراث ماندگار شیعی در اقصی نقاط جهان به ویژه منطقه شبه‌قاره می‌باشد.
منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

جمعی از مدیران بنیاد بین‌المللی امامت و دبیران کنگره علاّمه میرحامد حسین رحمه‌الله با حجت‌الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی سبحانی مدیر بنیاد بین‌المللی امامت در این دیدار بیان داشت: مرحوم علامه میرحامد حسین، عرصه امامت‌پژوهی و دفاع از مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام را راهبری نمود و همگی ریزه‌خوار این شخصیت گران‌قدر در حوزه امامت و پاسخ به شبهات مربوط به آن هستیم.
وی به چالش فقدان نسخه‌های مناسب و پراکنده بودن آثار علامه میرحامد حسین اشاره نمود و عدم دسترسی به بخش قابل‌توجهی از مصادر علامه را به‌عنوان معضل مهم این مسیر عنوان کرد.

تمدن بیش از ۱۰۰ساله حکومت شیعی در لکهنو

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی ضمن ارائه تاریخچه‌ای از خاندان علامه میرحامد حسین و اندیشه‌های علمای این خاندان اظهار داشت: ما با تمدن بیش از ۱۰۰ساله حکومت شیعی در لکهنو روبرو شدیم و لایه‌های جدیدی از این دوره تاریخی را به کمک محققان جوان متخصص در میراث هند، واکاوی نمودیم.
مدیر بنیاد بین‌المللی امامت با بیان گستردگی اطلاعات پیرامون مدرسه علمی لکنهو اظهار داشت: تصمیم گرفتیم تا علاوه بر کنگره علامه میرحامد حسین و خاندان صاحب عبقات، کنگره مهم دیگری را با محوریت مرحوم سیددلدار علی نقوی مؤسس و خاندان صاحب اجتهاد برگزار نماییم.
وی تکمیل نسل به نسل پروژه‌های علمی و ایجاد فضای دانشی مشترک نسل‌ها را از ویژگی‌های خاص خاندان صاحب عبقات و صاحب اجتهاد دانست و یادآور شد: متأسفانه در طول دو نسل گذشته، امتداد مسیر علمی این دو خاندان به وقوع نپیوسته و حوزه تشیع شمال هند از وجود یک‌عالم پخته و پرورده، محروم بوده است.

شبه‌قاره نقطه کانونی جهان اسلام و تشیع

دکتر سبحانی با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته در حوزه میراث شناسی شیعه در هندوستان، خاطرشان کرد: هنوز با مشکلات متعددی روبرو هستیم و همچنان گزارش کاملی از میراث هندوستان در دست نیست. مقام معظم رهبری دغدغه‌مند منطقه شبه‌قاره به‌عنوان نقطه کانونی جهان اسلام و تشیع هستند و به همین جهت مجموعه‌های بزرگی چون مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام به این عرصه اهتمام خواهند داشت.
مدیر کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: این کنگره به‌عنوان نقطه اتحاد علما و خاندان‌های مهم شیعه در منطقه شبه‌قاره هندوستان به شمار می‌رود و مورد استقبال شیعیان این منطقه قرار گرفته است.
وی در پایان سخنان خود گفت: بنیاد بین‌المللی امامت آمادگی دارد تا با همکاری دفاتر نمایندگی مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام در کشورهای اسلامی، کارگاه‌ها و دوره‌های تخصصی مبتنی بر ارائه تراث شیعی و اندیشه علمای طراز اسلامی را برگزار نماید.
لازم به ذکر است، حجت‌الاسلام‌ کاظمی دبیر کنگره علاّمه میرحامد حسین لکهنوی(ره) و حجت‌الاسلام‌ اسفندیاری دبیر علمی این کنگره به ارائه گزارشی از فعالیت‌های کنگره پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی نیز در دیدار با رئیس بنیاد بین‌المللی امامت و دبیران کنگره علاّمه میرحامد حسین ضمن تقدیر از فعالیت‌های ارزشمند بنیاد بین‌المللی امامت، احیای مدرسه علاّمه میرحامد حسین(ره) را ضروری دانست و بیان داشت: ایشان علاوه بر مکتب کلامی، در فقه نیز صاحب نظر بودند و از این جهت شایسته است تا به تمام آثار فاخر ایشان توجه شود. اقدامات علمی علاّمه میرحامد حسین از چنان غنا و برکتی برخوردار بود که تألیف چنین آثاری برای مجموعه‌ها و نهادهای پژوهشی امروزی نیز امری سخت و طاقت‌فرسا است.

کم نظیر یا بی نظیر علامه میرحامد حسین در عرصه امامت

وی دقت پژوهشی مبتنی بر مستندنگاری با عنایت به منابع متعدد را از ویژگی‌های شاخص علمای اسلامی در خلق آثار پژوهشی دانست و ابراز داشت: آثار علامه میرحامد حسین در عرصه امامت کم نظیر یا بی نظیر است و به عنوان یک منبع ارزشمند برای تمام پژوهشگران و علاقمندان مباحث امامت مطرح می شود.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: احیای مدرسه صاحب عبقات‌الأنوار به معنای احیای مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام در هندوستان است. شناخت بیشتر علامه میرحامد حسین به انگیزه‌ای مضاعف برای بازنگری و احیاء آثار گران‌بها ایشان مبدّل می‌شود و منجر به تقویت فعالیت حوزه‌‎های علمیه در عرصه بین‌المللی می‌گردد.

امامت به عنوان محور اتحاد جهان اسلام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی، احیاء آثار صاحب عبقات‌الأنوار را به عنوان تقویت کننده راهبردهای نظام اسلامی دانست و یادآور شد: امروزه نیازمندیم تا از نظر تئوری و عملی به امر اتحاد مسلمین به عنوان یکی از راهبردهای نظام اسلامی بپردازیم؛ اتحاد جوامع اسلامی به اقتدار مسلمین در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی منجر خواهد شد.
وی افزود: علامه میرحامد حسین تلاش کرد تا امامت را به عنوان محور اتحاد جهان اسلام مطرح سازد و علاوه بر اثبات مرجعیت علمی و معنوی ائمه(ع)، مرجعیت سیاسی آنان را نیز اثبات نماید.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با تأکید بر گفتمان سیاسی اهل‌بیت علیهم‌السلام بیان داشت: از مسئله غدیر می‌توان دو راهبرد سیاسی مهم در منظومه فکری اهل‌بیت(ع) استخراج نمود؛ اولی تأکید بر حضور مردم در عرصه سیاست و تعیین سرنوشت، و دومی انتخاب بهترین ها برای هر مسئولیت که از آموزه‌های مهم این واقعه می‌باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی مبارزه با تحریف و تفرقه را از اقدامات ارزشمند علّامه میرحامد حسین برشمرد و ابراز داشت: راهبرد دشمن برای نفوذ در جوامع اسلامی از دیرباز، ایجاد تفرقه بوده است. ایشان به خوبی شیوه‌های مبارزه با تفرقه را تشریح نمود و با نگاه فرامذهبی به مسائل موجود، این گره جامعه را در زمان خود باز کرد.
وی به تفاوت تعاریف امامت در حوزه کلامی و فقهی اشاره کرد و زیباترین تفسیر امامت کلامی را ناظر به کتاب «عبقات الانوار» علاّمه میرحامد حسین(ره) دانست.
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با بیان این‌که نباید به واسطه نگاه محدود، ائمه(ع) را برای شیعیان محدود سازیم، اظهار داشت: امامی که با تمام صفات و ویژگی‌ها به عنوان جانشین پیامبراعظم صلی‌الله علیه و آله معرفی می‌شود، «امام المسلمین» است. شایسته نیست که امام معصوم(ع) را در نگاه عملی، به نظامات فکری شیعی محدود سازیم و این مقام ارزشمند را محصور کنیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت مطالعه و بازشناسی حوزه علمیه هندوستان تصریح نمود و یادآور شد: علامه میرحامد حسین از برجسته‌ترین شخصیت‌های تقریبی زمان خود بود که در عین احترام به گرایش‌های مختلف در هندوستان، به خوبی توانست اندیشه امامت را در جامعه خود اشراب سازد و جامعه را با خود همراه کند.

علامه میرحامد حسین و اندیشه امامت

وی با اشاره به این که علامه میرحامد حسین، امامت را به معنای واقعی قرآنی احیا کرد، اظهار داشت: امامت و رهبری همواره مهمترین مسئله جهان اسلام بود که علامه میرحامد حسین در این عرصه خوب درخشید و امامت را به عنوان یک بحث مستقل کلامی تشریح کرد.

احیای تراث شیعی

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ضمن تقدیر از احیای تراث شیعی در شبه‌قاره، بر اهمیت باز تعریف پایان‌نامه و رساله‌های حوزوی و دانشگاهی درباره میراث ماندگار علمای هندوستان تأکید نمود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی در پایان سخنان خود بر اهمیت تجمیع ظرفیت‌ها در خلق اقدامات پویا و مؤثر تصریح کرد و ابراز داشت: مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام آماده توسعه همکاری‌ها در راستای احیای میراث ماندگار شیعی در اقصی نقاط جهان به ویژه منطقه شبه‌قاره می‌باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.