حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ بهمن , ۱۴۰۱ 12 رجب 1444 Thursday, 2 February , 2023 ساعت ×
اثبات امامت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام در حدیث مقاتله بررسی شد.
۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
شناسه : 3668
بازدید 64
پ
پ

 رساله سطح ۳ حجت الاسلام اباذر میرشاهی  با موضوع «اثبات امامت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام در حدیث مقاتله (خاصف النعل) با تأکید بر روش علامه میر حامد حسین» با حضور اساتید راهنما و داور؛ حجج اسلام محمد تقی سبحانی و محمد باقر مرتضوی نیا برگزار شد.

عبدالعزیز دهلوی ۱۲۳۹ ه از علمای اهل سنتِ ساکن هند کتاب تحفه اثنی عشریه را در ردّ اعتقادات شیعه نگاشته است کتاب در دوازده باب در موضوعات مختلف، اتهاماتی را علیه شیعه مطرح کرده که بخش هفتم آن در باب امامت امام علی علیه السلام است .

او می گوید شیعه تنها ۷ آیه و ۱۴ روایات در باب امامت دارد که آن نیز دارای اشکال است.

علامه میرحامدحسین هندی (۱۲۴۶-۱۳۰۶ق) از سادات و علمای شیعه قرن سیزدهم در هند است. میرحامد حسین آثار متعددی در دفاع از تشیع نگاشته است. مشهورترین کتاب او عبقات الانوار فی إمامة أئمة الأطهار است که آن را با هدف اثبات امامت و دفاع از ولایت امیرالمومنین علیه السلام ودر پاسخ به کتاب عبدالعزیز نوشته است.

عمر گرانسنگ علامه، پاسخ گوی آن نبود تا تمام شبهاتی که دهلوی در کتاب تحفه نگاشته را جواب گو باشد. از جمله احادیثی که دهلوی در تحفه بیان داشته حدیث مقاتله می باشد.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: إنَّ مِنْکُمْ رَجُلاً یُقَاتِلُ النَّاسَ عَلَی تَأْوِیلِ الْقُرْآنِ کَمَا قُوتِلْتُمْ عَلَی تَنْزِیلِهِ , فَقَامَ أَبُو بَکْرٍ , فَقَالَ : أَنَا هُوَ یَا رَسُولَ اللهِ , قَالَ : لاَ , فَقَامَ عُمَرُ , فَقَالَ : أَنَا هُوَ یَا رَسُولَ اللهِ , قَالَ : لاَ , وَلَکِنَّهُ خَاصِفُ النَّعْلِ فِی الْحُجْرَةِ , قَالَ : فَخَرَجَ عَلَیْنَا عَلِیٌّ وَمَعَهُ نَعْلُ رَسُولِ اللهِ صَلَّی الله عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُصْلِحُ مِنْهَا

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: در میان شما کسی است که برای تأویل قرآن می‏جنگد همچنان که من برای تنزیل آن جنگیدم. ابو بکر گفت: ای رسول خدا! آن کس من هستم؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: نه. عمر گفت: ای رسول خدا! آن کس من هستم. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: نه، او کسی است که در اتاق کفش را می‏دوزد. ابوسعید گفت: در این هنگام علی علیه السلام وارد بر جمع حاضر شد در حالی که کفش پیامبر صلی الله علیه و آله برای اصلاح همراه ایشان بود.

این رساله در سه فصل گردآوری شده است.

در فصل اول به مفاهیم و کلیات پرداخته شده است.

فصل دوم با عنوان اعتبار سنجی در پنج گفتار نگاشته شده است.

در گفتار اول تخریج متن حدیث در منابع اهل سنت از ابتدای صدور روایات تا زمان حاضر گرداوری شده است. در مجموع چهار متن از حدیث، در منابع اهل سنت بیان شده است.

گفتار دوم به اثبات شهرت حدیث پرداخته شده است.

گفتار سوم اثبات تواتر حدیث بر مبنای کسانی همچون ابن تیمیه،ابن حزم و شخص دهلوی انجام گردیده است.

گفتار چهارم به اثبات صحت حدیث پرداخته شده است که ابتدا کسانی که ملتزم به نوشتن کتاب های صحیح هستند، سپس کسانی که تصریح به صحت حدیث دارند و در انتها به بررسی روات حدیث پرداخته شده است.

در گفتار پنجم تمام شبهات وارد به حدیث از سوی دانشوران اهل سنت به اعتبار حدیث پاسخ داده شده است.

فصل سوم این رساله با عنوان دلالت سنجی، از سه گفتار تشکیل شده است. ابتدا به وجه استدلال اجمالی روایت و در ادامه به وجه تفصیلی روایت پرداخته شده است. در این گام به اثبات امامت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام از روایت پرداخته شده است. در گفتار دوم جمع قرائن حدیث صورت پذیرفت. از جمله، احادیثی که دال بر آن است که امیرالمومنین نفس پیامبر است.

در گفتار سوم شبهاتی که اهل سنت مانند ابن روز بهان، دهلوی و عبد الرحمن دمشقیه بر دلالت این حدیث نمودند از جمله عدم دلالت حدیث بر امامت بلافصل، کوچک شمردن جنگ های امیرالمومنین و کافر بودن خوارج، مورد بررسی قرار داده و به پاسخ آن پرداخته شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.