شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
حضور نواده مرحوم علامه میرحامد حسین در بنیاد بین المللی امامت و دیدار با دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین
۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
شناسه : 6538
6
گزارش؛ احیای کتابخانه ناصریه و منظم‌سازی نسخ خطی و قدیمی این کتابخانه از جمله اقداماتی است که با مساعدت نماینده مقام معظم رهبری و همراهی مولانا آقا روحی دنبال شد.
منبع : بنیاد بین المللی امامت
پ
پ
با حضور نواده مرحوم علامه میرحامد حسین در بنیاد بین المللی امامت ، دست اندرکاران کنگره بزرگداشت این عالم فرهیخته با وی دیدار نمودند.

حجت‌الاسلام کاظمی، در حضور مولانا سید علی ناصر سعید عبقاتی بزرگ‌خاندان عبقات ضمن ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت‌ها و دستاوردهای دبیرخانه همایش بین‌المللی علامه میر حامد حسین، اظهار داشت: احیای مجموعه عبقات از سال ۱۳۹۲ با محوریت جمع‌آوری آثار و نسخه‌های مرحوم علامه میر حامد حسین در دستور کار قرار گرفت.

 

احیای کتابخانه ناصریه و منظم‌سازی نسخ خطی و قدیمی این کتابخانه

وی به پایش کتابخانه ناصریه لکهنو اشاره و با تأکید بر این که کامل‌ترین بانک تصاویر نسخ آثار و منابع مرحوم علامه میرحامد حسین اکنون در دسترس دبیرخانه کنگره است، اظهار داشت: احیای کتابخانه ناصریه و منظم‌سازی نسخ خطی و قدیمی این کتابخانه از جمله اقداماتی است که با مساعدت نماینده مقام معظم رهبری و همراهی مولانا آقا روحی دنبال شد.

احیای کتاب فاخر عبقات الانوار

وی احیای کتاب فاخر عبقات الانوار را از دیگر دستاوردهای دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میر حامد حسین دانست و با بیان این که حدود ۳۵ عنوان کتاب از آثار خاندان عبقات در دست چاپ قرار دارد، یادآور شد: تدوین کتاب شناخت‌نامه علامه به‌عنوان جامع‌ترین و کامل‌ترین اثر موجود در مورد علامه میرحامد حسین از دیگر آثار این مجموعه است.

وی مطالعه آثار علامه میر حامد حسین و فیش‌برداری موضوعی از این آثار را از دیگر رویکردهای علمی دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میر حامد حسین توصیف نمود و اظهار داشت: برپایی پیش‌نشست‌های تخصصی متعدد در شهرهای مقدس مشهد، قم و همچنین در شهر لهکنو هندوستان با مشارکت از دیگر برنامه‌هایی است که همواره مورد توجه قرار گرفته شده است.

آماده‌سازی تمبر یادبود کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین

وی به پژوهش های مربوط به روش‌شناسی علامه میرحامد حسین در کتاب عبقات الانوار اشاره نمود و اذعان داشت: تلخیص عبقات الانوار در دو جلد و چاپ و نشر آن به زبان‌های مختلف و نیز برپایی دوره‌های آشنایی با عبقات الانوار و اندیشه‌های علامه میرحامد حسین از دیگر برنامه‌های دبیرخانه بود.

حجت‌الاسلام کاظمی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت ثبت و نصب یادبودهای علامه میرحامد حسین در شهرهای مختلف ایران و هندوستان بر اهمیت آماده‌سازی تمبر یادبود کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین اشاره نمود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سبحانی، رئیس محترم کنگره؛ در این جلسه ضمن خیرمقدم خدمت مولانا سید علی ناصر سعید عبقاتی معروف به آقا روحی و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدوی‌پور، نمایندگی مقام معظم رهبری در هندوستان، به همکاری روزافزون این دو بزرگوار در فرایند برگزاری هرچه باشکوه‌تر کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین اشاره نمود.

برگزاری کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین در لهکنو هندوستان

وی با بیان این که جمع حاضر همگی از روی اخلاص و با هدف قدردانی از مقام علمی و معنوی مرحوم علامه میرحامد حسین قریب به ۱۰ سال از عمر خود را مجاهدانه در این مسیر صرف نموده‌اند، اظهار داشت: همواره خدا را شاکریم که دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین با حضور جمع فاخری از فضلا و اندیشمندان و علاقه‌مندان به معارف ناب الهی شکل گرفته است،

رئیس کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میر حامد حسین، ضمن اشاره به فرآیندهای برگزاری کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین، یادآور شد: بر آنیم این کنگره را در دو بخش؛ نخست در لهکنو هندوستان و در سال آینده نیز در شهر مقدس قم برگزار نماییم.

کتابخانه ناصریه نماد افتخار خاندان عبقات

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت در بخش دیگری از سخنان خود به مهجوریت اندیشه علامه میرحامد حسین اشاره و بر اهمیت بازخوانی اندیشه علمای طراز اسلام تأکید نمود و اظهار داشت: امیدواریم نماد افتخار خاندان عبقات که کتابخانه بزرگ ناصریه است، در سایه‌سار تلاش سربازان مکتب امامت و ولایت و به همت دوستان و اهل خیر بیش‌ازپیش احیا و شناخته شود و برکات آن نیز در جهان اسلام و تشیع توسعه پیدا کند.

علامه میرحامد حسین در مسیر نشر اندیشه ولایت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی بر اهمیت توسعه و ترویج فرهنگ امامت و اندیشه‌های مرحوم علامه میرحامد حسین در عرصه‌های بین‌الملل تأکید نمود و یادآور شد: علامه میرحامد حسین مرد بزرگی بود که تمام عمر خود را در مسیر نشر اندیشه ولایت هزینه‌کرد؛ ما نیز به نوبه خود عهد می‌بندیم تا استوارتر و قوی‌تر و با همتی مضاعف این راه را ادامه دهیم.

 

علما و اندیشوران هندوستان سنگربانان مذهب تشیع

همچنین در این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌پور، نماینده مقام معظم رهبری در هند،علما و اندیشوران هندوستان را سنگربانان مذهب تشیع در مقابل شبهات دانست و ابراز داشت: آثار علمی علمای هندوستان همواره فراتر از شبه قاره و مورد استفاده مجامع علمی جهان اسلام بوده است.

قدردانی حجت الاسلام والمسلمین مولانا آقا روحی از دست اندرکاران کنگره

در پایان این نشست نیز حجت الاسلام والمسلمین مولانا آقا روحی ضمن بیاناتی کوتاه مراتب قدردانی و سپاس خود را از دست اندرکاران کنگره ابراز نمود.

 

نشست خبری کنگره بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی رحمه الله در بنیاد بین المللی امامت برگزار شد.

کنگره بزرگداشت علامه میرحامدحسین رحمه‌الله در لکهنو هند برگزار می‌گردد.

 

 

دیدار نواده علامه میرحامد حسین (صاحب عبقات) از موسسات و علمای حوزه علمیه قم

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.