حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ بهمن , ۱۴۰۱ 12 رجب 1444 Thursday, 2 February , 2023 ساعت ×
دومین جلسه درس اخلاق استاد محمدتقی سبحانی با موضوع نصرت ولی خدا برگزار گردید.
۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۳۹
شناسه : 3253
بازدید 208
پ
پ

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد و آل الطاهرین

سِیَّما بقیة اللهِ فی الارضینعجل الله تعالی فرجه الشریف

خلاصه جلسه پیشین

قرار است که اصول وآداب خدمتگزاری به مقام امامت و ولایت را مرور داشته باشیم و هرکدام از عزیزان آنچه که دریافت هایشان و تجربیاتشان هست ارائه کنند در جلسه گذشته بنده عرض کردم که بنابر روایت امام‌صادقعلیه السلام  درباب وجود مقدس حضرت ولی عصرسلام الله علیه حضرت فرمودند: لو ادرکتُه لخدمته ایّام‌حیاتی  بحث در این بود که خدمت گزاری به مقام امامت و ولایت وساحت مقدس اهل بیتعلیهم السلام چه ارکانی دارد؟ وچه آدابی دارد؟ همان طوری که اشاره شد ما در ادعیه تعابیر فراوانی داریم که دعا می کنیم واز خداوند متعال هم می خواهیم که به ما توفیق بدهد که این مقامات واین خدمات را داشته باشیم.

نصرت

«اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه» این‌گونه تعابیر در ادعیه‌ی ما هست اما به نظر می رسد از بین همه اینها آنچه اهم و اساسی‌تر و جدی‌تر است، مسئله نصرت است. آن‌چه که در همه مراحل تکرار شده ، گفته شده نسبت به وجود مقدس نبی  اکرمصلی‌الله‌علیه‌وآله نسبت به انبیاء گذشته و نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت آن مقام نصرت از امامت وولایت ظاهرا مقام ویژه‌ای است وهمه جا هم آمده است تقریبا در مواضع مختلف چه در قرآن کریم و چه در روایات معصومین آمده است که در ماجرای غدیرشاید تنها ویژگی برجسته دعای پیامبراکرمصلی الله علیه و آله و سلم مسئله نصرت است اللهم انصر من نصره

فرمایشاتی که اهل بیت عصمت و طهارت دارند، اهمیت مسئله نصرت کاملا مشهود است؛ یکی از رفتارهای ویژه اهل بیت عصمت و طهارت حمایت از حمایت گرانشان وناصرینشان است مثل داستان حمایت از هشام‌بن‌حکم درآن مجلس بزرگ که اصحاب بزرگ امام صادقعلیه السلام حضور دارند، عین این داستان در رابطه با امام دهمعلیه السلام وجود دارد که درآن مجلس باز دربین بزرگان علویان یک متکلم مدافع امامت را بالا آوردند وتمجید کردند و فرمودند: «نَاصِرُنَا بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ.» این مطلب در سیره و سنت و روایات بسیارمهم است.

اما اهمیت این بحث به چیست؟ و چرا این قدر به آن تاکید شده است؟

نصرت در قرآن

ادبیات نصرت در قرآن کریم بارها آمده است. در قرآن مسئله نصرت یا با کلمه نصرت یا با تعابیر دیگر آمده است ازجمله آیه مشهور «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم» این آیه خیلی کلی است. نصرت خداوند چگونه اتفاق می افتد؟ در سوره صف آیه ۱۴خداوند می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ »  شما نصرت خدا کنید، انصار خدا باشید.

نصرت خداوند در گرو نصرت ولی خدا

قرآن کریم یک نمونه ای از نصرت را می آورند که به نظر می‌رسد پاره‌ای از این ابهامات و ایهامات مسئله نصرت را باز می کند؛ می فرماید: «كَمَا قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ» شما مومنین مثل نصرت  کنندگان عیسی باشید، حضرت عیسی خطاب به حواریین فرمود: «مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ» از اینجا معلوم می شود که آن نصرت زمینه اش ، قیدش نصرت ولی خداست. در مسیر خداوند متعال ؛ یک بار شما می گویید: ما می‌خواهیم خداوند را نصرت کنیم؛ چگونه خداوند را می‌توان نصرت نمود؟ می خواهیم از دین خدا حمایت کنیم در قرآن کریم هرجا مسئله نصرت مطرح شده است، محور نصرت ولی الهی است؛ یعنی از طریق نصرت ولیّ الهی است که نصرت دین خدا و نصرت خداوند اتفاق می افتد که «قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ»  پس تحقق یاری خداوند به نصرت ولیّ خدا است. در آیه دیگر مقداری مسئله نصرت  بارزتر می‌شود و اهمیت نصرت مشخص می شود، قرآن می‌فرماید؛ «فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَى مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ» یعنی طلب نصرت و اساسا مقوله نصرت در فضای عادی نیست، این‌گونه نیست که نصرت دین خدا بکنیم برای این‌که در صف ولی خدا باشیم ، مسئله نصرت این نیست. آیه‌ی شریفه می‌فرماید: «فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَى مِنْهُمُ الْكُفْرَ، قَالَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ» یعنی زمانی که صحنه‌ی درگیری است، خطوط حق و باطل از هم جدا می شود و ولیّ خدا درمخاطره جدی قرار می گیرد، در این لحظه مسئله نصرت مطرح می‌شود، پس داستان نصرت صرفا یک اقدام درراستای اهداف دین یا اهداف ولیّ خدا نیست، نصرت در جایی اتفاق می افتد که صف بندی اتفاق افتاده است و ولیّ خدا و جبهه او در یک طرف هستند (از آیات قبل وبعد کاملا مشخص است) و خط کفر آن قدر در مقابل ولیّ خدا ایستادگی می کند و فشار می آورد که ولیّ خدا رابه زحمت می اندازد یعنی در تاریخ هم داریم آن زمانی که حضرت عیسی احساس کرد که یاری ندارد وکار تمام است در آن لحظه طلب نصرت می نماید.

آیه شریفه « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم» بیان‌گر داستان درگیری پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله وسلم) است، درآن نقطه  حساس که مسئله نصرت پیش می آید. نکته قابل توجه این است که قرآن کریم هر جا که مسئله نجات و بیرون رفتن از مهلکه و مشکلات هست، معیت با ولیّ خدا را شرط نجات می داند.

در آیات مختلف همانند: «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم»  این تثبیت اقدام این نصرت خدا نتیجه یاری ولی خداست و آن که با ولی خداست، خداوند او را یاری می نماید. در آیات شریفه و روایات ذیل آن آمده است که: « فَأَنْجَيْنَاهُ وَمَنْ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ»  یعنی حضرت  نوح را نجات دادیم «من معه  نجّینا شعیباً و الذّین آمنوا معه» یا صالِحاً وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ»یعنی تمام بحث نجات‌و رستگاری و توفیق و بیرون آمدن از مهلکه باز به نصرت ولی خدا و عنایت ولی خدا نسبت به کسانی است که نصرت  آن حضرت می کنند نکته اولی که می خواستم عرض کنم در اینجا حالا نکته این است که این نصرت چگونه اتفاق می افتد؟

مؤلفه‌های نصرت ولیّ خدا

در چه شرایطی نصرت  واقع  می شود؟ ونکته دیگر آثار نصرت چی است؟ اگر نصرت اتفاق نیفتد چه آثاری دارد واگر نصرت اتفاق بیفتد چه آثاری دارد؟اما نکته اساسی در مسئله نصرت این است که در ماجرای نصرت حالا مواردش را من عرض خواهم کرد چون می خواهیم محدود هر جلسه ایی را برگزار کنیم تمام آن محورهایی که در بحث نصرت آمده است به گونه ایی است که نیازمند از خود گذشتگی است نیازمند سرمایه گذاری است یعنی یک اتفاق خاص در ناصر باید اتفاق بیفتد تا نصرت به وجود بیاید و از آن طرف یکی از ویژگی ها و آثار نصرت  این است که اگر نصرت اتفاق بیفتد حتما دارای اثر است این هم باز از آیات و روایات استفاده می شود که نصرت بدون نتیجه نخواهد بود ونتایج آن گفته شده است اگر کسی نصرت ولی خدا کند آثار معنویش در شخص، در جامعه؛ در فعالیت های آن شخص چه اتفاقی می افتد؟ یعنی نصرت یک سری آثار فردی وآثار اجتماعی وآثار مادی وآثار  معنوی دارد که در آیات آمده است ودر روایات هم بهش اشاره شده است پس نکته اول این است که اگر کسی می خواهد در مسیرخدمتگزاری به دین خدمتگزاری به ولی خدا باشد سرلوحه خدمتگذاری نصرت است و نصرت هم به فعالیتهای عادی نیست ، یک کسی می گوید: آقا من الان می‌روم درس می خوانم فقه می خوانم ، حدیث می خوانم ، حدیث اهل بیت برای مردم می گویم ، حتی امامت می خوانم ، امامت تدریس می کنم من در جلسه آینده می خواهم عرض کنم که اینها نصرت نیست یک کسی ممکن است همه این اقدامات را انجام بدهد اما نصرت ولی خدا و نصرت دین خدا اتفاق نیفتد درنصرت باید در شرایط روحی فرد، شرایط زندگی او، شرایط مالی او ، شرایط ذهنی اش ، شرایط خانوادگیش اتفاقی بیفتد که آن فرد را به این نصرت ممتاز می کند، و اگر آن اتفاق و نتیجه نیفتد نصرت نیست پس وقتی که ما می گوییم: نصرت از ولایت، نصرت از امامت، نصرت از ولی عصرسلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف  باید بدانیم این نصرت یک معنا ویک مفاد ویک مصداق خاصی از فعالیت است که حالا من ان شالله در جلسه آینده عرض می کنم که نصرت از دیدگاه قرآن و روایات مولفه هایش چیست  و شرایطش چیست؟ و آثارش چه هست؟خداوند متعال ان شالله ما را در مسیر نصرت از  مسیر اهل بیت عصمت و طهارت موفق کند واین توفیقات را بیشتر کند وبرکاتش شامل حال ما در دنیا وِآخرت بشود والحمدالله رب العالمین وصلی آله علی محمد واله الطاهرین

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.