جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت ×
دیدار اعضای دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میرحامدحسین با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رستم نژاد
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
شناسه : 6440
9
گزارش؛ معاونت آموزش حوزه های علمیه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رستم نژاد در دیدار با اعضای دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میرحامدحسین، ضمن تقدیر از رویکردهای پژوهشی این مجموعه، احیای آثار اشخاصی مثل میرحامدحسین را به نوعی زنده کردن یاد و نام اهل‌بیت علیهم‌السلام دانست و ابراز داشت: علمایی چون؛ علامه میرحامدحسین که با کتاب ارزشمند عبقات‌الأنوار و امامت پژوهشی تزئین شده است، مکتب و جریانی علمی هستند.
منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ

 احیای آثار اشخاصی مثل میرحامدحسین نوعی زنده کردن یاد و نام اهل‌بیت علیهم‌السلام

معاونت آموزش حوزه های علمیه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رستم نژاد در دیدار با اعضای دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میرحامدحسین، ضمن تقدیر از رویکردهای پژوهشی این مجموعه، احیای آثار اشخاصی مثل میرحامدحسین را به نوعی زنده کردن یاد و نام اهل‌بیت علیهم‌السلام دانست و ابراز داشت: علمایی چون؛ علامه میرحامدحسین که با کتاب ارزشمند عبقات‌الأنوار و امامت پژوهشی تزئین شده است، مکتب و جریانی علمی هستند.

علامه میرحامدحسین با خلق عبقات‌الأنوار، حدیث ثقلین را احیا نمود.

وی در ادامه احیای حدیث ثقلین در کتاب عبقات را از ممیزات و افتخارات علامه میرحامدحسین دانست و یادآور شد: نقش علامه میرحامدحسین در احیای حدیث ثقلین نیازمند تدوین پژوهش ها و مقالاتی است که می تواند تمام اعتقادات مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام را پوشش دهد. چرا که استلزاماتی را که می توان از حدیث ثقلین بیرون کشید را در هیچ حدیثی نمی‌توان یافت.
وی با بیان این که رجعت، غیبت، عصمت، مرجعیت علمی و… در اندیشه اسلامی را می‌توان از حدیث ثقلین استخراج نمود، اذعان داشت: علامه میرحامدحسین با خلق عبقات‌الأنوار، حدیث ثقلین را احیا نمود.

 تدوین درس‌نامه عبقات در حوزه‌های کلامی و فقهی

وی ضمن تأکید بر اهمیت اطلاع رسانی نظام موضوعات این کنگره، به اساتید و پژوهشگران و جهت‌دهی به پایان‌نامه‌های حوزوی در این مسیر، خاطرنشان کرد: ارائه مقالات علمی فاخر در قالب برپایی نشست‌های علمی در شهرستان‌ها قطعا مورد استقبال اندیشمندان و طلاب و دانشجویان قرار خواهدگرفت.

وی در بخش پایانی سخنان خود به مؤلفه‌های مهم در احیای نسخ خطی اشاره و تدوین درس‌نامه عبقات در حوزه‌های کلامی و فقهی را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: قطعا کتابی که مبتنی بر ارزش‌گذاری های علمی تدوین گردد در حوزه بر زمین نخواهد ماند و بعد از سرفصل نویسی وارد متنون درسی حوزه می‌شود.

حجت‌الاسلام  والمسلمین کاظمی نیز در دیدار، احیای کتاب شریف عبقات‌الأنوار را از مهم‌ترین دستاوردهای دبیرخانه کنگره دانست و ابراز داشت: ۷۰ جلد کتاب از آثار خاندان صاحب کتاب عبقات از دیگر رویکردهای پژوهشی این مجموعه است.

احیای کتاب ضیاءالعین، زیست نامه زندگی علامه میرحامدحسین در ابعاد مختلف اجتماعی، علمی، اخلاقی و سیاسی تألیف شده است.

وی احیای کتابخانه ناصریه هندوستان و جمع آوری نسخه‌هایی از آثار و منابعی که در این آثار بدان ارجاع شده را از جمله دستاوردهای دبیرخانه این مجموعه توصیف نمود و اذعان داشت: تدوین کتاب شناخت‌نامه پژوهشی در رابطه با معرفی و ارائه منابع تاریخی و تکمیل بانک اطلاعاتی دبیرخانه برای خلق پژوهش‌های اسلامی و تاریخی در رابطه با مدرسه کلامی لهکنو و علمای این منطقه از دیگر اقداماتی است که مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان این که تمام آثار مرحوم علامه میرحامدحسین، سطر به سطر مطالعه و به لحاظ موضوعی دسته‌بندی‌هایی مبتنی بر پرونده‌های پژوهشی ترسیم و موضوعات فراخوان کنگره از آن استخراج شده است، اظهار داشت: برای هر کدام از ۲۵۰ عنوان موضوعی، پرونده‌های پژوهشی باز و تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته است.

با همکاری دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در هندوستان، کتابخانه ناصریه احیا و بازسازی شد.

وی تألیف روش‌شناسی ها نسبت به روش علامه میرحامد حسین، تلخیص کتاب عبقات‌الأنوار و نشر آن به زبان های مختلف را از دیگر رویکردهای دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین دانست و یادآور شد: احیای کتاب ضیاءالعین، زیست نامه زندگی علامه میرحامد حسین در ابعاد مختلف اجتماعی، علمی، اخلاقی و سیاسی تألیف شده است.
وی با اشاره به این که با همکاری دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در هندوستان، کتابخانه ناصریه احیا و بازسازی شد، اظهار داشت: دوره های عبقات شناسی با هدف معرفی و ترویج اندیشه علمی علامه میرحامد حسین از دیگر دستاوردهایی است که به صورت حضوری و مجازی برپا شده است.
وی در بخش پایانی سخنان خود گزارشی از همکاری‌های بنیاد بین المللی امامت با مجموعه های حوزوی و دانشگاهی ارائه نمود.

در ادامه این دیدار، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اسفندیاری، دبیر علمی کنگره، گزارشی از تاریخچه تمدن شیعی در شبه‌قاره هند ارائه و معرفی اندیشمندان و احیای آثار این مفاخر اسلامی را در هویت بخشی دینی به مناطق، بسیار مؤثر دانست و اظهار داشت: تقویت همراهی و همکاری‌ها میان علمای هندوستان و جهت‌دهی به رویکرد دانشی این عزیزان برای احیای ظرفیت‌های مدرسه لهکنو یکی از دستاوردهای دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین است.

احیا و آشنایی با ظرفیت‌های فقهی، کلامی و حدیثی علمای مدرسه لهکنو و روش های تحقیقاتی این عزیزان می‌تواند تأثیرات علمی ارزشمندی را ایجاد نماید.

وی در ادامه گزارشی از از فرآیند احیای کتابخانه ناصریه و احیای آثار علمی علمای هندوستان به ویژه اساتید مدرسه لهکنو ارائه نمود و یادآور شد: احیا و آشنایی با ظرفیت‌های فقهی، کلامی و حدیثی علمای مدرسه لهکنو و روش های تحقیقاتی این عزیزان می‌تواند تأثیرات علمی ارزشمندی را ایجاد نماید.
وی با بیان این که هنوز به صورت رسمی پایان‌نامه‌ای در رابطه با نسخه‌های خطی نگاشته نمی‌شود، تصویب پایان‌نامه هایی در رابطه با نسخه‌های خطی را بسیار مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: ضمن توجه به تدوین درس‌نامه عبقات برای ارائه در سطوح مختلف حوزوی، از تجربه بنیاد بین‌المللی امامت در برپایی کارگاه‌های تخصصی عبقات پژوهی میتوان حداکثر استفاده را نمود.
وی با بیان این که ظرفیت دانشی و معارفی کتاب فاخر عبقات و مکتب علمی علامه میرحامد حسین هنوز در حوزه‌های علمیه مغفول واقع شده است، اظهار داشت: بازنویسی معارف و اندیشه‌های عبقات، ناظر به نیاز و فهم مخاطبان و توجه به تنوع‌ها در این زمینه، از جمله رویکردهایی است که در دستور کار کنگره بین‌المللی علامه میرحامدحسین قرار دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.