دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024 ساعت ×

تازه ها

حقایق امامت را به مردم بگویید که حق جویان هیچ گاه از حق رویگردان نخواهند بود پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در لبنان برگزار می شود کل نظام جمهوری اسلامی ایران اعم از حوزه ها، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، به تلاش علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی بنیاد بین المللی امامت نیاز جدی و مبرم دارند. همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار دیدار نماینده آیت الله العظمی سیستانی با مدیران و اساتید بنیاد بین المللی امامت کارگاه تخصصی عبقات‌شناسی برگزار می گردد حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران از بنیاد بین المللی امامت دیدار کردند بازدید علامه انور علی نجفی مدیر موسسه البلاغ و الکوثر پاکستان از بنیاد بین المللی امامت و نشست صمیمی با مدیران این مجموعه معرفت اساسی‌ترین شرط زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها پیش‌نشست «جایگاه فقاهت و اجتهاد در اندیشه کلامی علامه میرحامدحسین» در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد حضرت معصومه (سلام الله علیها) در جمع بانوان محدثه

پیش‌نشست «جایگاه فقاهت و اجتهاد در اندیشه کلامی علامه میرحامدحسین» در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷
شناسه : 8722
2
گزارش؛ به گزارش دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین لکهنوی رحمه‌الله، در راستای برگزاری پیش نشست‌های کنگره در مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی، پیش‌نشست «جایگاه فقاهت و اجتهاد در اندیشه کلامی علامه میرحامدحسین» در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد.
منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

تبیین ابعاد فقهی علامه میرحامد حسین

در ابتدای این پیش‌نشست که با حضور طلاب و اساتید مرکز فقهی ائمه اطهار شکل گرفت: آیت‌الله نجم‌الدین طبسی(زیدعزه) عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تبیین ابعاد فقهی علامه میرحامد حسین پرداخت و خاطر نشان کرد:‌ «شخصیت علمی علامه میرحامد حسین در مدرسه کلامی فقهی ای شکل گرفته است که تمام رویکردهای دانشی علوم اسلامی به ویژه فقه در آن مقارن بوده است. ایشان در آن جامعه علمی به اندیشمند حوزه‌ی کلام مشهور است، ولی با مطالعه آثار و رساله‌های فقهی علامه می‌توان فهمید که ایشان دارای ابعاد فقهی عمیقی است. بررسی آثار وی بیانگر این نکته می‌باشد که علامه در عصر خود علاوه بر نگارش کتاب های کلامی و امامتی نظیر عبقات‌الانوار، در طول زندگی ۶۰ ساله خود آثار فقهی دقیق و ممتازی دارد».

النجم الثاقب؛یک مدرسه فقاهت

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین ناطقی، پژوهشگر و مصحح کتاب النجم الثاقب فی مسئلة الحاجب و روض اریض فی منجزات المریض، به معرفی این دو رساله فقهی از جهت متنی، محتوایی و روشی پرداخت و بیان کرد: رساله النجم الثاقب به قلم صاحب عبقات و روض اریض نگاشته استاد علامه، مرحوم مفتی محمدعباس تستری که اکنون توسط دبیرخانه این کنگره تصحیح و چاپ شده است، اثر فقهی کاملی است که برای احیا و تصحیح آن زمان بسیاری سپری و با دقتی فراوان تصحیح شده است.
استاد ناطقی با تبیین جریان فقاهتی که در النجم الثاقب جاری است، این کتاب را یک مدرسه فقاهت معرفی کردند و جایگاه علامه در برخی مباحث فقه، بلکه در تمام فقه را، افضل از برخی فقهای بزرگ اعلام کردند.

معرفی مدرسه فقهی کلامی لکهنو

حجت‌الاسلام والمسلمین اسفندیاری دبیر علمی کنگره نیز در این نشست علمی به بیان زندگی علامه میرحامد حسین و معرفی مدرسه فقهی کلامی لکهنو پرداخت و افزود: این مدرسه با محوریت مجدد الشریعة مرحوم غفران مآب، بیش از۱۵۰ سال نسلی از فقها، متکلمین بزرگ تربیت کرد که میراث بر جای مانده از ایشان گواهی روشن بر این ادعاست. تنها در بخشی از امامباره غفران مآب در لکهنو بیش از ۱۰۰ مجتهد در جوار قبر علامه میرحامد حسین دفن شده‌اند که این مطالب گواه بر این است بعد فقهی مدرسه لکهنو بسیار پر رنگ بوده است و اساتید علامه مثل مفتی محمدقلی و دیگران نقش بسزایی را در شکل‌گیری اندیشه فقهی علامه در کنار اندیشه کلامی‌اش داشته‌اند.

 

دیدار اعضای دبیرخانه کنگره میرحامدحسین با عضو جامعه مدرسین

مدرسه کلامی فقهی شیعه در لکهنو (هندوستان)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.