پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
رساله سطح ۳ با عنوان: نقش حجج الهی در پیشرفت و بهبود زندگی دنیوی بشر دفاع شد.
۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
شناسه : 6726
6
در بنیاد بین المللی امامت؛ این پژوهش درصدد است با کاوش در روایات و داده‌های تاریخی و ارائه گزارش و تحلیل از آموزه‌ها و برنامه‌های نو و سازنده حجج‌الهی، نقش ایشان را در پیشبرد و ارتقای سطح دانش و رفاه زندگی بشر نشان دهد.
منبع : بنیاد بین‌المللی امامت
پ
پ

بسم الله الرحمن الرحیم

رساله سطح ۳ حجت الاسلام علی بابا زاده با عنوان: نقش حجج الهی در پیشرفت و بهبود زندگی دنیوی بشر با راهنمایی استاد ارجمند؛ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن طالقانی و داوری حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبری در بنیاد بین‌المللی امامت دفاع شد.

بسیار روشن است که بشر روزبه‌روز در حال پیشرفت و توسعه است. روزی نیست که اختراعی در جهان در جهت سهل کردن زندگی برای بشر ثبت نشود. پر واضح است که اکثر این ابداعات در راستای آسان نمودن زندگی برای انسان‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شده است.
در جامعه امروز این تفکر شایع شده که حجج ‌الهی کاری به زندگی دنیوی بشر نداشته، فقط مردم را به موضوعات اخروی دعوت کرده‌اند. این تلقی سبب شده است عموم مردم در برنامه‌های مربوط به زندگی دنیوی، به دنبال آموزه‌ها و معارف دینی نباشند و نتیجتاً برای پیشرفت در مسائل مختلف دنیوی تنها به عقل خود رجوع کرده و خود را از حجج ¬الهی در این زمینه مستغنی بدانند. در همین راستا این شبهه ایجاد می‌شود که آیا ایشان علی رغم علم ویژه‌ای که خدا به ایشان عطا کرده، برنامه‌ای برای بهبود و پیشرفت حیات دنیوی بشر نداشته‌اند؟!
این پژوهش درصدد است با کاوش در روایات و داده‌های تاریخی و ارائه گزارش و تحلیل از آموزه‌ها و برنامه‌های نو و سازنده حجج‌الهی، نقش ایشان را در پیشبرد و ارتقای سطح دانش و رفاه زندگی بشر نشان دهد.

نقش حجج‌الهی در سه بخش نیازهای مادی‌شخصی، امنیتی و سیاسی‌اقتصادی گردآوری و تحلیل شده است.

در بخش اول نقش حجج‌الهی در مهم‌ترین نیازهای زیستی بشر یعنی خوراک، پوشاک، بهداشت، طب و اقسام آن که شامل پیشگیری و روش‌های درمانی است، بررسی و تحلیل می‌شود. همچنین به نقش ایشان در مهندسی سازه‌های عظیم، نوآوری و توسعه در بخش‌های مختلف کشاورزی و مدیریت زمان اشاره شده است.
در بخش دوم به نقش ایشان در چگونگی رفع نیازهای امنیتی پرداخته‌ایم و تأثیر ایشان را در زوایای مختلف امنیت خارجی، نظام دادرسی عادلانه و قوانین و برنامه‌های بازدارنده از جرم تحلیل و بررسی کرده‌ایم.
در بخش سوم عملکرد و دیدگاه حجج‌الهی علیهم السلام در رابطه با مهم‌ترین ساختارهای نظام سیاسی، طرح و بررسی می گردد؛ همچنین در بخش نظام اقتصادیِ همین بخش، دستورات و نوآوری‌های حجج‌الهی نسبت به آداب و قواعد تجارت، معاملات ممنوع، بازنشستگی، وام، تنظیم نظام مالی و نوآوری در چگونگی تقسیم ارث آورده و تحلیل شده است.


در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تمام آنچه که مردم در رسیدن به سعادت اخروی و آبادی زندگی دنیوی خود بدان نیاز دارند را خداوند به وسیله حجج برگزیده‌اش برای ایشان فراهم آورده است.

بنابراین حجج‌الهی در تمام شئون و مسائل مختلف زندگی اعم از اخروی و دنیوی مردم، محل رجوع هستند. حجج‌الهی با توجه به بسترهای موجود، راهکارها و نوآوری‌هایی در مسیر پیشرفت جامعه در زمینه‌های مختلف داشته‌اند.

برای رسیدن به این هدف، رجوع مردم به امام لازم است. به گواه تاریخ مردمان در زمان‌های مختلف از حجج‌الهی روی گردانده و از ایشان تبعیت نکردند. از همین روی بسیاری از پیشرفت‌ها به‌وجود نیامد یا همراه با کندی میسر شد.

اگر چه این عدم پیروی مردم از حجج‌الهی، عدم زمینه و بستر مناسب، تحت نظر حاکمان جور بودن و سختی ارتباط مردم با ایشان، مانع نشد تا حجج‌الهی علیهم السلام در زمینه‌های مختلف زندگیِ مادی بشر در جهت بهبود و پیشرفت زندگی دنیوی‌شان نقش نداشته باشند و ایشان با وجود محدودیت‌های فراوان، نقش کلیدی در حیات مادی بشر ایفا کردند.
بدین ترتیب این نکته مغفول نماند که اگر مردم بعد از پیامبر مسیر درست را انتخاب می‌کردند و امور مردم به امر اوصیاء پیامبر علیهم السلام پیش می‌رفت، قضیه بسیار متفاوت‌تر می‌شد و تحولی اساسی در علوم مختلف به دست امامان علیهم السلام صورت می‌پذیرفت.

نتیجتاً نه تنها مردم به کمال اخروی بلکه به کمال دنیوی نیز می‌رسیدند؛ ولی با این حال حجج‌الهی با توجه به بسترهای موجود، نقش مهمی در پیشرفت و بهبود جامعه و مردم ایفا کردند.

سه ویژگی انحصاری مبعث پیامبر زمینه تحقق بزرگ ترین تجلی الهی

 

چرا در زیارت عاشورا همه بنی امیه را لعن میکنیم؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.